Citat:
Ursprungligen postat av
beer-goggles
Oroväckande att ministern använder ordet RISK. Alla som studerat ledning av verksamhet vet ju att riskhantering är en central process i många branscher. Riskhanteringen handlar, grovt, om att:
1, Ta fram scenarier på vilka otrevligheter som kan inträffa
2. Bedömma sannolikheterna för att otrevligheten skall inträffa
3, Bedömma konsekvenserna OM otrevligheten inträffar
4, Fatta ett beslut om hur man motverkar att otrevligheten inträffar, eller minimerar skadan om den inträffar. Beslutet kan var att skaffa en försäkring, ändra sina rutiner, eller helt enkelt upphöra med verksamheten.
Så vad pratar Ygerman nu om för risker - har regeringen arbetat med riskhanteringen enligt modellen ovan och vad kom de i så fall fram till?
Please, säg inte att regeringen konstatererar att det finns en "risk" UTAN att göra resten av hemläxan - för då blir jag bekymrad på riktigt!
Ja, det kan man ta en funderare över. Har dom äntligen kommit på att det slinker med en och annan IS-soldat och kriminellt element? Att det skulle gälla pengar tror jag inte, dom lånar bara tills landet går under av skulder för ekonomi verkar inte vara politikers starka kort numera.
Att IS får fotfäste här i landet med kanske 10 000 aktiva människor vore ju det ulitimata för media. Tänk vad mycket tidningar dom skulle få sälja, klick på deras nyhetsidor och dom kan följa det hela från först parkett utan att åka till mellanöstern. Krig, död och rädsla säljer.
Ha, ha, vi har inte ens tillräckligt med polis eller millitär för ett sånt scenario med en följande tänkbar statskupp. Grattis alla flyktingvänner med regeringen i spetsen och man ska väl inte skratta åt eländet men vad kan man egentligen göra? logik har lämnat byggnaden (eller landet). Ja, dom behöver krishantering, riskhantering, första hjälpen, psykiatriker, ta mig f*n skicka all hjälp som går att få till dårarna. Kanske, kanske dom vaknar upp.
Har vi tur så gör Ryssland, Kina och Iran proccessen kort i Syrien så att många flyktingar kan återvänta. Sen gäller det att leta upp dom som håller sig undan och kan vara en risk eller krigsförbrytare.
Man börjar skämmas över att vara svensk, vänner runt om i världen undrar vad det är som händer med det fina landet dom kände för 20 år sedan.