Citat:
Ursprungligen postat av
DenStoreLaff
Nu skite jag fullständigt i svenskans bakåtsträvande och fullt påhittade primitiva deklinationsregler som bara är en spik under nageln för oss utomsvenska nordiska lingvister. far och flyg med alla akademiska smygtyska illusjoner. Att svenska inte har feminina ord är bara trams.
Hrmph. Gör dig inte lärdare än vad du är. Det inlägg av dig som jag besvarade löd som följer:
Citat:
Ursprungligen postat av
DenStoreLaff
Har för mig att spång är ett feminimnt ord. och i så fall skulle det vara i plural spängor. I stil med "längan - längor"
Från detta inlägg, som jag citerar i dess helhet, framgår tydligt att du när du skrev det hyste uppfattningen att
samtliga feminina substantiv böjs, eller borde böjas, enligt första deklinationen. Du hyste vidare uppenbarligen uppfattningen att första deklinationens pluralböjning på -or kunde kombineras med omljud. Eftersom alla första deklinationens substantiv slutar på -a i grundform, och omljud inte förekommer där, är det fullständigt självklart att ett ord som
spång inte kan böjas så - eftersom ordet alltså inte heter
*spänga i grundform.
Sen har du uppenbarligen följt min länk och läst på om de svenska deklinationerna, och inser nu att det är fullständigt normalt att ett feminint
spång böjs
spänger. Gott så.
För övrigt är bruket av deklinationsbegreppet i svenskan inte det minsta smygtyskt. Det är smyg
latinskt, och det är en helt annan sak.