Citat:
Ursprungligen postat av
Kakap0
Kort sagt kan man lika grna stta upp en skylt dr det str "kom o snatta vi kan inte gra ett skit t saken, gratis varor till alla kom och ta!"
Typ. Under min tid i butik upplevde jag att alla snattarfngster jag upplevde genomfrdes utan lagstd, men att det gick bra nd eftersom snattare r nnu smre p lagen.
P en kldbutik ryckte de vskan av folk som det pep om i larmbgarna och rotade igenon den. Det var de instruktionerna vi hade frn ledningen, men jag vgrade eftersom ansvaret skulle vara mitt personligen. D det visade sig stmma i de fall jag bevittnade blev polisen s klart tillkallad. D det inte stmde hnde inget mer, ngon kanske skrev ett argt inlgg hr eller s.
I andra fall sa personal bara p ren misstanke till random personer att de sett dem snatta och bad dem stanna i vntan p polis. De tonriga snattarna erknde ju grtande och fljde frivilligt med p kontoret.
Det pep om mig (visade sig vara ett klarglmt larm i en plnbok jag kpt som teraktiverats av vta) d jag skulle IN p hlns en gng. D kom en tjej springandes och ryckte vskan av mig. D jag sa att jag kmmer anmla henne om hon ppnar vskjveln s visade det sig att de ocks felinformerats om vad som gller rent juridiskt av ledningen. Valde dock att inte jvlas utan samarbetade fr att hita varfr det pep, men hon gav fan i vskan.
Men telefonkillen du skriver om: Han r allts ofta terkommande, plockar bland allt mjligt och kper aldrig ngot? Han har ju varken en helt hllbar strategi eller verkar s smart. Om du r sker p att han stjl, ven utan att ha sett just vad, s br du be honom visa innehllet i vskan tminstone och se reaktion. Du fr som sagt frga, men han fr neka. r du nnu skrare kan du gra ett envarsgripande och tillkalla polis men d med risk fr dig om han mot frmodan kan lagen.