Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Det resonemanget håller inte för Sveriges del. Svenska politiker och svensk allmänhet ansåg inte efter kriget och flera decennier därefter, att det fanns någon "skuld" att betala. Inget, säger inget litet land hade förklarat krig mot Tyskland - utan de hade blivit invaderade.
(Finland är ett specialfall, eftersom landet i realiteten tvingades välja mellan Tyskland och Sovetunionen efter vinterkriget).
Mitt tidigare svar på ditt inlägg blev raderat, till min stora förargelse. Det må vara OT, men ändå relevant mht ev "svensk skuld". Ska försöka rekonstruera ur minnet:
1) svensk järnmalm skeppades från Narvik rätt in i tyskarnas vapenindustri.
2)tyska soldater transporterades via tåg nattetid genom Sverige.
3) man lyckades få den obekväme Kurt Haijby under en period deporterad till ett tyskt koncentrationsläger.
Och har för mig att slutklämmen var att det var knappast varken det faktum att Carin Göring var svenska, eller att Hermann G under en period tjänstgjort i det svenska flygvapnet, som gjorde att Sverige skonades...
Jag är inte kommunist el dyl, men fakta talar sitt tydliga språk. Dras trollen fram i dagsljuset spricker de och man slipper vara rädd för lögnerna.
Liksom i dag var det gott om folk som inte var dåtidens PK. En bonde i min hemby hade döpt sin galt till Göring: han fick dock en uppmaning från landsfiskalen att inte kalla grisen vid det namnet.
Få se hur länge detta inlägg får vara kvar på FB.