2015-10-02, 22:19
Medlem
Trist öde och dessutom så nära hemmet. Hur långt bort kan ropen på hjälp ha hörts?

Ägaren till det avlägsna huset med skorstenen hade känt en äcklig lukt under de tillfällen han var där, men antog att det rörde sig om döda råttor.

Och vad betyder detta nedan?

"There was a wood-burning insert in the chimney that, had someone climbed in from above, they wouldn't have been able to crawl back up"

www.aftonbladet.se/nyheter/article21516626.ab

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ocial-facebook
Senast redigerad av herter 2015-10-02 kl. 22:26.
Citera
2015-10-02, 22:52
Medlem
Vilken jävla tomte bokstavligt talat som gör det där asså. Paniken och klaustrofobin! Tack vare sånna här historier som jag aldrig rör mig nära trånga utrymmen
Citera
2015-10-05, 11:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Trist öde och dessutom så nära hemmet. Hur långt bort kan ropen på hjälp ha hörts?

Ägaren till det avlägsna huset med skorstenen hade känt en äcklig lukt under de tillfällen han var där, men antog att det rörde sig om döda råttor.

Och vad betyder detta nedan?

"There was a wood-burning insert in the chimney that, had someone climbed in from above, they wouldn't have been able to crawl back up"

www.aftonbladet.se/nyheter/article21516626.ab

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ocial-facebook

wood-burning insert tolkar jag som typ en braskamin.

Dock förstår jag inte hur kan kom in i pipan. Det verkar som man har betydligt större pipor än här i Sverige där draget är viktigt vilket gör att alltför stora pipor kan vara svåra att elda i. Det går ju dessutom inte att sota så stora pipor med en vanlig sotarviska.

Sen är det ju frågan om han ens skulle kunnat ta sig förbi spjället.
Citera
2015-10-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
wood-burning insert tolkar jag som typ en braskamin.

Dock förstår jag inte hur kan kom in i pipan. Det verkar som man har betydligt större pipor än här i Sverige där draget är viktigt vilket gör att alltför stora pipor kan vara svåra att elda i. Det går ju dessutom inte att sota så stora pipor med en vanlig sotarviska.

Sen är det ju frågan om han ens skulle kunnat ta sig förbi spjället.

Spisinsats är den svenska benämningen.

http://www.dinbyggare.se/communicate...e.aspx?id=6144

Visst finns det skorstenspipor även i Sverige som går att krypa ned i. Min skorsten är gott och väl 50 cm i fyrkant upptill. På den tiden det fanns en öppen spis gick det säkert att krypa ned i den men nog ska det till en kamikazepilot för att ta steget utan att veta hur det ser ut nere vid spjället.
Citera
2015-10-13, 21:39
Medlem
Det var väl inte så hemskt många år sedan man hittad en likaledes död ung man i en ventilationstrumma i en sjukhusbyggnad i Norra Sverige, Lappland?? Hade anmälts saknad några veckor innan??
Citera
2015-10-14, 20:10
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Allt som står rörande den frågan är; "It appears to have been a 'voluntary act to gain access' to the building". Men varför, i sådana fall?

Inbrott eller Urban Explorer.

Vilken tomte...
Citera
2015-10-14, 20:20
Medlem
OldMKenseys avatar
Hur dog han?
Citera
2015-10-15, 20:09
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Det var väl inte så hemskt många år sedan man hittad en likaledes död ung man i en ventilationstrumma i en sjukhusbyggnad i Norra Sverige, Lappland?? Hade anmälts saknad några veckor innan??

En snubbe i en trumma någonstans vid Gärdet i sundsvall var det en pundare som fastnat runt..typ..04-05 nån gång vet jag iaf.
Jobbig död. Synd, det var en ganska sjyst kille minns jag.
Citera
2015-10-17, 16:53
Medlem
Har för mig att man fann en döing i ventilationstrumman i ett kök på ett studentboende i Bergshamra någon gång i slutet av 80-talet,uppochner om jag minns rätt. Han hade försökt ta sig in under sommarlovet och när eleverna kom tillbaka så luktade det inget vidare där heller.
Citera
2015-10-17, 21:26
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clackwell
Har för mig att man fann en döing i ventilationstrumman i ett kök på ett studentboende i Bergshamra någon gång i slutet av 80-talet,uppochner om jag minns rätt. Han hade försökt ta sig in under sommarlovet och när eleverna kom tillbaka så luktade det inget vidare där heller.

har googlat runt lite om detta fenomen, det verkar vara mer vanligt än man kan tro att folk fastnar på liknande ställen....rekommenderar att kolla upp det lite på google!
kan inte förstå hur man kan ge sig till att åla in i ett trångt rör?
Citera
2015-10-18, 19:24
Medlem
MedborgareXs avatar
Så länge det är tjuvar som försöker ta sig in tomtevägen så är det ju rätt. Man har själv gjort valet
Citera
2017-10-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken

I Backe i Strömsunds kommun hittades en person död i en ventilationstrumma till ett nedlagt äldreboende, kan det vara det du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in