2005-10-29, 13:27
Medlem
Squalos avatar
Jo, jag såg på mataffären igår att det finns delar av kyckling att köpa. Kycklingvingar och kycklingklubbor. De kostar runt 15 kr per kilo.

Frågan är, hur mycket kött får man ut av ett sånt paket? Typ 300/1000 g? Alltså det ätbara köttet skiljt från ben och skinn och annat oätligt. Kanske får jag pröva och väga.

Sen, hur tillagas dessa? De måste läggas på plåt och tillagas i ung. Men hur?
Citera
2005-10-29, 13:30
Medlem
Det är inte så mycket kött på benen. Mycket senor och sånt skit också.
Citera
2005-10-29, 13:34
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Det är inte så mycket kött på benen. Mycket senor och sånt skit också.

Jo, jag antar det. Men jag funderar på att köpa en påse och pröva att tillaga hela kilot, och sen skära av köttet och väga det.
Citera
2005-10-29, 13:41
Medlem
OliTs avatar
Om du rengör och tar bort benen från klubborna får du finfina lårfiléer, som smakar mycket mer än bröstfilé, använd i grytor och liknande, vingarna har relativt lite mat, men mycket smak där också.
Citera
2005-10-29, 14:06
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Om du rengör och tar bort benen från klubborna får du finfina lårfiléer, som smakar mycket mer än bröstfilé, använd i grytor och liknande, vingarna har relativt lite mat, men mycket smak där också.

Jo, jag får göra det. Plocka bort köttet från allt som inte ska ätas. Jag antar att det är bättre att tillaga köttet innan man börjar ränsa. Det blir ju lättare att få av ett tillagat kött än ett rått. Men där misstar jag mig kanske.
Citera
2005-10-29, 14:30
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Jo, jag får göra det. Plocka bort köttet från allt som inte ska ätas. Jag antar att det är bättre att tillaga köttet innan man börjar ränsa. Det blir ju lättare att få av ett tillagat kött än ett rått. Men där misstar jag mig kanske.

Jag skulle putsa köttet innan tillagning, benet kan du göra som du vill med, det tillför smak om du gör en gryta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in