2015-10-02, 10:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
När jag hör ordet märla ser jag främst en u-formad järnspik framför mig som används till exempel för lås på uthus.

För oss som började fiska tidigt så är en märla ett fiskeredskap vilket visas här...

http://3.bp.blogspot.com/-q3TssFuUk-Y/U_96lMJc4AI/AAAAAAAAAJ0/9R-HBO2Ov_Y/s1600/10620727_1470141626591453_3325175302396104658_n.jp g

Citat:
Ursprungligen postat av henkespank
Har under de senaste åren hört "vederlägga/vederlagt" användas i direkt motsats till vad det betyder vid flera tillfällen av folk som försöker låta viktiga, senast vid någon riksdagsdebatt för några veckor sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Betydelsen av ordet vederlägga är oklar för många.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nio av tio säger tex i "bagageluckan" i stället för det korrekta "i bagageutrymmet".

Citat:
Jag pratade tidigare i veckan med en gammal och nära släkting. Han är pigg och kör bil obehindrat (nåja) och hade precis varit och köpt två fåtöljer. Dock fick han inte in dom i kofferten.

Jag är van vid uttrycket men jag blev ändå full i skratt eftersom jag inte hört det på ett tag.

Används kofferten fortfarande i betydelse bilens bagageutrymme?

Själv kallar jag bagageutrymmet för bagaget...
Citera
2015-10-02, 10:37
Medlem
"Kofferten" dyker ju upp då och då men precis som med "bagaget" borde man säga koffert-utrymmet /bagageutrymmet.

Om man syftar på själva utrymmet, under bagageluckan, där det är tänkt att koffert och bagage ska förvaras.
Citera
2015-10-02, 11:30
Medlem
Juliusdreads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Pa vilket satt haller skär pa att do ut? Aldrig hort talas om skärtorsdag?

Finlands nationaldag menar du?
Citera
2015-10-02, 11:53
Medlem
edse1991s avatar
Citat:
För oss som började fiska tidigt så är en märla ett fiskeredskap vilket visas här...

http://3.bp.blogspot.com/-q3TssFuUk-Y/U_96lMJc4AI/AAAAAAAAAJ0/9R-HBO2Ov_Y/s1600/10620727_1470141626591453_3325175302396104658_n.jp g

Eller det som den kanske imiterar, en tångloppa.
Citera
2015-10-02, 12:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Strul.

För innebar det problem, krångel, ja diverse svårigheter.

Idag verkar det mer handla om att kopulera...
Vilket ju blev ett annart ord som kanske inte är så vanligt i de yngre generationerna.

"Strul" var ju vanligt att man använde om krångliga förhållanden (tex folk som velade mellan två personer), sedan så kom det mer och mer att bli synonymt med vänsterprassel för att sedan börja användas om KK.
Citera
2015-10-02, 12:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoreLaff
Nu skite jag fullständigt i svenskans bakåtsträvande och fullt påhittade primitiva deklinationsregler som bara är en spik under nageln för oss utomsvenska nordiska lingvister. far och flyg med alla akademiska smygtyska illusjoner. Att svenska inte har feminina ord är bara trams.
Hrmph. Gör dig inte lärdare än vad du är. Det inlägg av dig som jag besvarade löd som följer:

Citat:
Ursprungligen postat av DenStoreLaff
Har för mig att spång är ett feminimnt ord. och i så fall skulle det vara i plural spängor. I stil med "längan - längor"
Från detta inlägg, som jag citerar i dess helhet, framgår tydligt att du när du skrev det hyste uppfattningen att samtliga feminina substantiv böjs, eller borde böjas, enligt första deklinationen. Du hyste vidare uppenbarligen uppfattningen att första deklinationens pluralböjning på -or kunde kombineras med omljud. Eftersom alla första deklinationens substantiv slutar på -a i grundform, och omljud inte förekommer där, är det fullständigt självklart att ett ord som spång inte kan böjas så - eftersom ordet alltså inte heter *spänga i grundform.

Sen har du uppenbarligen följt min länk och läst på om de svenska deklinationerna, och inser nu att det är fullständigt normalt att ett feminint spång böjs spänger. Gott så.

För övrigt är bruket av deklinationsbegreppet i svenskan inte det minsta smygtyskt. Det är smyglatinskt, och det är en helt annan sak.
Citera
2015-10-02, 13:29
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliusdread
Finlands nationaldag menar du?
Vad yrar du om?
Citera
2015-10-02, 15:11
Medlem
Ett uttryck som äldre använde förr, men som jag aldrig hör längre är "Nej, jag tar inte illa vara". Bortglömd betydelse hos dagens medelsvensk?
Citera
2015-10-02, 15:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Vad yrar du om?

Tror nog att h*n lite skämtsamt syftar på den stereotypiske finnens förkärlek för knivviftande, och skärande...
Citera
2015-10-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tror nog att h*n lite skämtsamt syftar på den stereotypiske finnens förkärlek för knivviftande, och skärande...
Ja den var lite långsökt (men bra), inte ens min polett ramlade ner direkt... Med tanke på att skär kan innebära rosa, ren/blank - samt förstås en verbform av skära.
Senast redigerad av weseeyou 2015-10-02 kl. 15:31.
Citera
2015-10-02, 16:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Vad yrar du om?
Skärtorsdagen - Finlands nationaldag. Det är alltså en ordlek, tillika en lek med nationella stereotyper.

Vill man dra ordlekandet (och stereotyperna) ännu längre så kan det också vara allmänna bögdagen.
Citera
2015-10-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Ett uttryck som äldre använde förr, men som jag aldrig hör längre är "Nej, jag tar inte illa vara". Bortglömd betydelse hos dagens medelsvensk?
Och hur många förstår ännu betydelsen av "diger" i uttryck som "digerdöden" t ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in