Citat:
Ursprungligen postat av
Kakap0
Kort sagt kan man lika gärna sätta upp en skylt där det står "kom o snatta vi kan inte göra ett skit åt saken, gratis varor till alla kom och ta!"
Typ. Under min tid i butik upplevde jag att alla snattarfångster jag upplevde genomfördes utan lagstöd, men att det gick bra ändå eftersom snattare är ännu sämre på lagen.
På en klädbutik ryckte de väskan av folk som det pep om i larmbågarna och rotade igenon den. Det var de instruktionerna vi hade från ledningen, men jag vägrade eftersom ansvaret skulle vara mitt personligen. Då det visade sig stämma i de fall jag bevittnade blev polisen så klart tillkallad. Då det inte stämde hände inget mer, någon kanske skrev ett argt inlägg här eller så.
I andra fall sa personal bara på ren misstanke till random personer att de sett dem snatta och bad dem stanna i väntan på polis. De tonåriga snattarna erkände ju gråtande och följde frivilligt med på kontoret.
Det pep om mig (visade sig vara ett klarglömt larm i en plånbok jag köpt som återaktiverats av väta) då jag skulle IN på Åhléns en gång. Då kom en tjej springandes och ryckte väskan av mig. Då jag sa att jag kmmer anmäla henne om hon öppnar väskjäveln så visade det sig att de också felinformerats om vad som gäller rent juridiskt av ledningen. Valde dock att inte jävlas utan samarbetade för att hita varför det pep, men hon gav fan i väskan.
Men telefonkillen du skriver om: Han ör alltså ofta återkommande, plockar bland allt möjligt och köper aldrig något? Han har ju varken en helt hållbar strategi eller verkar så smart. Om du är säker på att han stjäl, även utan att ha sett just vad, så bör du be honom visa innehållet i väskan åtminstone och se reaktion. Du får som sagt fråga, men han får neka. Är du ännu säkrare kan du göra ett envarsgripande och tillkalla polis men då med risk för dig om han mot förmodan kan lagen.