2015-09-30, 20:50
Medlem
Hej.

Tanken är att lägga till virtualbox i osx installationsfilen.
Så när jag om installerar flera datorer (macbook air) med denna filen får alla virtualbox på köpet.
Lite som att iMovie följer med från början.

Så i klartext, hur läger jag till program i orginalfilen och bakar om den till en ny?

Väl mött
Citera
2015-09-30, 22:23
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan göra en dator som du vill ha den, och klona den med http://clonezilla.org/
Citera
2015-10-02, 10:46
Medlem
Absolut
Använder i dag CCC (Carbon Copy Cloner)

Problemet är det att det blir en clon. Nätverket blir inte så lyckligt när 150 cloner skall sammarbeta.
Eller har jag fel här?

Så frågan kvarstår, hur lägger jag till ett program i befintlig installationsfil???
Citera
2015-10-02, 10:55
Medlem
Rassas avatar
Installera Virtual Box och allt som ska vara där i, det är ju bara ett program och ingen extra partition. Skapa en NetInstal Image med System Image Utility och använd NetBoot-tjänsten i OS X Server, eller skapa en Deploy-Studio-image och distribuera med DeployStudio.

Just DeployStudio är väldigt flexibelt i och med att du kan köra flöden i efterhand, tex för att anpassa systemet, installera fler program i efterhand, mm.

Visst tar det lite bandbredd att köra deployen sen, men du gör väl inte alla datorerna på en gång?
Senast redigerad av Rassa 2015-10-02 kl. 10:59.
Citera
2015-10-02, 12:11
Medlem
Tack Rassa för ett utvecklat svar.

Skall ta en titt på alternativ 1.

Deploy blir inte aktuellt för mig.

Nu när vi kommit en bit på vägen så kommer fråga två.
Hur gör jag enklast en VB maskin W7 som ligger i grundinstallationen men inte är färdig installerad? Vill att var enskild användare slutför installationen med namngivning och lösenord osv. Dock är användaren väldigt novis och klarar inte att göra installationen av maskinen själv. Där av behöver den maskinen redan ligga i huvudimagen av OS X. Är det genomförbart?

Scenariot skall se ut som följer-> Macbook Air installeras från extern HD -> i den färdiga installationen ligger nu VB -> Startas VB så kommer användaren till slutförandet av W7 installationen och avslutar den.

På detta viset slipper jag Kloner på nätverket.

Väl mött.
Citera
2015-10-02, 13:21
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerkatten
Tack Rassa för ett utvecklat svar.

Skall ta en titt på alternativ 1.

Deploy blir inte aktuellt för mig.

Nu när vi kommit en bit på vägen så kommer fråga två.
Hur gör jag enklast en VB maskin W7 som ligger i grundinstallationen men inte är färdig installerad? Vill att var enskild användare slutför installationen med namngivning och lösenord osv. Dock är användaren väldigt novis och klarar inte att göra installationen av maskinen själv. Där av behöver den maskinen redan ligga i huvudimagen av OS X. Är det genomförbart?

Scenariot skall se ut som följer-> Macbook Air installeras från extern HD -> i den färdiga installationen ligger nu VB -> Startas VB så kommer användaren till slutförandet av W7 installationen och avslutar den.

På detta viset slipper jag Kloner på nätverket.

Väl mött.

Du kan installera ett DeployStudio-system på en extern hårddisk också, och skippa nätverksboot och så om du vill.
Vi kör nätverksboot, men jag har kört det i nödfall från ett deploysystem på extern hårddisk också. Fungerar klockrent. Jävligt avancerat system.
Citera
2015-10-03, 09:18
Medlem
Nätverksboot är inte aktuellt då datorerna transporteras kors och tvärs.
Netinstall blir vårt alternativ i så fall.

DeployStudio verkar grymt.
Citera
2015-10-06, 02:06
Medlem
Littons avatar
Kan detta vara något för ditt problem?

JAMF Software - Apple management
http://www.jamfsoftware.com

Deploy, Manage, Inventory
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera