Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-10, 12:14
  #289
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så fint. De har dessutom lyckats skildra journalistikens förhållningssätt till flyktingkrisen i några få ord:

http://www.svd.se/nytt-liv-i-sverige...lykten-fran-is

Tänk på det nästa gång ni ser Hoelstads fotografier. Vilka bilder har hon valt ut? Har hon en agenda hon vill förmedla.
Citerar mig själv här.

Nu har Svd publicerat ännu ett reportage med Malin Hoelstad, en av journalisterna som deltog på de Gula Båtarna. Den här gången handlar det om en syrisk familj som förlorade en dotter, men nu valt att döpa det barn de fått i Sverige efter fotografen.

Svd gör ett reportage om detta och som vanligt slås man av att media på inget sätt söker ge intryck av ett granskande opartiskt förhållningssätt. Nej, det är känslor och det verkar vare sig utgöra något problem för yrkesfotografen Malin Hoelstad att såväl bildsätta reportaget som att vara en av huvudpersonerna i det eller att tolken är förlovad med en i den familj som skildras:
Citat:
Det månadsgamla barnet ligger i rödvit sparkdräkt i sin säng på den blå trasmattan. In genom dörren kommer SvD:s Malin Hoelstad med kameran i famnen. Hon hejdar sig mitt i steget när hon ser den lilla mitt i rummet.

– Å herre gud.

Malin Hoelstads kamera dunsar i golvet innan hon glider ner på knä. En månad tidigare fick hon ett sms: Kunde tänka sig att få ett nytt människoliv uppkallat efter sig? Nu träffas de för första gången.

Malin och Malin.
http://www.svd.se/nytt-hopp-men-oron...iljen-swirakly

Sedan talar reportaget i bekymrade ordalag om uppehållstillstånd och familjeåterförening. Det visar sig dock att den smuggelverksamhet som De Gula Båtarna understödde gjorde att just den här släkten nådde Sverige i tid så de har rätt till familjeåterförening. Eller som Svd uttrycker det:
Citat:
Familjen Swirakly kom till Sverige den 16 november förra året, åtta dagar innan regeringen vred åt asylreglerna som ett skruvstäd. I klartext omöjliggjordes då anhöriginvandring.
Som jag skrev förra gången. Vi har journalister som agerar som aktivister. Som kompromissar tilltron till sin opartiskhet genom att delta i projekt som de Gula Båtarna (något deras arbetsgivare finansierar).

Ett fotografi kan vara ett kraftfullt politiskt budskap - tänk på det när du ser foton tagna av Malin Hoelstad.

Edit: Sedan kan ju Malin fundera på följande: Det fanns ett begränsat antal platser på de Gula Båtarna. Journalister tog de platser som annars hade kunnat fyllas av personer med sjukvårdsutbildning, personer som hade vetat att det avgörande för ett barn som drabbats av hjärtstopp inte är att göra "hjärt- lungräddning om och om igen) som Malin Hoelstad enligt artikeln gjorde utan att ventilera barnet och få syrgas i det. Man får hoppas att det gjordes parallellt, men om så inte skedde illustrerar Malin Hoelstads insats ännu en gång hur förkastligt det var att journalister tog plats på de Gula Båtarna.
__________________
Senast redigerad av Tinuviel 2016-12-10 kl. 13:13.
Citera
2016-12-10, 12:42
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Citerar mig själv här.

Nu har Svd publicerat ännu ett reportage med Malin Hoelstad, en av journalisterna som deltog på de Gula Båtarna. Den här gången handlar det om en syrisk familj som förlorade en dotter, men nu valt att döpa det barn de fått i Sverige efter fotografen.

Svd gör ett reportage om detta och som vanligt slås man av att media på inget sätt söker ge intryck av ett granskande opartiskt förhållningssätt. Nej, det är känslor och det verkar vare sig utgöra något problem för yrkesfotografen Malin Hoelstad att såväl bildsätta reportaget som att vara en av huvudpersonerna i det eller att tolken är förlovad med en i den familj som skildras:

http://www.svd.se/nytt-hopp-men-oron...iljen-swirakly

Sedan talar reportaget i bekymrade ordalag om uppehållstillstånd och familjeåterförening. Det visar sig dock att den smuggelverksamhet som De Gula Båtarna understödde gjorde att just den här släkten nådde Sverige i tid så de har rätt till familjeåterförening. Eller som Svd uttrycker det:

Som jag skrev förra gången. Vi har journalister som agerar som aktivister. Som kompromissar tilltron till sin opartiskhet genom att delta i projekt som de Gula Båtarna (något deras arbetsgivare finansierar).

Ett fotografi kan vara ett kraftfullt politiskt budskap - tänk på det när du ser foton tagna av Malin Hoelstad.

Det här är mycket större än vad som framgår av PK-media. Schibsted och andra är stora i "Human Trafficking"

Samarbete mellam obskyra organisationer gör att smugglingen till Europa nu görs i industriell skala.

Engelska tabloider har uppmärksammat den mycket märkliga trafiken som beskrivs av ZeroHedge som också har en kort videosnutt som visar hur tätt båtarna kör.
Citat:
Something Strange Is Taking Place In The Mediterranean

Human traffickers contact the Italian coast guard in advance to receive support and to pick up their dubious cargo.

Brussels has created particular legislature to protect people traffickers against prosecution. In a dedicated section of an EU resolution entitled On Search and Rescue, the text states that “private ship masters and non-governmental organisations who assist in sea rescues in the Mediterranean Sea should not risk punishment for providing such assistance.”
http://www.zerohedge.com/news/2016-1...-mediterranean
__________________
Senast redigerad av Vardagsrasismen 2016-12-10 kl. 12:45.
Citera
2017-01-03, 23:59
  #291
Medlem
elbels avatar
Analogi?
"Marielkrisen var en massemigrering av kubaner som lämnade hamnen i Mariel i Kuba via båt för att ta sig till USA mellan den 15 april och 31 oktober 1980. Händelsen föranleddes av en kraftig försämring av den kubanska ekonomin. Detta skapade spänningar på ön, och uppemot 10 000 kubaner ansökte om asyl hos den peruanska ambassaden.

Som respons annonserade den kubanska regeringen att alla som önskade lämna Kuba kunde göra så. En emigrering via båt följde, anordnade av kuban-amerikaner i enighet med Fidel Castro. Den avslutades med en överenskommelse mellan de två regeringarna i oktober 1980, vid vilken tid 125& 000 kubaner redan hade lämnat ön."
Har även läst att man skickade fängslade fångar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marielkrisen
Citera
2017-01-14, 22:16
  #292
Avstängd
Tammers avatar
Hur många våldtäktsmän, rånare, terrorister och hedersbrottslingar har vi sluppit hittills i år? Nån som vet? Hoppas på många tusen omkomna snyltare i Medelhavet i år, tack.
Citera
2017-04-19, 23:05
  #293
Medlem
Sperssons avatar
.
Båtar som plockar upp asylsökande ur Medelhavet och skjutsar dem till Italien borde vara solklara fall av grov människosmuggling.

Bekostat av svenska skattebetalare.
Citera
2017-05-14, 01:19
  #294
Medlem
Ballekallekobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarchos
Jag tror inte att ni är med på hur det här fungerar.

Det är inte SSRS som bekostar detta. Hela insatsen finansieras av Schibsteds kampanj "Gula Båtarna".

Ni som väljer att sluta som månadsgivare åt SSRS är ju bara korkade.
Era bidrag gick oavkortat till att möjliggöra för SSRS att upprätthålla sjöräddningen i Sverige.

Den som befinner sig i sjönöd i Sverige får hjälp utan att det kostar denne något, i 70% av fallen är det då SSRS som undsätter.

För att kunna upprätthålla den beredskapen som detta kräver och för att underhålla stationer och båtar är SSRS beroende av donationer.

Den som donerar pengar får, som tack för det, hjälp (igen utan kostnad) även när det inte är fara för liv. Till exempel när du får soppa-torsk en vacker sommarkväll på väg hem från fisketuren.

SSRS är alltså inget försäkringsbolag, utan väljer bara att tacka dig som givare på detta sätt.

När du nu väljer att avsluta ditt bidrag så blir resultatet för SSRS minskade resurser för Sjöräddning i Sverige.
Resultatet för dig blir dock att du blir utan hjälp den där sommarkvällen efter fisketuren. Du kan såklart ringa efter kommersiell bärgare. men dessa tar i runda slängar 3000 SEK från det att de lämnar kaj tills de är åter förtöjda.

Även om jag är övertygad att Tom iskalle'n och hans dollar-miljardärer till SMS-klubb är ena salta jävlar och gör ett gediget bärgarjobb så är dessa nog inte lika kaxiga när det blåser på och piskar sjö.

Sidan 24 i SSRS årsredovisning för 2016:

"...projektets kostnader kom att överskrida de insamlade medlen med ca 6,5 mkr...."

Det innebär att 8125 medlemmars årsavgift gick åt till detta jippo....

https://www.sjoraddning.se/sites/def...sning_2016.pdf
Citera
2017-05-14, 07:56
  #295
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Båtar som plockar upp asylsökande ur Medelhavet och skjutsar dem till Italien borde vara solklara fall av grov människosmuggling.

Bekostat av svenska skattebetalare.

Eller av Svenska sjösmugglingssälskapet.
Citera
2017-05-14, 09:55
  #296
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarchos
När du nu väljer att avsluta ditt bidrag så blir resultatet för SSRS minskade resurser för Sjöräddning i Sverige.
Resultatet för dig blir dock att du blir utan hjälp den där sommarkvällen efter fisketuren.

Då tycker jag att Sjöräddningssällskapet omedelbart ska ta hem sina båtar från Medelhavet och istället satsa på att rädda människor i Svenska vatten.
Jag är trött på att läsa i Trossen om vilka insatser som gjorts i Medelhavet, för mina pengar.
Citera
2017-05-14, 10:31
  #297
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekallekobra
Sidan 24 i SSRS årsredovisning för 2016:

"...projektets kostnader kom att överskrida de insamlade medlen med ca 6,5 mkr...."

Det innebär att 8125 medlemmars årsavgift gick åt till detta jippo....

https://www.sjoraddning.se/sites/def...sning_2016.pdf

Men det var ju för en god sak. Man lyckades ju hjälpa Den Organiserade Brottslighten med att smuggla in 1000-tals slackers och kriminella.
Citera
2017-05-14, 10:41
  #298
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekallekobra
Sidan 24 i SSRS årsredovisning för 2016:"...projektets kostnader kom att överskrida de insamlade medlen med ca 6,5 mkr...."

Och då är jag ganska säker på att de inte har räknat med slitaget dvs avskrivningskostnader på båtarna. Sådant brukar ofta "glömmas" i kostnadsberäkningar och det är långt ifrån försumbara kostnader.

/capmac
Citera
2017-05-14, 11:01
  #299
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Då tycker jag att Sjöräddningssällskapet omedelbart ska ta hem sina båtar från Medelhavet och istället satsa på att rädda människor i Svenska vatten.
Jag är trött på att läsa i Trossen om vilka insatser som gjorts i Medelhavet, för mina pengar.
Jag läser inte längre om det i Trossen. Jag har nämligen slutat stödja sällskapet och slipper därmed pk-flosklerna med tillhörande färgglada bilder. Jag stödjer i stället Skärgårdsstiftelsen som arbetar för ett bevarande av den gamla svenska skärgårdskulturen, med strävsamma småbönder, fiskare och sjöfolk. Trygghetsfrågan är löst med en försäkring i Trygg Hansa som innehåller Sjöassistans.

Med mobiltelefonen är hjälpen aldrig långt borta. Det är däremot Sjöräddningssällskapet. De är väldigt långt borta.
Citera
2017-05-14, 15:40
  #300
Medlem
Scott Danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekallekobra
Sidan 24 i SSRS årsredovisning för 2016:

"...projektets kostnader kom att överskrida de insamlade medlen med ca 6,5 mkr...."

Det innebär att 8125 medlemmars årsavgift gick åt till detta jippo....

https://www.sjoraddning.se/sites/def...sning_2016.pdf

Intressant. SSRS sa ju gång på gång att "Vi tar inga pengar ur den ordinarie verksamheten för projektet"...

Men tydligen var det värt det hela enligt styrelsen då man samtidigt lite längre ned kan läsa följande:

Citat:
Styrelsen anser att projekt Medelhavet (Gula båtarna) har medfört stora vinster för verksamheten i Sverige i form av utbildning och vunna erfarenheter[...]
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback