• 1
  • 2
2015-09-30, 20:06
Medlem
Behöver hjälp med en fråga rörande ett köp av borätt.

Min far och jag vill köpa en bostadsrätt 50/50 för att hyra ut till min syster/dotter.

Vi vill höja lånen på våra respektive borätter (utrymme finns för båda) och köpa en halvbillig bostad till henne. Tanken är att hon eventuellt skall köpa loss oss båda, alt. hon köper sin egen när omständigheterna medger det om ca 1 år.

Får man göra såhär? Vem kan ha invändningar mot detta?

Om banken medger ett nytt befintligt lån utan frågor, och panten går mot min egen bostad, kan man då alltså köpa en bostad till?

Tacksam för svar.
Citera
2015-09-30, 20:16

Lånebiten är inte problemet, det stora problemet är att bostadsrättsföreningen inte godkänner uthyrning av lägenheten, och att köpa en bostadsrätt och omgående börja hyra ut den går knappast.

Hur undvika detta, jo systern/dottern får köpa lägenheten med lån av era pengar.
Citera
2015-09-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159

Lånebiten är inte problemet, det stora problemet är att bostadsrättsföreningen inte godkänner uthyrning av lägenheten, och att köpa en bostadsrätt och omgående börja hyra ut den går knappast.

Hur undvika detta, jo systern/dottern får köpa lägenheten med lån av era pengar.

Du får utveckla detta lite
Menar du att vi ger henne pengarna, hon köper bostaden cash , hon står som ägare, men lånen står på oss?

Dessa skulle kunna innebära risker, eller hur? Att hon får för sig att belåna denna bostad, eller sälja och sticka med pengarna, om vi nu hårdrar det...
Citera
2015-09-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Menar du att vi ger henne pengarna, hon köper bostaden cash , hon står som ägare, men lånen står på oss?

Dessa skulle kunna innebära risker, eller hur? Att hon får för sig att belåna denna bostad, eller sälja och sticka med pengarna, om vi nu hårdrar det...

Det skulle ju vara bra om hon belånade bostaden och betalade tillbaka lånet till er omgående.

Men litar du inte mer på din dotter än att du är rädd för att hon ska blåsa er så är det nog bäst att strunta i hela affären
Citera
2015-09-30, 20:45
Citat:

Ja du och pappa har lånat pengar till inköp av bostaden, alltså står lånen på er båda.
Du och pappa lånar ut de lånade pengarna till syster/dotter så att hon kan köpa bostaden.
Självklart innebär det en risk t.o.m. stor risk, skulle syster/dotter inte betala tillbaka lånet till er
så får ni bägge problem.

Det går inte att du och pappa äger lägenheten och hyr ut till syster/dotter förr eller senare uppdagas detta och då kommer stora problem var så säker, ni blir av med bostaden, hon åker ut på arslet.

Ärligt talat jag skulle aldrig sätta min bostad i pant för att hjälpa någon annan, trots att det är syster/dotter ni kanske tycker annorlunda.

Men jag varnar verkligen för att göra försöket att hyra ut en bostadsrätt.
Citera
2015-09-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ja du och pappa har lånat pengar till inköp av bostaden, alltså står lånen på er båda.
Du och pappa lånar ut de lånade pengarna till syster/dotter så att hon kan köpa bostaden.
Självklart innebär det en risk t.o.m. stor risk, skulle syster/dotter inte betala tillbaka lånet till er
så får ni bägge problem.

Det går inte att du och pappa äger lägenheten och hyr ut till syster/dotter förr eller senare uppdagas detta och då kommer stora problem var så säker, ni blir av med bostaden, hon åker ut på arslet.

Ärligt talat jag skulle aldrig sätta min bostad i pant för att hjälpa någon annan, trots att det är syster/dotter ni kanske tycker annorlunda.

Jag förstår. Därför är ändå det bästa, att den som har lånen också äger bostaden. Jag skall kolla upp med föreningen vad de säger. Det kan ju gå ändå, om man lägger fram det snyggt. För vad jag förstår så har reglerna lättats upp. Sedan om det finns en klausul som säger att man inte kan/får hyra ut, såvida man inte bott där själv, låter jag vara osagt.
Citera
2015-09-30, 21:55
Citat:
Jag förstår. Därför är ändå det bästa, att den som har lånen också äger bostaden. Jag skall kolla upp med föreningen vad de säger. Det kan ju gå ändå, om man lägger fram det snyggt. För vad jag förstår så har reglerna lättats upp. Sedan om det finns en klausul som säger att man inte kan/får hyra ut, såvida man inte bott där själv, låter jag vara osagt.

Ja regler lättas upp? det avgör varje bostadsrättsförening hur de skall ha det med uthyrning, det kostar knappast något att fråga, men jag får nog önska dig lycka till det kommer du att behöva.

En bostadsrättsförening består av många medlemmar (ofta) och varje medlem bevakar noga värdet på sin bostad och rädslan är väldigt stor att bostadsrättsföreningen förslummas genom en massa andrahandsuthyrningar, så får du till detta är du bara att gratulera.

Uppdatera gärna senare då jag kommer att följa tråden.

Jag önskar att du får igenom ditt krav, så det är inte för att jävlas med dig som jag skriver hur det ligger till.

Fridens liljor M1159
Citera
2015-09-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ja regler lättas upp? det avgör varje bostadsrättsförening hur de skall ha det med uthyrning, det kostar knappast något att fråga, men jag får nog önska dig lycka till det kommer du att behöva.

En bostadsrättsförening består av många medlemmar (ofta) och varje medlem bevakar noga värdet på sin bostad och rädslan är väldigt stor att bostadsrättsföreningen förslummas genom en massa andrahandsuthyrningar, så får du till detta är du bara att gratulera.

Uppdatera gärna senare då jag kommer att följa tråden.

Jag önskar att du får igenom ditt krav, så det är inte för att jävlas med dig som jag skriver hur det ligger till.

Fridens liljor M1159

Googla själv så får du se... man behöver inte längre ha beaktansvärda skäl för uthyrning, och det är lättare att hyra ut till närstående, vilket är fallet här. Sedan ser jag inget i lagtexten som säger att man ska ha bott där själv, innan man hyr ut. Jag menar, vem bestämmer hur länge man ska ha bott där innan man behöver/vill hyra ut. Jag kan lika gärna köpa, bli medlem, hinna bo en månad och sedan händer något som gör att jag måste hyra ut, en flytt mm.
Jag kontaktar föreningen imorgon och hör. Lämnar feedback här sedan.

http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-an...d/Bostadsratt/
Senast redigerad av Fleshsuckforum 2015-09-30 kl. 22:06.
Citera
2015-09-30, 22:12
Citat:
Googla själv så får du se... man behöver inte längre ha beaktansvärda skäl för uthyrning, och det är lättare att hyra ut till närstående, vilket är fallet här. Sedan ser jag inget i lagtexten som säger att man ska ha bott där själv, innan man hyr ut. Jag menar, vem bestämmer hur länge man ska ha bott där innan man behöver/vill hyra ut. Jag kan lika gärna köpa, bli medlem, hinna bo en månad och sedan händer något som gör att jag måste hyra ut, en flytt mm.
Jag kontaktar föreningen imorgon och hör. Lämnar feedback här sedan.

http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-an...d/Bostadsratt/

Som jag sa tidigare jag hoppas du lyckas, själv är jag tyvärr inte övertygad, vad som står på Google har inte så stor betydelse när du kommer till just den specifika bostadsrättsförening där du ämnar köpa.

Du bör veta att alltid när du skall hyra ut en bostadsrätt så krävs det tillstånd från styrelsen, du äger inte lägenheten du köper, du äger en del i bostadsrättsföreningen.
Citera
2015-10-01, 00:42
Medlem
Citat:
så får ni bägge problem.

De får väl skriva ett skuldebrev med dottern där lägenheten är panten för lånet? Betalar hon inte tillbaka, så tar de lägenheten. Och de båda kan vara med hos mäklaren när lägenheten ska betalas, då försvinner risken att hon gör något annat för pengarna.

Borde funka.
Citera
2015-10-01, 12:08
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
De får väl skriva ett skuldebrev med dottern där lägenheten är panten för lånet? Betalar hon inte tillbaka, så tar de lägenheten. Och de båda kan vara med hos mäklaren när lägenheten ska betalas, då försvinner risken att hon gör något annat för pengarna.

Borde funka.

Jag är inte helt säker på att detta funkar, dottern har en skuld till bror/pappa genom ett skuldebrev, bostaden belastas dock inte av något skuldebrev, men det kunde kanske ordnas genom att skulden registrerades, då borde hon vara förhindrad att avyttra bostaden utan deras medgivande.
Citera
2015-10-01, 18:40
Medlem
Idag har jag fått såpass mycket information som jag tror löser vårt problem.

Delägarskap. Syrran äger bostaden på 10% enligt köpekontrakt, vi andra vardera 45%.

Detta innebär att hon också blir medlem i föreningen och kan bo där utan att vara bunden till andrahand. Samtidigt kan hon inte panstätta eller testamentera bort sin lilla del. Banken kan tydligen inte pantsätta något som inte är 100%, de kan så att säga inte ta bara 10% av den om hon hamnar på obestånd.

Jag har förstått att det är såhär folk gör när de vill köpa fler bostäder på spekulation. De gör barnen till delägare...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in