2015-10-01, 16:37
Medlem
Helt nybörjare på Linux och tänkte starta en instans på Amazon EC2 https://aws.amazon.com/ec2/

Man har möjlighet att välja Linux dist men jag har ingen aning om vad jag ska välja. Känns spontant som att Amazon Linux eller Ubuntu vore bäst. Kommer köra PHP, Apache och eventuellt MySQL på den. Allt kommer skötas genom terminal.

Dessa har jag att välja på: http://s23.postimg.org/vd2t7ae1n/linux.png

Vad säger ni?
Citera
2015-10-01, 19:38
Moderator
vhes avatar
Har förvisso aldrig använt Amazon Linux, men om du inte har en särskild preferens för någon specifik dist så antar jag att den är att föredra. Det lär ju troligen vara den de har bäst stöd för.

Disten längst ner bör du undvika ;-)
Citera
2015-10-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Har förvisso aldrig använt Amazon Linux, men om du inte har en särskild preferens för någon specifik dist så antar jag att den är att föredra. Det lär ju troligen vara den de har bäst stöd för.

Disten längst ner bör du undvika ;-)

Amazon Linux ska tydligen komma från CentOS/Red Hat Enterprise Linux (RHEL) om det hjälper något där dom lagt till en del saker som ska göra stödet för EC2 bättre, så förmodligen har du rätt.

Bland annat står det såhär på deras sida.

Citat:
The Amazon Linux AMI is an EBS-backed, AWS-supported image. The default image includes AWS command line tools, Python, Ruby, Perl, and Java. The repositories include Docker, PHP, MySQL, PostgreSQL, and other packages.

Vad betyder det egentligen? Att Python, Ruby, Perl och Java är förinstallerat? Jag har inga planer på att använda något av dem. Vad betyder "The repositories include"? Jag fick installera PHP och MySQL så det är inte förinstallerat men det kan man göra lika lätt i ex Ubuntu också.
Citera
2015-10-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Amazon Linux ska tydligen komma från CentOS/Red Hat Enterprise Linux (RHEL) om det hjälper något där dom lagt till en del saker som ska göra stödet för EC2 bättre, så förmodligen har du rätt.

Bland annat står det såhär på deras sida.

Vad betyder det egentligen? Att Python, Ruby, Perl och Java är förinstallerat? Jag har inga planer på att använda något av dem. Vad betyder "The repositories include"? Jag fick installera PHP och MySQL så det är inte förinstallerat men det kan man göra lika lätt i ex Ubuntu också.

Det betyder att det finns tillgängligt för installation. Man får hoppas att alla CentOS repos finns tilgängliga annars ska du nog ta nåt annat. Ubuntu eller CentOS. CentOS om du vill jobba med det i framtiden, antagligen Ubuntu om du är intresserad av hobbygrejor, media center etc.
Citera
2015-10-01, 20:06
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_

Ja, det lär betyda att Python, Ruby, Perl och Java är förinstallerat. "The repositories include..." innebär att de nämnda sakerna är tillgängliga via deras installationsverktyg (yum, antar jag, om det är Redhat-baserat?) så att du inte behöver bygga dem själv.
Citera
2015-10-03, 22:28
Medlem
Jag hade kört på RedHat av dom du har att välja på.
Citera
2015-10-05, 02:29
Bannlyst
Välj någon Debian dist som ubuntu, debian eller MiNT.
Citera
2015-10-06, 18:07
Medlem
CpRekas avatar
Installera ubuntu server sen väljer du i installen att installera LAMP så har du allt du behöver direkt du bootar för första gången.
Citera
2015-10-11, 14:09
Medlem
cykelsadels avatar
Du skall nog utnyttja deras gratis erbjudande. Så kör på Amazon Linux AMI.

Sedan har de en guide hur du installerar en LAMP
http://docs.aws.amazon.com/AWSEC2/la...tall-LAMP.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in