2015-10-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har hört det i betydelsen stor tjänst.

Verkar vara den motsatta betydelsen från vad som förväntas. En björntjänst är något negativt på ett eller annat sätt, "stor tjänst" är knappast en synonym.
Citera
2015-10-05, 22:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Somliga misstolkar det, kanske ser de björnen som varm och go, som en björnkram.

http://www.jnytt.se/har-var-det-nagot-som-gick-fel

Den var lite extra kul med nissen som inte kan skilja på "stora bokstäver" (storlek) och versaler.

Det är också nåt som många tycks missa helt, att det faktiskt heter versaler och gemener, inte stora och små bokstäver.
Citera
2015-10-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Det är också nåt som många tycks missa helt, att det faktiskt heter versaler och gemener, inte stora och små bokstäver.
Skyller på mina svenskalärare i skolan - de sa "stora och små bokstäver" och inget annat. Versaler och gemener är avancerade termer som började dyka upp på sen högstadiumnivå om jag inte missminner mig. Och då gick jag ändå inte i skola i någon förortsslum, samtliga lärare hade korrekt yrkeslegitimation .
Citera
2015-10-05, 22:22
Medlem
salladsbarbrotherss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Skyller på mina svenskalärare i skolan - de sa "stora och små bokstäver" och inget annat. Versaler och gemener är avancerade termer som började dyka upp på sen högstadiumnivå om jag inte missminner mig. Och då gick jag ändå inte i skola i någon förortsslum, samtliga lärare hade korrekt yrkeslegitimation .
Svensklärare

Krokodiltårar har jag hört några gånger folk använder fel. Att det skulle betyda stora tårar.
Citera
2015-10-05, 22:23
Medlem
Jag kom på några ord som inte är så vanliga men är bra att känna till:

emellertid, ådagalägga, entlediga, slå dank, åkalla, fryntlig, stipulera, underlåtenhet
Citera
2015-10-05, 22:24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den var lite extra kul med nissen som inte kan skilja på "stora bokstäver" (storlek) och versaler.

Heter och heter, att kalla dem för stora eller små bokstäver är väl inget fel.
Så det vet jag inte om man kan kalla miss riktigt.
Citera
2015-10-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salladsbarbrothers
Svensklärare
"När det gäller ordlistan skriver Svenska Akademien att svenskalärare är okej men "vardagligt". Själv tycker jag att Akademien borde ha skrivit att det kan uppfattas som stötande för vissa lärare i svenska … Eller, skämt åsido, det är väl snarare vissa påflugna tyckare, så kallade språkpoliser, som nuförtiden fördömer svenskalärare. Bara en sån sak som att det faktiskt finns svensklärare som kallar sig svenskalärare är ett tecken på att bruket är vida spritt.

Så, vad blir då slutsatsen? Jo, att skriva svenskalärare är minst lika okej som att skriva svensklärare. En lärare som undervisar i svenska bör dock kunna argumentera för sitt val om denne kallar sig för svenskalärare, annars är denne inte mycket till lärare i svenska."

http://www.omochendastom.com/2012/06/svensklarare-eller-svenskalarare.html

Slipper jag eftersom jag inte är svenskalärare... Vad har du för ursäkt?
Citera
2015-10-05, 22:51
Medlem
Många skriver "jag fördrar" när de menar "jag föredrar". Det blir ju tokroligt. Fördra lär vara ganska okänt annars numera.
Citera
2015-10-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Många skriver "jag fördrar" när de menar "jag föredrar". Det blir ju tokroligt. Fördra lär vara ganska okänt annars numera.
Tokroligt ja, det är ju inte detsamma som att "dra för" någonting, t ex gardinerna.
Citera
2015-10-05, 23:30
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Märla:
http://www.byggfabriken.com/sortiment/beslag/fonsterbeslag/info/product/535-271-maerla-1-14/

Dessa sköt vi med slangbella men de gick under namnet zinka. Det måste väl ett vara väldigt lokalt namn?

märlorna var förzinkade därav kallades de zinka tror det användes ganska allmänt.
det var en lite konst att få till en en riktigt bra "bella" och val av innerslang var en viktig detalj, prövade med tätningsringarna till konservburkarna med morsan blev ju inte så glad
Citera
2015-10-06, 09:23
Medlem
salladsbarbrotherss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
"När det gäller ordlistan skriver Svenska Akademien att svenskalärare är okej men "vardagligt". Själv tycker jag att Akademien borde ha skrivit att det kan uppfattas som stötande för vissa lärare i svenska … Eller, skämt åsido, det är väl snarare vissa påflugna tyckare, så kallade språkpoliser, som nuförtiden fördömer svenskalärare. Bara en sån sak som att det faktiskt finns svensklärare som kallar sig svenskalärare är ett tecken på att bruket är vida spritt.

Så, vad blir då slutsatsen? Jo, att skriva svenskalärare är minst lika okej som att skriva svensklärare. En lärare som undervisar i svenska bör dock kunna argumentera för sitt val om denne kallar sig för svenskalärare, annars är denne inte mycket till lärare i svenska."

http://www.omochendastom.com/2012/06/svensklarare-eller-svenskalarare.html

Slipper jag eftersom jag inte är svenskalärare... Vad har du för ursäkt?
Hehe, kan nog bara instämma med det du säger. Tycker bara det är kul att jävlas
Citera
2015-10-06, 10:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Fast det är väl rätt många som förstår det ordet? Är ju inte särskilt gammalt.

Visst är det det, så det kanske inte passar i tråden. Men de yngre verkar ha en klar sämre koll vad björntjänst betyder. Hur gammalt uttrycket är i svenskan vet jag inte. Tror det kommer från på La Fontaine, men han kan ju ha sneglat på Aisopos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in