2015-10-01, 20:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Vad är det för fel med att använda rgb-koder? Då får folk i alla fall en uppfattning om vilken färge det är.
rgb(234,195,247) hamnar väl ganska nära gredelint/lila? :-)

Nånstans där i krokarna ev lite mer blå.

Som en som snurrat en hel del med hemsidor och liknande så har jag byggt upp en förkärlek för Hex färger.
Citera
2015-10-01, 20:27
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Substantivböjning har inte med genus utan med deklination att göra i svenskan. Det hypotetiska substantivet *spånga, som skulle ta *spångor i pluralis, tillhör första deklinationen. Den alternativa böjningen spång - spångar följer andra deklinationens mönster, och den traditionella böjningen spång - spänger den tredje, helt oavsett vad spång skulle ha för ursprungligt genus.
Nu skite jag fullständigt i svenskans bakåtsträvande och fullt påhittade primitiva deklinationsregler som bara är en spik under nageln för oss utomsvenska nordiska lingvister. far och flyg med alla akademiska smygtyska illusjoner. Att svenska inte har feminina ord är bara trams.

Det sagt, så vill jag påpeka att 1. dek alltid är kvinnlig, med väldigt få undantag. 3je dek, innehåller både kvinnliga och manliga, men då de kvinnliga är oftast de med umlaut finns här också väldigt få undantag.

EDIT: Efter att ha läst svenska wikipediasidan om utrum har jag helt tappat förtroendet för att svear någonsin kan læra sitt eget språks grammatik.
Citera
2015-10-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Troligtvis, är från barndomen som spenderades omväxlingsvis i norra gästrikland och obygden runt Boden.

"Vars ha du vari" förekom också. Kan dock inte minnas vilken som var vanligare på resp. ställe
Sa man vars i Gästrikland eller är det Boden som spökar där? Själv är man från södra Uppland men var mycket i Lingbo när jag var yngre inte sa man vars där vad jag minns.
Citera
2015-10-01, 20:43
Medlem
Jos var länge sedan jag hörde någon använda.
Citera
2015-10-01, 20:43
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterknuda
Nysvenska ord jag spyr på är pubertala killar som ska va coola Joina, tjejer på aftonbladet som vill va inne använder ordet Klickis, och i bla bonde söker fru menlösa amerikefierade deighta!

Det finns många svenskar som inte har en aning om vad "menlös" betyder.

För övrigt anser jag att i onödan inlånade ord är allt annat än menlösa, och de måste förstöras.
Citera
2015-10-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Det finns många svenskar som inte har en aning om vad "menlös" betyder.
Det var just därför man år 2000 bytte ut ordet "menlös" till "värnlös", i uttrycket "värnlösa barns dag" - eftersom "ordet "menlös" med tiden fått en alternativ negativ betydelse. På äldre svenska betydde menlös helt enkelt oskyldig, utan skada eller fel, och att barn som beskrevs som menlösa inte hade några synder på sitt samvete."

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnl%C3%B6sa_barns_dag
Citera
2015-10-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jos var länge sedan jag hörde någon använda.
Men det ordet etablerades väl aldrig riktigt i svenskan eftersom det såg lite konstigt ut?
Citera
2015-10-01, 21:04
Medlem
MeanMEs avatar
Ehuru, sällan man hör det idag, än mindre förstår folk vad det betyder.
Senast redigerad av MeanME 2015-10-01 kl. 21:06.
Citera
2015-10-01, 21:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Att gatt ingår i kattegatt spelar väl inte så stor roll, är det nån som undrar varför det heter så är det väl bara att kolla upp det liksom.

Namn på färger är bökigt, många namn är ju egentligen namn på nåt som har den färgen. Ordet turkos behöver vi definitivt inte, cyan är mycket mycket bättre i just det fallet.
När det gäller gredelin så tycker jag faktiskt det vore enklare om man istället sa ljuslila eller ljusviolett eller vad det nu blir.
Lila och violett är iofs också ord som är tagna från saker, i de fallen blommor, men jag är rätt säker på att fler vet hur de blommorna ser ut än som både vet hur oblekt lingarn ser ut.. och dessutom ser nån nyans av lila/violett i det gråa linet.

Turkos är betydligt ljusare än cyan.
Citera
2015-10-01, 21:23
Medlem
Haubits77Bs avatar
"Graverande" är ett uttryck många inte begriper. 😨
Citera
2015-10-01, 21:30
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Disciplin, arbetsmoral och artighet.

Fyller på med:
"Ansvar", "plikt" och "kall".
Citera
2015-10-01, 21:40
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vetelev, kan inte påstå att jag nånsin hört denna
Vetelev är en skolunge som kan något. Finns inte så många nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in