2016-01-21, 17:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vi diskuterar ett ord.

Jämförligt med att väldigt många tror att legio betyder »regel«.

"Legio" beryder äl att nånting är i stora antal?
Citera
2016-01-22, 07:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
"Legio" beryder äl att nånting är i stora antal?

Ja, till och med »oräkneligt antal«. Alltså så många att det inte går att räkna dem.
Citera
2016-01-26, 17:32
Medlem
Starobrnos avatar
Den här tråden omhuldar det svenska språket.

Det kan man inte säga om skolan längre; se bara på alla nötter som får slutbetyg fast dem inte kan skilja på de eller dem!
Citera
2016-01-26, 18:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, till och med »oräkneligt antal«. Alltså så många att det inte går att räkna dem.

Eller i vart fall 6000, vilket iofs kan vara svårt att räkna.
Citera
2016-01-26, 18:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
...alla nötter som får slutbetyg fast dem inte kan skilja på de eller dem!

Jaha och du är alltså en av dessa.

Du kommer inte undan med ironi eftersom det inte fungerar på ett diskussionsforum.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Eller i vart fall 6000, vilket iofs kan vara svårt att räkna.

Kanske snarare 5000 utvalda och hopsamlade, men ändå svåra att överblicka för att kunna räkna.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-01-26 kl. 18:53.
Citera
2016-01-26, 19:24
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Jaha och du är alltså en av dessa.

Du kommer inte undan med ironi eftersom det inte fungerar på ett diskussionsforum.
Jag hade ett för tråden nytt ord, det understrukna omhulda. Och min lilla ironi/samhällskritik uppfattade ju även du. Varför inte behandla "omhulda" istället för att käbbla om ingenting? Du är varje fests självklara medelpunkt!
Citera
2016-01-26, 20:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Du är varje fests självklara medelpunkt!

Tack vare sådana som du, vilka omhuldar martyrskap genom att peka ut motståndare, i så fall.
Citera
2016-01-29, 21:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Almanacka.

Platsar väl inte riktigt i tråden men man hör sällan det ordet numera. Kidsen tittar konstigt på mig när jag använder det.

Kalender heter det visst nuförtiden!
Citera
2016-01-29, 22:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Almanacka.

Platsar väl inte riktigt i tråden men man hör sällan det ordet numera. Kidsen tittar konstigt på mig när jag använder det.

Använder båda delarna själv.

Almanacka för dom man hänger på väggen och dom enklare som i stort sett bara visar dagens datum/namn.

Kalender för större varianter i bokform / planeringskalender.
Citera
2016-01-30, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Almanacka.

En twist är att almanackor förr i tiden var mest en samling av olika nyttiga artiklar och noveller. Det var inte ens alltid som en rejäl kalender följde med... Eller också satt det med en väldigt kortfattad en.

Så det är kanske inte så konstigt att almanacka i betydelsen kalender, har delvis försvunnit ur språkbruket.
Citera
2016-01-30, 09:11
Medlem
Fromlande är ett kul ord som många idag nog inte riktigt förstår, det låter som om det skulle beskriva en viss slags aktivitet: "han fromlar hårt" ungefär som: han cyklar snabbt/ivrigt/djärvt. Men *fromla är inget verb, det finns inget sådant ord. Adverbet fromlande handlar istället om en viss slags uppblåst eller anspråksfullt troskyldig ton i det någon säger. jämför hällörad och skrymtande.
Citera
2016-01-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Fromlande är ett kul ord som många idag nog inte riktigt förstår, det låter som om det skulle beskriva en viss slags aktivitet: "han fromlar hårt" ungefär som: han cyklar snabbt/ivrigt/djärvt. Men *fromla är inget verb, det finns inget sådant ord. Adverbet fromlande handlar istället om en viss slags uppblåst eller anspråksfullt troskyldig ton i det någon säger. jämför hällörad och skrymtande.

Får man gissa att roten är from-lande, dvs något slags skenhelig? Man låtsas vara bättre än man är, kort sagt?

Något slags kusin till ärliga blå ögon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in