2005-10-29, 12:23
Medlem
colds avatar
Vi har outlook på jobbet. Min fråga är kan arbetsgivaren läsa våran epost? Kan man på något sätt luska ut om de gör det??? Jag vet att det låter sjukt, men jag vill veta.
Citera
2005-10-29, 12:40
Awaiting Email Confirmation
shaolinmasters avatar
..

klart dom kan dom kan se allt du skickar och vilken post du får.
det säkraste e att ha en hotmail och se till att inte spara ditt lösenord på din dator då kan han logga in o se vad du har för typ av post.

Citat:
Ursprungligen postat av cold
Vi har outlook på jobbet. Min fråga är kan arbetsgivaren läsa våran epost? Kan man på något sätt luska ut om de gör det??? Jag vet att det låter sjukt, men jag vill veta.
Citera
2005-10-29, 14:01
Medlem
colds avatar
jag bara tänkte...det är en sån fördröjningn när jag skickar epost till vissa inom företaget
Citera
2005-10-29, 14:52
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
jag bara tänkte...det är en sån fördröjningn när jag skickar epost till vissa inom företaget

Det kan ju iofs bero på belastning på nätet osv. Men som det redan skrivits, det är en stor chans att de redan avlyssnar all eposttrafik. Min rekommendation är dock inte hotmail, utan Gmail, för där loggar man in och skriver brev med SSL. Med hotmail används SSL bara för att skicka lösenrodet och inte breven om jag inte missminner mig...
Citera
2005-10-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Det kan ju iofs bero på belastning på nätet osv. Men som det redan skrivits, det är en stor chans att de redan avlyssnar all eposttrafik. Min rekommendation är dock inte hotmail, utan Gmail, för där loggar man in och skriver brev med SSL. Med hotmail används SSL bara för att skicka lösenrodet och inte breven om jag inte missminner mig...

Jag har ju mina tvivel på att de sniffar sin egen trafik för att komma åt emailen, det verkar mer troligt att deras epostserver sparar mailen, och då borde det inte göra någon skillnad om han kör hotmail eller gmail.
Jag tror inte någon arbetsgivare bryr sig så pass mycket vad du skriver för email att de skulle sitta och sniffa nätverkstrafik, och om de gör det så lär de ju garanterat ha någon form av övervakning på datorerna också så de kan se det som användaren ser på skärmen, eller varför inte loggning av tangenttryckningar.
Citera
2005-10-30, 06:52
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Jag har ju mina tvivel på att de sniffar sin egen trafik för att komma åt emailen, det verkar mer troligt att deras epostserver sparar mailen, och då borde det inte göra någon skillnad om han kör hotmail eller gmail.
Jag tror inte någon arbetsgivare bryr sig så pass mycket vad du skriver för email att de skulle sitta och sniffa nätverkstrafik, och om de gör det så lär de ju garanterat ha någon form av övervakning på datorerna också så de kan se det som användaren ser på skärmen, eller varför inte loggning av tangenttryckningar.

Jo självklart, men det är ju möjligt rent hypotetiskt, det var det jag ville få fram.
Citera
2005-10-30, 07:03
Medlem
SinXs avatar
Citat:

Du kan ta reda på det. Skapa en låtsasadress (använd kaboom 3 eller nått) och skriv följande till din jobbmail:

"
Från: abuse@sapo.gov
Subject: Ang avlyssning av din E-post!

Hej!
Nu har vi fått bekräftat vad din chäf nisse sysslar med. Om han inte själv erkänner för dig inom 7 arbetsdagar måste vi tyvärr våldta hans mamma.
Ha en trevlig dag!"

Kanske inte riktigt så men nått i den stilen.
Om han nu skulle läsa din epost borde det inte ta lång tid tills han kröp till korset.
Citera
2005-10-30, 22:40
Medlem
x12s avatar
Det är inga som helst problem att läsa användarnas e-post. Mailen ligger i användarkatalogen och prydligt ordnad efter datum. Det går också "övervaka" en användare genom att per automatik kopiera all inkommande och utgående mail till administratörskontot, eller till vem som helst. Användaren ser aldrig nåt av detta, det finns inga spår alls i mailen av att det sker. Att skapa falska mail, som det där med "sapo.gov"-avsändaren, leder inte till någonting alls. Det är ytterst sällan en chef som läser mail, men kanske oftare en misstänksam admin som tidigare lagt märke till att den här användaren håller på med nåt skumt eller företar sig något som orsakar problem på nätverket. Knappast troligt att någon admin skickar vidare utvalda mail till chefen heller, såvida det inte är nåt av allvarlig karaktär.

Det är olagligt att nöjesläsa annans e-post eller att läsa posten för att skaffa sig information om någon utan att ha någon speciell grund till det, men misstänker man att olagligheter förekommer och har skäl att tro man kan hitta sådana saker i mailen att det kan leda till anmälan, eller om mailen skapar tekniska problem och man behöver komma åt den för att reda ut problemen, så är det knappast olovligt att ta sig en titt. Man får inte hålla på och göra detta hur länge som helst.

Det händer också ganska ofta att mailen adresseras fel, t.ex att någon stavar efternamnet fel eller glömmer en punkt mellan förnamn/efternamn, och då kan mailet hamna i administratörens e-låda. Om mailet innehåller nåt som antivirusprogrammet reagerar på, t.ex krypterade zip-filer som inte går virusscanna, skickar vissa mailtossers det till administratren som manuellt får bedöma om det här är ett virus eller legitim post, och admin tar då beslutet att kasta mailet eller göra en redirect på det.

Om användarna sitter mycket mot hotmail eller google kan det tolkas som att man ägnar sig mer åt privat mailande än att sköta sitt arbete, och det brukar inte vara populärt, för det händer emellanåt att någon av bossarna vill ha statistik, och om hotmail/gmail eller annat av uppenbart privat karaktär står högt på en sådan lista dröjer det inte länge innan de börjar fundera på att blockera sådana siter, eller vill ha mer detaljerad statistik på vilka datorer sånt där kommer från, och kallar sedan in respektive user till ett litet samtal på kontoret.

Gör privata saker hemifrån, inte från arbetet. Det brukar vara säkrast så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in