2015-10-24, 15:58
Medlem
rakarnas avatar

Tack för långt och bra svar. blir lite sugen på å ge etoro en chans nu efter att ha läst detta.

Citat:
Varför så små summor, vad är idén med $100? Det är så lite så att det inte känns om det blir vinst eller förlust. Det blir som att köra med eToros virtuella valuta och vem bryr sig då om det går plus eller minus?

Kör ni andra här också sådana obetydliga summor? Det är trots allt en gigantisk skillnad mot att lägga 1% av allt man äger och har i något mot att lägga 0,000000001%.

Om 100 Dollar är mycket eller lite beror ju på personen till person. Jag tänker testa detta program lite men det betyder ju inte att jag tömmer min portfölj som jag har på börsen och går satsar allt här. istället så slänger ja in kanske 10 - 15 % av lönen å ser om ja kan få dem å växa och när jag fattar grejen så kommer man få mer självförtroende och kunna gå in med större belopp.

Förstår inte varför det ska vara sämre.
Citera
2015-10-24, 16:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liebert
Jag rör mig med större summor. För vissa människor kan 100$ faktiskt vara någorlunda mycket beroende på den finansiella situationen, sedan kan man argumentera varför de i så fall riskerar sitt kapital om de finansiella omständigheterna i fråga är usla.

Folk sprider oftast ut sina risker, vilket kan resultera med ett flertal mindre summor i ett antal personer, medan vissa personer kan bli anförtrodda lite större summor.

Jojo -- $100 kan visserligen vara mycket beroende på finansiell situation, men nu pratar vi ändå i en tråd under ett forum där man kan förutsätta att det finns visst intresse av investeringar. Med det som utgångspunkt blir $100 inte lika mycket som det skulle kunna vara om vi befann oss i en tråd under Privatekonomi som handlade om olika bidrag från staten.

Ja, folk sprider ofta risker vad nu det har med saken att göra. Vi pratade trots allt om en enskild risk. Kan dock förstå att man inte går in med över $1000 när man bara provar på något, men men...
Senast redigerad av sinewave 2015-10-24 kl. 16:06.
Citera
2015-10-24, 16:12
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jojo -- $100 kan visserligen vara mycket beroende på finansiell situation, men nu pratar vi ändå i en tråd under ett forum där man kan förutsätta att det finns visst intresse av investeringar. Med det som utgångspunkt blir $100 inte lika mycket som det skulle kunna vara om vi befann oss i en tråd under Privatekonomi som handlade om olika bidrag från staten.

Ja, folk sprider ofta risker vad nu det har med saken att göra. Vi pratade trots allt om en enskild risk. Kan dock förstå att man inte går in med över $1000 när man bara provar på något, men men...

Jag förstår hur du menar och till viss del håller jag med dig. Dock vet du inte åldern på person eller livsituation som du nämnde ovan. Men ändå ha ett brinnande intresse för investeringar och ekonomi.

Sedan om några år blir 100$, 1000$ osv
Citera
2015-10-24, 16:22
Medlem
Lieberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Ja, folk sprider ofta risker vad nu det har med saken att göra. Vi pratade trots allt om en enskild risk. Kan dock förstå att man inte går in med över 10 000 SEK när man bara provar på något, men men...

Jag förstår din poäng, dock måste jag motsäga utgångspunkten i och med att mindre lyckligt ställda människor kan hysa samma intresse som en människa med en bättre finansiell situation och därför så kan även de vara i denna tråd under detta forum. Varför de kanske väljer att riskera sitt kapital, om de vet att de inte har det gott ställt är en annan fråga som man kan diskutera någon annanstans.

Angående riskspridningen, vad jag menade var att man kan sprida ut ett flertal mindre summor (som tillsammans kanske är en större summa) i ett flertal personer. Man kan även se på det som ett sparande som utökas över tid, men även som ett finansiellt experiment.
Citera
2015-11-07, 09:45
Medlem
starbounds avatar
Fattar verkligen inte hur den här personen kan ha flest copiers. Senaste tiden är ju hennes avkastning väldigt låg. Hon presterade helt fantastiskt förra året, men vad spelar det för roll nu? Det måste vara bättre att ha pengarna i en indexfond än hos henne.

https://www.etoro.com/people/noasnoas/stats
Citera
2015-11-07, 09:50
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Fattar verkligen inte hur den här personen kan ha flest copiers. Senaste tiden är ju hennes avkastning väldigt låg. Hon presterade helt fantastiskt förra året, men vad spelar det för roll nu? Det måste vara bättre att ha pengarna i en indexfond än hos henne.

https://www.etoro.com/people/noasnoas/stats

folk kanske blev kära i henne förut när hon presterade bra och derför tror att hon bara är i en svacka nu?
Citera
2015-11-07, 09:55
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
folk kanske blev kära i henne förut när hon presterade bra och derför tror att hon bara är i en svacka nu?

Jag kan inte se någon rationell förklaring. Det går ju att flytta över pengar till henne på en sekund om hon skulle börja prestera igen. Man får ju inga gratispengar för att man är lojal mot en trejder.

edit: Det enda skulle vara att man placerar en pyttesumma hos henne, för att hålla koll på henne, inte glömma bort henne. När det gäller aktier så brukar det vara så att det räcker att äga en pyttestek i bolaget för att hålla koll på det.
Senast redigerad av starbound 2015-11-07 kl. 09:58.
Citera
2015-11-07, 10:02
Medlem
Citat:
Jag kan inte se någon rationell förklaring. Det går ju att flytta över pengar till henne på en sekund om hon skulle börja prestera igen. Man får ju inga gratispengar för att man är lojal mot en trejder.

edit: Det enda skulle vara att man placerar en pyttesumma hos henne, för att hålla koll på henne, inte glömma bort henne. När det gäller aktier så brukar det vara så att det räcker att äga en pyttestek i bolaget för att hålla koll på det.

Vad är det för typ av bolag som de brukar investera i?
Är det förhoppningsbolag eller är det även lite mer mogna och etablerade företag?
Citera
2015-11-07, 17:59
Medlem
Scam, håll dig undan.
Citera
2015-11-08, 14:05
Medlem
Lieberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nillian
Scam, håll dig undan.

Elaborera gärna tack, så att folk kan förstå varför just du har dragit den slutsatsen.
Citera
2015-11-11, 15:57
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Vad är det för typ av bolag som de brukar investera i?
Är det förhoppningsbolag eller är det även lite mer mogna och etablerade företag?

På eToro håller de flesta på med valutahandel.
Citera
2015-11-11, 17:01
Medlem
Citat:
På eToro håller de flesta på med valutahandel.

Tack för svaret. Valutahandel är svårt så det avstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in