Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-02, 22:19
Medlem
Jag är redo med att starta det nya livet. Med jobb, lämna allt det negativa bakom mig. Och helt enkelt få stora ambitioner och sköta mig.

Dock så har jag begått misstag i mitt liv. Och lyckats vara med två gånger i polisens belastningsregister. Jag är redo med mitt nya liv, jag har betalat böterna. Hade några pengar sparade när jag fick studiebidrag.

Men nu vill jag helt enkelt ha ett jobb, och jag sökt ett jobb i en företag. Tror att det gick bra. Både under intervjun och under informationsmötet. Dock så skall det skickas papper ifrån polisen till arbetsgivaren. Antagligen för att se om jag har varit med i polisens belastningsregistret. (Tippar jag på)

Jag är orolig. Jag är redo med att strata det nya livet med jobb och allt. Jag är ingen skurk.

Om jag inte får jobbet vet jag inte vad jag skall göra. Vad kan man göra, finns det undantag? Är det egentligen obligatorisk att visa upp brevet till de?

Finns det kanske någon klubb för personer så som mig?

Jag vet att det finns en förening för , före detta kriminella. Men vad jag har förstått att det en förening för människor som har varit i fängelset. Så de kan vara redo med att ta steget till samhället.

Jag har endast fått böter. Båda av mina brott.

Jag vet inte...

Skulle man kunna möjligtvis, när man lämnar brevet. Så ger man en minimal förklaring av att man är en förändrad man?

Eller vad kan man göra bästa av situationen. Att inte säga någonting och lämna brevet kan knappast hjälpa.

Men jag kanske kan förklara för mig kort, och mena att jag har gjort fel, och säga att jag är en förändrad man och redo med arbetslivet?

Tack på förhand!
Citera
2015-10-02, 23:49
Medlem
Eftersom du satsar direkt på jobb, är det viktigaste att under intervjun vara öppen och ärlig.

Brukar under intervjun komma upp vissa "personliga frågor", och det är då du ska ta chansen att uttrycka hur du ser på dig själv idag och vart du är på väg. Däremot menar inte att du ska direkt ut nämna vad som finns i polisregistret, men på andra sätt förklarar varför du anser dig själv redo och passande för jobbet. På så sätt kan du redan där hinna lämna ett första (öppet & ärligt) intryck, som gör det som finns i polisregistret inte lika "osäkert kort" eller "skrämmande".

Men hade du satsat direkt på utbildning, då hade du haft TIDEN att verkligen bevisa att du förändrats och lämnat det livet bakom dig.

Vill även bara säga att jag önskar dig lycka till, glädjer mig när jag hör att någon är redo att vända blad. Oavsett om det blir svårt i början, är du på rätt väg, kom ihåg.
Senast redigerad av 7una 2015-10-02 kl. 23:54.
Citera
2015-10-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7una
Eftersom du satsar direkt på jobb, är det viktigaste att under intervjun vara öppen och ärlig.

Brukar under intervjun komma upp vissa "personliga frågor", och det är då du ska ta chansen att uttrycka hur du ser på dig själv idag och vart du är på väg. Däremot menar inte att du ska direkt ut nämna vad som finns i polisregistret, men på andra sätt förklarar varför du anser dig själv redo och passande för jobbet. På så sätt kan du redan där hinna lämna ett första (öppet & ärligt) intryck, som gör det som finns i polisregistret inte lika "osäkert kort" eller "skrämmande".

Men hade du satsat direkt på utbildning, då hade du haft TIDEN att verkligen bevisa att du förändrats och lämnat det livet bakom dig.

Vill även bara säga att jag önskar dig lycka till, glädjer mig när jag hör att någon är redo att vända blad. Oavsett om det blir svårt i början, är du på rätt väg, kom ihåg.
Nja, jag har också gått i en folkhögskola. I en kurs, inte allmänkurs. Utan det var någonting annat.

Tyvärr, under min folkhögskolans tid, begick jag våldsbrott. Eller en, våldsbrott. Inte på skolan, utan det var på fritiden. Så jag blev inte utslängd från skolan. Utan studerade hela vägen.

Men håll det gärna kort. Du tycker att det är en dålig idé att förklara för sig?

Jag har redan varit på intervjun självklart var jag helt ärlig. Men inga frågor om jag har gjort någonting dumt.

Det gick så pass bra under intervjun att jag var välkommen till en informationsmöte. Om jag fick jobbet eller inte, är fortfarande en stor fråga. Som väcker stor nervositet.

Samtidigt som jag väntar på denna brev hos polisen.

Den kommer komma till mig, och jag skall senare vidarebefordra det till arbetsgivaren. Jag tänker lämna den personligen till hen, för att sedan förklara för mig. Dåligt att göra så?

Jag kanske inte skall rabbla en hel historia. Utan hålla mig kort och mena att jag är förändrad...

Otroligt nervös!

Egentligen har jag alltid haft en ambition med yrkeslivet och vara skötsam. Jag...Jag har bara väldigt svårt själv att begripa hur det blev såhär. Det är inte jag, verkligen inte jag!
Citera
2015-10-03, 10:56
Medlem
Jag har alltså åkt dit för snatteri i ett kapitel och ett annat kapitel åkte jag dit för både olaga tvång & skadegörelser.

Får jag jobb i alla fall?

Jag har sökt jobb inom telefonförsäljning.
Citera
2015-10-03, 13:57
Medlem
nonameds avatar
Du kan nog vara lugn. Grovt Kriminella brukar få lärlingsplatser på olika saker. Dom har ändå gjort grova saker.
Citera
2015-10-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Du kan nog vara lugn. Grovt Kriminella brukar få lärlingsplatser på olika saker. Dom har ändå gjort grova saker.
Skulle inte kalla mig för grov kriminell, så jag kan vara lugn menar du?

Får jag jobbet tror du? Jag söker jobbet som telefonförsäljare.

Vad menar du med lärlingsplatser, och är det någonting som du tror att jag behöver gå på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in