2015-10-02, 21:23
Medlem
Jag och min fru har haft gemensam ekonomi de senaste 10 åren. Med 2 barn har frugan varit föräldraledig mer än mig. Jag har i snitt tjänat 150k mer varje år. Vi har bara gemensamma konton. Bådas lön går till samma konto. Alla konton är gemensamma. Varsitt visakort som är kopplat till samma kort.

Dock har hon ett sparkonto för att kompensera för hennes föräldraledighet. Pensionssparande
Citera
2015-10-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulser
Jag och min fru har haft gemensam ekonomi de senaste 10 åren. Med 2 barn har frugan varit föräldraledig mer än mig. Jag har i snitt tjänat 150k mer varje år. Vi har bara gemensamma konton. Bådas lön går till samma konto. Alla konton är gemensamma. Varsitt visakort som är kopplat till samma kort.

Dock har hon ett sparkonto för att kompensera för hennes föräldraledighet. Pensionssparande

Nu vet jag inte vad du gör. Men om du vill köpa exempelvis ett spel för 700kr. Måste du fråga först då?
Citera
2015-10-02, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hon tar allt, betalar räkningarna och jag får månadspeng.

Funkar skitbra.

(jag tjänar ca 20% mer) än vad hon gör

Jhesssus hur faan tänker du din lilla pung... Kommer själv ihåg under mitten/slutet av 2000-talet när jag var gift
har aldrig vart fattigare...var till och med tvungen att åka buss till jobbet (pga dåvarande frugan hade en katastrofal leasing grej på sin bil...) Hennes 100 kilo vuxna unge åt som tre ryska tungviktare...(även hon). mina två döttrar mycket billig i drift. Efter vi skilldes oss blev allt jävligt mycket bättre...

Mina föräldrar betalar allt till tjejerna...Det vägra dom när min sura sambo var i farten.
matkostnader är 80 procent mindre än vad dom var.
Huset har jag behållt, det har väl ökat 100 procent i värde på 4 år.

Nu har jag en smoking hot särbo, allt bra... Brukar ibland vakna kallsvettig och jävlig och få få för mig att mitt ex och hennes adhd son bor i mitt hus...hmm när jag inser att så ej är fallet brukar jag gå upp och röka en cigg (blir en gås ibland!) och chilla en halvtimma mitt i natten.
Senast redigerad av pikespeak11 2015-10-02 kl. 22:06.
Citera
2015-10-02, 21:56
Medlem
crusades avatar
Förstår inte frågeställningen, är man gift har man delad ekonomi...
Citera
2015-10-02, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Förstår inte frågeställningen, är man gift har man delad ekonomi...

Det hade funkat i ett katolskt land som Portugal, Tyskland, Irland eller Polen. I sverige slutar nästan 40 procent av alla sambo/giftermål med skillsmässa/separation...

Om du som man kör denna tro att din kvinna skall vara dig trogen i ett super-sekulärt blatte samhälle som sverige så kommer du din stackare att förlora 100 000 tusentals kronor om inte miljontalskronor vid er separation.
Citera
2015-10-02, 22:00
Medlem
Nivovics avatar
Vi har en gemensam ekonomi, fungerar utmärkt. Vi tjänar också i princip lika mycket, så det är ändå inga problem på den fronten.

Vet faktiskt inte hur ni andra par gör om skillnaden mellan era löner är enorma, man kanske vill behålla lite för sig själv i fall det skiter sig?
Personligen skulle inte enorma löneskillnader mellan mig och frugan göra någon skillnad.
Citera
2015-10-02, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Vi har en gemensam ekonomi, fungerar utmärkt. Vi tjänar också i princip lika mycket, så det är ändå inga problem på den fronten.

Vet faktiskt inte hur ni andra par gör om skillnaden mellan era löner är enorma, man kanske vill behålla lite för sig själv i fall det skiter sig?
Personligen skulle inte enorma löneskillnader mellan mig och frugan göra någon skillnad.

Roligt att det funkar för er...Ni måste vara tvillingsjälar.
Citera
2015-10-02, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic

Detta är jättesvårt egentligen. Man skulle ju å ena sidan kunna hävda att ni skulle kunna ha delad ekonomi när ni ändå tjänar lika mycket. Samtidigt blir ju det också väldigt smidigt med gemensam när man tjänar lika mycket.

Dock tycker jag att det skulle vara jävligt tråkigt att ha gemensam ekonomi. Får ni inte dåligt samvete om ni köper skräp? Får ni inte gå ut och supa? Känns jävligt sossigt.
Citera
2015-10-02, 22:13
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
Roligt att det funkar för er...Ni måste vara tvillingsjälar.
Ja, hon har ju varit min kvinna väldigt länge. Det blir väl så med tiden, oavsett om man älskar henne eller ej.

Edit: bara för säkerhets skull om min fruga får reda på vem jag är: Ja, jag älskar dig Mrs Nivovic
Senast redigerad av Nivovic 2015-10-02 kl. 22:24.
Citera
2015-10-02, 22:21
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Detta är jättesvårt egentligen. Man skulle ju å ena sidan kunna hävda att ni skulle kunna ha delad ekonomi när ni ändå tjänar lika mycket. Samtidigt blir ju det också väldigt smidigt med gemensam när man tjänar lika mycket.

Dock tycker jag att det skulle vara jävligt tråkigt att ha gemensam ekonomi. Får ni inte dåligt samvete om ni köper skräp? Får ni inte gå ut och supa? Känns jävligt sossigt.
Haha, ja, det är jävligt sossigt även om ingen av oss är sossar egentligen.
Jag kan väl säga att det inte var så enkelt i början, men ju längre tiden går desto starkare blir banden mellan oss (både på gott och ont). Det blir helt enkelt bara naturligt att vi har en gemensam ekonomi.

Jag kanske drar ut på krogen med några polare och tar några öl, medan frugan min har tjejkväll. Vi spenderar någorlunda likartat, så det jämnar ut sig i längden.
Om någon av oss tänker spendera pengarna på någonting "onödigt" eller dyrt så brukar vi prata antingen efter eller före misstaget.
Citera
2015-10-02, 22:30
Medlem
dwgs avatar
När man är gift så brukar man ha gemensam ekonomi och då räknas inte "du får så mycket och du får så lite pengar"
Då låter det så har tex vi har 65,000 denna månad
Citera
2015-10-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
När man är gift så brukar man ha gemensam ekonomi och då räknas inte "du får så mycket och du får så lite pengar"
Då låter det så har tex vi har 65,000 denna månad
Ja låter bra och delad ekonomi, -haha - är vägen till separation snarare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in