2015-09-30, 15:00
Medlem
Det är såhär att jag sjukskrevs för en ca 10 månader sedan. Fick då en SGI fastställd och sjukpenning under ca 2 veckor. Jag började sedan jobba igen men pallade inte så lång tid så jag blev sjukskriven igen och ansökte om sjukpenning på nytt igen vilket jag fick och fortfarande får.

När jag läst runt om SGI står det att för att inkomsten ska räknas till SGI så måste anställningen vara för 6 månader framåt minst. När jag ansökte om sjukpenning och fick det första gången så hade jag ca 8 månader kvar på en tidsbegränsad anställning. Dock när jag ansökte om sjukpenningen andra gången nu så var det lite mer än 5 månader bara kvar på min tidsbegränsade anställning.

Det jag undrar då är om jag kanske har fel SGI nu och om det märks så blir jag återbetalningsskyldig? Alltså kan det vara så baserat på infon ovan att jag inte borde ha någon SGI alls nu för denna andra sjukperioden då det bara var lite mer än 5 månader kvar på min anställning när jag ansökte om sjukpenning för denna andra gången nu och att jag då inte längre uppfyllde reglerna med att anställningen ska vara minst 6 månader framåt och att då SGIn som blev fastställd när jag ansökte om sjukpenning för första gången inte egentligen gäller även nu under denna andra sjukperioden?
Citera
2015-10-06, 09:44
Medlem
Bump, någon som har koll?
Citera
2015-10-10, 23:34
Medlem
Det är lugnt! När man utreder SGI kollar man på att man har en avsiktatt ha ett arbete i minst 6 månader. Det behöver inte vara 6 månader framåt från det att man blir/är sjuk. Om du hade en anställning som skulle beräknas pågå i minst 6 månader så har du en SGI. Skulle du bli av med din anställning så spelar det ingen roll då din avsikt var att du skulle arbeta i mer än 6 månader. Du är m.a.o. helt på det torra.

Om du är fortsatt sjukskriven när vikariatet tar slut
Det enda du behöver göra är att meddela FK när vikariatet tar slut och du är arbetslös, din SGI är skyddad så länge som du får sjukpenning men nivån på sjukpenningen kan komma att sänkas. Tänk på att skriva in dig på Arbetsförmedlingen dagen efter din sista dag med sjukpenning så skyddas din SGI.

Hoppas det var svar på din fråga!
Citera
2015-12-11, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysboxxxen
Det är lugnt! När man utreder SGI kollar man på att man har en avsiktatt ha ett arbete i minst 6 månader. Det behöver inte vara 6 månader framåt från det att man blir/är sjuk. Om du hade en anställning som skulle beräknas pågå i minst 6 månader så har du en SGI. Skulle du bli av med din anställning så spelar det ingen roll då din avsikt var att du skulle arbeta i mer än 6 månader. Du är m.a.o. helt på det torra.

Om du är fortsatt sjukskriven när vikariatet tar slut
Det enda du behöver göra är att meddela FK när vikariatet tar slut och du är arbetslös, din SGI är skyddad så länge som du får sjukpenning men nivån på sjukpenningen kan komma att sänkas. Tänk på att skriva in dig på Arbetsförmedlingen dagen efter din sista dag med sjukpenning så skyddas din SGI.

Hoppas det var svar på din fråga!

STORT Tack!

Men när jag först ansökte om sjukpenning i slutet av December (mer än 6 månaders anställning kvar) så fick jag SGI. Blev sedan friskskriven av läkaren igen och andra sjukskrivningen är med start i Januari och min anställning var till sista Juni, d.v.s mindre än 6 månader, och om jag fattat rätt, har man ej jobbat 6 månader eller har kontrakt för 6 månader framåt så får man ej ny SGI, eller?

Eller behåller jag min första fastställda SGI med tanke på inget ändrats?
Citera
2015-12-26, 22:58
Medlem
Om du uppfyller villkoren för SGI i första sjukperioden så behöver du inte tänka mer på det. När man utreder SGI kollar man inte att man har en anställning 6 månader framåt i tiden.
Exempel
Du har en anställning mellan 150101-150730 och har inget arbete därefter. Du blir sedan sjuk 150915 och du är arbetslös. Du uppfyller kraven för en SGI. Den enda skillnaden blir beloppet på sjukpenningen (max 543 kr per dag) och att bedömningen inte sker mot ditt arbete utan mot normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden.

Du kommer att ha följande förlopp
Sjukfall 1 - Arbete - Sjuklön från arbetsgivaren (om det inte är återinsjuknande inom 5 dagar) - sjukfall 2 = skyddad SGI. Så det enda du ska göra är en ansökan och friskanmälan i sjukperiod 1, göra en ansökan i sjukfall 2 (även en sjukanmälan om det blir ett återinsjuknande inom 5 dagar och arbetsgivaren inte betalar sjuklön).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in