2015-10-01, 16:40
Medlem
Alltså, datorn är redan svart, men jag menar att skärmen blir svart och det går inte att stänga av eller starta om datorn. Då måste jag stänga av strömmen och sätta på den igen. Då klagar den att "Windows avslutades inte på rätt sätt". Nästan varje gång jag går och gör något annat ett tag så händer detta. Vad kan det bero på?
Citera
2015-10-01, 16:46
Bannlyst
Försök ändra tid när skärmsläckaren / datorn ska stängas, öppna kontrollpanelen -> skriv in i sökfältet energi
Citera
2015-10-01, 17:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Alltså, datorn är redan svart, men jag menar att skärmen blir svart och det går inte att stänga av eller starta om datorn. Då måste jag stänga av strömmen och sätta på den igen. Då klagar den att "Windows avslutades inte på rätt sätt". Nästan varje gång jag går och gör något annat ett tag så händer detta. Vad kan det bero på?

Stationär eller bärbar dator?
Citera
2015-10-01, 17:19
Bannlyst
något med ditt grafikkort som spökar, installera om drivrutin för grafikkortet
Citera
2015-10-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Stationär eller bärbar dator?

Den är stationär.
Citera
2015-10-01, 20:00
Medlem
StigAllans avatar
Är den inställd på att gå in i vilolägen med bildskärminställingen vid inaktivitet?
I så fall är det troligt nätdelen som strular eller moderkortet.
Tycker att du ska ta och prova en annan nätdel.
Om inte datorn är gammal förstås.
Citera
2015-10-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffiserad
Försök ändra tid när skärmsläckaren / datorn ska stängas, öppna kontrollpanelen -> skriv in i sökfältet energi
ja jag har kollat där, det verkar finnas både strömsparläge och viloläge eller "Sleep". Vad är det för skillnad?
Det finns även knappar på tangentbordet med sol/månesymboler.
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Är den inställd på att gå in i vilolägen med bildskärminställingen vid inaktivitet?
Citera
2015-10-02, 08:18
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
ja jag har kollat där, det verkar finnas både strömsparläge och viloläge eller "Sleep". Vad är det för skillnad?
Det finns även knappar på tangentbordet med sol/månesymboler.

Strömsparläget är ett energisparläge från vilket datorn snabbt återställs till sitt ursprungliga läge (normalt inom några sekunder) när du aktiverar den för att fortsätta att arbeta. Att försätta datorn i strömsparläge kan liknas vid att pausa en DVD-skiva. Datorn avbryter omedelbart alla aktiviteter, men är redo att starta igen när du vill fortsätta att arbeta.

Viloläge är ett energisparläge som främst är utformat för bärbara datorer. Medan strömsparläget sparar dina inställningar i minnet och drar lite ström, sparar viloläget alla öppna dokument och program på hårddisken och stänger sedan av datorn. Av alla energisparlägen som används i Windows, förbrukar viloläge minst energi. På en bärbar dator bör du använda viloläge när du vet att du inte kommer att använda datorn under en längre period, och du inte har tillfälle att ladda batteriet under tiden.

Hybridströmsparläget är i första hand utformat för stationära datorer. Hybridströmsparläge är en kombination av strömsparläge och viloläge – det sparar alla öppna dokument och program i minnet och på hårddisken och försätter sedan datorn i ett energisparläge, så att du snabbt kan återuppta arbetet. Om ett plötsligt strömavbrott uppstår kan Windows därigenom återställa ditt arbete från hårddisken. När hybridströmsparläge är aktiverat försätts datorn automatiskt i hybridströmsparläge när du försätter datorn i strömsparläge. På stationära datorer aktiveras hybridströmsparläge som standardinställning.
Citera
2015-10-04, 12:41
Medlem
Tack för förklaringen, tyvärr så kan jag inte säga att jag förstår till 100 %. Men i alla fall, om man väljer "Sleep" från avstängningsmenyn, innan man går därifrån, så blir datorn svart, och det verkar inte som den kraschar efter ca 15 minuter, utan den går att väcka till liv igen när man kommer tillbaka. Så det var ju bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in