2015-10-01, 23:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Vad är skillnaden på en sådan märla och en öljett?

Lite osäker på exakta skillnader, men gissar att märla kan syfta på den typ som sitter på tex kängor (http://www.skogsutrustning.se/shop/31528/art28/h7413/25357413-origpic-f5bb90.jpg) medan öljett syftar på dom metallklädda hålen genom skomaterialet.
Citera
2015-10-01, 23:43
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
"Gatt" har varit uppe tidigare, men på västerbottniska används ordet i betydelsen "måste" - som engelskans "got".

En fras som man således kan häva ur sig är:

"I gatt gå på klo" - "Jag måste gå på toaletten". Klo är en förkortning av "klosett".

..vilket till yttermera visst också torde vara en snart bortglömd glosa :-)

Nåja, om man skall vara nogräknad (och det här är väl en tråd där man skall det) så är ju "gatt" preteritum, d.v.s. din exempelmening betyder "jag var tvungen att gå på toaletten". I presens heter det "I jett gå ..."

("till yttermera visso", heter det för övrigt.)
Citera
2015-10-01, 23:54
Medlem
Har under de senaste åren hört "vederlägga/vederlagt" användas i direkt motsats till vad det betyder vid flera tillfällen av folk som försöker låta viktiga, senast vid någon riksdagsdebatt för några veckor sedan.

"Petmoj" är för övrigt ett ord jag inte hört på länge. Kanske inte så konstigt eftersom pulsvalstelefonerna är ett utdött släkte. "Pulsvalstelefon" var det förresten också länge sedan man hörde!
Citera
2015-10-01, 23:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Lite osäker på exakta skillnader, men gissar att märla kan syfta på den typ som sitter på tex kängor (http://www.skogsutrustning.se/shop/31528/art28/h7413/25357413-origpic-f5bb90.jpg) medan öljett syftar på dom metallklädda hålen genom skomaterialet.
När jag hör ordet märla ser jag främst en u-formad järnspik framför mig som används till exempel för lås på uthus.
Citera
2015-10-02, 00:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
När jag hör ordet märla ser jag främst en u-formad järnspik framför mig som används till exempel för lås på uthus.

Jupp, men som jag sa så kan dessa skösnöresöglor ibland kallas för märla, men är troligtvis inget som gemene man använder.
Citera
2015-10-02, 00:04
Medlem
De unga vet inte vad vemod är. Men så har det väl alltid varit.
Citera
2015-10-02, 00:31
Medlem
Mattelols avatar
Ordet (eller fenomenet) förlovning har, främst i yngre åldrar, tappat sin betydelse. Förr var förlovning (vilket också är ordets korrekta betydelse) ett bevis på att någon hade friat och att planer på giftermål var aktuellt. Bland ungdomar idag så är en förlovning jämförelsebar med en relationsstatusändring på Facebook.
Citera
2015-10-02, 00:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Menar du att det uttalas som vaken (icke sovande) eller som vaken (hålet i isen)?
Fan också! Som icke sovande. (Om originalpostaren inte kan nås, vid tveksamhet i sådana lägen, välj det ord vars grundform det är. Det är med all sannolikhet det avsedda.)
Citera
2015-10-02, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Nån mer än jag som minns ehuru?
Det ordet lärde jag mig som ung när jag läste röde orm. Rätt så vackert faktiskt
Citera
2015-10-02, 08:15
Medlem
Konservatorium är ett ord som jag nog aldrig hört någon använda i mina kretsar.
Citera
2015-10-02, 09:40
Medlem
Turbotraktors avatar
Kom att tänka på:

Fjöla och Låma
Citera
2015-10-02, 10:04
Medlem
Strul.

För innebar det problem, krångel, ja diverse svårigheter.

Idag verkar det mer handla om att kopulera...
Vilket ju blev ett annart ord som kanske inte är så vanligt i de yngre generationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in