2015-10-01, 23:12
Medlem
Kakap0s avatar
Fr alla er som jobbar i butiker, hur bekmpar ni era snatterier?

Dr jag jobbar har vi stora problem med pundare som snattar regelbundet.

En person som snattar ltsas prata i telefon varje gng han snattar s visserligen r det ltt att knna igen honom, men problemet r att han gr runt sjukt mycket i butiken och r snabb med att lgga i sina snattade prylar i ryggscken bakom hrn dr han vet att vra kameror inte ser honom och vi frlorar direkt bevis mot honom.

Har frskt att flja efter honom men som sagt r han vldigt snabb med att lgga ner sina grejer i ryggscken och sedan skenar bara frbi i all hast kassrskan/kassren och drar ivg p cykeln.

Vet inte riktigt hur lagarna lyder, har haffat snattare genom att springa efter dem och slitit grejerna ur hnderna p dem tidigare men vet att lagen inte r p min sida nr det gller det, bara frustrationen som tar ver emellant.

Vad kan jag gra om jag misstnker ngon och har rtt enligt lag att gra om personen gtt frbi kassan?
Citera
2015-10-01, 23:20
Medlem
Misstnker du ngot kan du be honom ppna sin ryggsck. Visserligen kan han sga "nej" men oftast gr alla kunder med p det om de inte har ngot att dlja!
Citera
2015-10-02, 00:11
Medlem
johanness avatar
Brott och brottsbekmpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2015-10-02, 00:50
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lh00
Misstnker du ngot kan du be honom ppna sin ryggsck. Visserligen kan han sga "nej" men oftast gr alla kunder med p det om de inte har ngot att dlja!

Ja, man har rtt att be ngon visa sin vska, bde som privatperson eller som butiksanstlld. Personen har dock rtt att neka detta utan att man kan gra ett skit. Samma sak om butiken har larmbgar som piper. De har viss felmarginal s om en person ftt dem att pipa men fortstter g och nekar kontroll av fickor/vska s r det bara att vinka hejd.

Den enda skra och lagliga metoden r att se (och vara 100% sker p) att personen snattar varor. D denne har passerat kassalinjen, s att det r tydligt att uppstet inte r att betala fr varorna, s fr man hlla kvar personen (envarsgripande, BrB 24:7) och tillkalla polis.

Visar det sig att personen inte snattat och blir lite krnkt ver att utpekas som tjuv samt bli kvarhllen p kpet s kan man sjlv bli anmld fr brott (rekrnkning/misshandel/frihetsbervande m.m. beroende p vad som intrffar). Drav varfr man br vara helt sker och inte ens lita p att andra kunder pstr sig ha sett ngot.
Citera
2015-10-02, 01:35
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Ja, man har rtt att be ngon visa sin vska, bde som privatperson eller som butiksanstlld. Personen har dock rtt att neka detta utan att man kan gra ett skit. Samma sak om butiken har larmbgar som piper. De har viss felmarginal s om en person ftt dem att pipa men fortstter g och nekar kontroll av fickor/vska s r det bara att vinka hejd.

Den enda skra och lagliga metoden r att se (och vara 100% sker p) att personen snattar varor. D denne har passerat kassalinjen, s att det r tydligt att uppstet inte r att betala fr varorna, s fr man hlla kvar personen (envarsgripande, BrB 24:7) och tillkalla polis.

Visar det sig att personen inte snattat och blir lite krnkt ver att utpekas som tjuv samt bli kvarhllen p kpet s kan man sjlv bli anmld fr brott (rekrnkning/misshandel/frihetsbervande m.m. beroende p vad som intrffar). Drav varfr man br vara helt sker och inte ens lita p att andra kunder pstr sig ha sett ngot.

Kort sagt kan man lika grna stta upp en skylt dr det str "kom o snatta vi kan inte gra ett skit t saken, gratis varor till alla kom och ta!"
Citera
2015-10-02, 13:21
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Kort sagt kan man lika grna stta upp en skylt dr det str "kom o snatta vi kan inte gra ett skit t saken, gratis varor till alla kom och ta!"

Typ. Under min tid i butik upplevde jag att alla snattarfngster jag upplevde genomfrdes utan lagstd, men att det gick bra nd eftersom snattare r nnu smre p lagen.

P en kldbutik ryckte de vskan av folk som det pep om i larmbgarna och rotade igenon den. Det var de instruktionerna vi hade frn ledningen, men jag vgrade eftersom ansvaret skulle vara mitt personligen. D det visade sig stmma i de fall jag bevittnade blev polisen s klart tillkallad. D det inte stmde hnde inget mer, ngon kanske skrev ett argt inlgg hr eller s.

I andra fall sa personal bara p ren misstanke till random personer att de sett dem snatta och bad dem stanna i vntan p polis. De tonriga snattarna erknde ju grtande och fljde frivilligt med p kontoret.

Det pep om mig (visade sig vara ett klarglmt larm i en plnbok jag kpt som teraktiverats av vta) d jag skulle IN p hlns en gng. D kom en tjej springandes och ryckte vskan av mig. D jag sa att jag kmmer anmla henne om hon ppnar vskjveln s visade det sig att de ocks felinformerats om vad som gller rent juridiskt av ledningen. Valde dock att inte jvlas utan samarbetade fr att hita varfr det pep, men hon gav fan i vskan.

Men telefonkillen du skriver om: Han r allts ofta terkommande, plockar bland allt mjligt och kper aldrig ngot? Han har ju varken en helt hllbar strategi eller verkar s smart. Om du r sker p att han stjl, ven utan att ha sett just vad, s br du be honom visa innehllet i vskan tminstone och se reaktion. Du fr som sagt frga, men han fr neka. r du nnu skrare kan du gra ett envarsgripande och tillkalla polis men d med risk fr dig om han mot frmodan kan lagen.
Citera
2021-04-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Nu har du vl allt fel ? Envarsgripande r vl ENBART tilltet vid brott som har fngelsestraff ? Vilket snatterier inte har ?
Citera
2021-04-21, 10:12
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsenperson
Nu har du vl allt fel ? Envarsgripande r vl ENBART tilltet vid brott som har fngelsestraff ? Vilket snatterier inte har ?

Numera heter det visserligen ringa stld men bde det nya brottet och det tidigare snatteribrottet har/hade fngelse i straffskalan.

En frutsttning fr envarsgripande r dock att brottet fullbordats (d brottet inte r kriminaliserat p frsksstadiet), det har det normalt frst nr man passerar butikens sista betalningsmjlighet.
Citera
2021-04-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Numera heter det visserligen ringa stld men bde det nya brottet och det tidigare snatteribrottet har/hade fngelse i straffskalan.

En frutsttning fr envarsgripande r dock att brottet fullbordats (d brottet inte r kriminaliserat p frsksstadiet), det har det normalt frst nr man passerar butikens sista betalningsmjlighet.
Ok s dom kan allts gripa en fr en godisbit vrd 3 kr men bara nr man lmnat sista betalningsmjlighet ?

Fin profilbild btw
Citera
2021-04-21, 11:28
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsenperson
Ok s dom kan allts gripa en fr en godisbit vrd 3 kr men bara nr man lmnat sista betalningsmjlighet ?

Fin profilbild btw

Ja precis. Ngon undre vrdegrns fr ringa stld finns inte. Jag la dock in ett inlgg rrande att ta varor i butik i trden du startade, det kan i vissa fall ses som en fullbordad ringa stld utan att du lmnar butiken.
Citera
2021-04-22, 00:46
Medlem
miikoss avatar
De flesta butikerna brukar ha personal som vervakar kunderna, alt s anlitas civila butikskontrollanter (vktare).

Hittas en misstnkt person s fljer man efter genom butiken och observerar vilka varor de plockar p sig, och kollar sedan vilka varor de betalar fr.

Om man ser att de har varorna med sig men inte betalat s gr man ett envarsgripande utanfr kassan och kontaktar Polisen.

Kan saken sljas igen s behver vl inger mer gras, i vriga fall s kan man meddela frunderskningsledaren om att man nskar skadestnd fr varans vrde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in