2015-10-01, 23:12
Medlem
Kakap0s avatar
För alla er som jobbar i butiker, hur bekämpar ni era snatterier?

Där jag jobbar har vi stora problem med pundare som snattar regelbundet.

En person som snattar låtsas prata i telefon varje gång han snattar så visserligen är det lätt att känna igen honom, men problemet är att han går runt sjukt mycket i butiken och är snabb med att lägga i sina snattade prylar i ryggsäcken bakom hörn där han vet att våra kameror inte ser honom och vi förlorar direkt bevis mot honom.

Har försökt att följa efter honom men som sagt är han väldigt snabb med att lägga ner sina grejer i ryggsäcken och sedan skenar bara förbi i all hast kassörskan/kassören och drar iväg på cykeln.

Vet inte riktigt hur lagarna lyder, har haffat snattare genom att springa efter dem och slitit grejerna ur händerna på dem tidigare men vet att lagen inte är på min sida när det gäller det, bara frustrationen som tar över emellanåt.

Vad kan jag göra om jag misstänker någon och har rätt enligt lag att göra om personen gått förbi kassan?
Citera
2015-10-01, 23:20
Medlem
Misstänker du något kan du be honom öppna sin ryggsäck. Visserligen kan han säga "nej" men oftast går alla kunder med på det om de inte har något att dölja!
Citera
2015-10-02, 00:11
Medlem
johanness avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2015-10-02, 00:50
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lh00
Misstänker du något kan du be honom öppna sin ryggsäck. Visserligen kan han säga "nej" men oftast går alla kunder med på det om de inte har något att dölja!

Ja, man har rätt att be någon visa sin väska, både som privatperson eller som butiksanställd. Personen har dock rätt att neka detta utan att man kan göra ett skit. Samma sak om butiken har larmbågar som piper. De har viss felmarginal så om en person fått dem att pipa men fortsätter gå och nekar kontroll av fickor/väska så är det bara att vinka hejdå.

Den enda säkra och lagliga metoden är att se (och vara 100% säker på) att personen snattar varor. Då denne har passerat kassalinjen, så att det är tydligt att uppsåtet inte är att betala för varorna, så får man hålla kvar personen (envarsgripande, BrB 24:7) och tillkalla polis.

Visar det sig att personen inte snattat och blir lite kränkt över att utpekas som tjuv samt bli kvarhållen på köpet så kan man själv bli anmäld för brott (ärekränkning/misshandel/frihetsberövande m.m. beroende på vad som inträffar). Därav varför man bör vara helt säker och inte ens lita på att andra kunder påstår sig ha sett något.
Citera
2015-10-02, 01:35
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Ja, man har rätt att be någon visa sin väska, både som privatperson eller som butiksanställd. Personen har dock rätt att neka detta utan att man kan göra ett skit. Samma sak om butiken har larmbågar som piper. De har viss felmarginal så om en person fått dem att pipa men fortsätter gå och nekar kontroll av fickor/väska så är det bara att vinka hejdå.

Den enda säkra och lagliga metoden är att se (och vara 100% säker på) att personen snattar varor. Då denne har passerat kassalinjen, så att det är tydligt att uppsåtet inte är att betala för varorna, så får man hålla kvar personen (envarsgripande, BrB 24:7) och tillkalla polis.

Visar det sig att personen inte snattat och blir lite kränkt över att utpekas som tjuv samt bli kvarhållen på köpet så kan man själv bli anmäld för brott (ärekränkning/misshandel/frihetsberövande m.m. beroende på vad som inträffar). Därav varför man bör vara helt säker och inte ens lita på att andra kunder påstår sig ha sett något.

Kort sagt kan man lika gärna sätta upp en skylt där det står "kom o snatta vi kan inte göra ett skit åt saken, gratis varor till alla kom och ta!"
Citera
2015-10-02, 13:21
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Kort sagt kan man lika gärna sätta upp en skylt där det står "kom o snatta vi kan inte göra ett skit åt saken, gratis varor till alla kom och ta!"

Typ. Under min tid i butik upplevde jag att alla snattarfångster jag upplevde genomfördes utan lagstöd, men att det gick bra ändå eftersom snattare är ännu sämre på lagen.

På en klädbutik ryckte de väskan av folk som det pep om i larmbågarna och rotade igenon den. Det var de instruktionerna vi hade från ledningen, men jag vägrade eftersom ansvaret skulle vara mitt personligen. Då det visade sig stämma i de fall jag bevittnade blev polisen så klart tillkallad. Då det inte stämde hände inget mer, någon kanske skrev ett argt inlägg här eller så.

I andra fall sa personal bara på ren misstanke till random personer att de sett dem snatta och bad dem stanna i väntan på polis. De tonåriga snattarna erkände ju gråtande och följde frivilligt med på kontoret.

Det pep om mig (visade sig vara ett klarglömt larm i en plånbok jag köpt som återaktiverats av väta) då jag skulle IN på Åhléns en gång. Då kom en tjej springandes och ryckte väskan av mig. Då jag sa att jag kmmer anmäla henne om hon öppnar väskjäveln så visade det sig att de också felinformerats om vad som gäller rent juridiskt av ledningen. Valde dock att inte jävlas utan samarbetade för att hita varför det pep, men hon gav fan i väskan.

Men telefonkillen du skriver om: Han ör alltså ofta återkommande, plockar bland allt möjligt och köper aldrig något? Han har ju varken en helt hållbar strategi eller verkar så smart. Om du är säker på att han stjäl, även utan att ha sett just vad, så bör du be honom visa innehållet i väskan åtminstone och se reaktion. Du får som sagt fråga, men han får neka. Är du ännu säkrare kan du göra ett envarsgripande och tillkalla polis men då med risk för dig om han mot förmodan kan lagen.
Citera
2021-04-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Nu har du väl allt fel ? Envarsgripande är väl ENBART tillåtet vid brott som har fängelsestraff ? Vilket snatterier inte har ?
Citera
2021-04-21, 10:12
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsenperson
Nu har du väl allt fel ? Envarsgripande är väl ENBART tillåtet vid brott som har fängelsestraff ? Vilket snatterier inte har ?

Numera heter det visserligen ringa stöld men både det nya brottet och det tidigare snatteribrottet har/hade fängelse i straffskalan.

En förutsättning för envarsgripande är dock att brottet fullbordats (då brottet inte är kriminaliserat på försöksstadiet), det har det normalt först när man passerar butikens sista betalningsmöjlighet.
Citera
2021-04-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Numera heter det visserligen ringa stöld men både det nya brottet och det tidigare snatteribrottet har/hade fängelse i straffskalan.

En förutsättning för envarsgripande är dock att brottet fullbordats (då brottet inte är kriminaliserat på försöksstadiet), det har det normalt först när man passerar butikens sista betalningsmöjlighet.
Ok så dom kan alltså gripa en för en godisbit värd 3 kr men bara när man lämnat sista betalningsmöjlighet ?

Fin profilbild btw
Citera
2021-04-21, 11:28
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsenperson
Ok så dom kan alltså gripa en för en godisbit värd 3 kr men bara när man lämnat sista betalningsmöjlighet ?

Fin profilbild btw

Ja precis. Någon undre värdegräns för ringa stöld finns inte. Jag la dock in ett inlägg rörande att äta varor i butik i tråden du startade, det kan i vissa fall ses som en fullbordad ringa stöld utan att du lämnar butiken.
Citera
2021-04-22, 00:46
Medlem
miikoss avatar
De flesta butikerna brukar ha personal som övervakar kunderna, alt så anlitas civila butikskontrollanter (väktare).

Hittas en misstänkt person så följer man efter genom butiken och observerar vilka varor de plockar på sig, och kollar sedan vilka varor de betalar för.

Om man ser att de har varorna med sig men inte betalat så gör man ett envarsgripande utanför kassan och kontaktar Polisen.

Kan saken säljas igen så behöver väl inger mer göras, i övriga fall så kan man meddela förundersökningsledaren om att man önskar skadestånd för varans värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in