• 1
  • 2
2005-10-29, 10:41
Medlem
trewqs avatar
Köpte för ett tag sedan en Burberry cashmere halsduk över nätet. Hur skön som helst: tyget känns ungefär som att dra handen över pälsen på en kanins mage = mycket mjuk och len (Ja, jag vet att cashmere är hakskägg från getter i Mindre Asien)

Nu till min fråga: är den äkta? Jag betalade inte direkt "listpris" för den, dvs kring 1200 kr här i Sverige. Varför jag frågar är för att i går träffade jag en kille på krogen som också hade en Burberry halsduk, identisk till min, med den skillnaden att tagen på hans var svart. På min halsduk finns en grå tag med texten "Burberry London 100% Casmere Made in England Dry Clean Only" Som sagt, den känns jävligt skön, men är den äkta?
Citera
2005-10-29, 11:49
Medlem
Squalos avatar
Jag kan inget om sånna halsdukar. Så jag kan inte ge något svar här. Men det kanske är bra att säga var från du köpte den och vad den kostade. Lite skillnad på om den kommer från Tyskland och kostade 950 kr, eller om den kommer från Taiwan och kostade 170 kr. Lite skillnad i sanolikhet.
Citera
2005-10-29, 12:30
Medlem
dumkopfs avatar
"Listpriset" i sverige för en sån halsduk ligger på 2400:-

Om du slänger upp en bild kan det vara lättare för oss att bedöma.
Citera
2005-10-29, 13:01
Medlem
Den där Tagen tar man väl bort ändå så?

// peakk
Citera
2005-10-29, 15:48
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Den där Tagen tar man väl bort ändå så?

// peakk

Gör man? Varför det?

Tror jag betalade runt 500 SEK för den av en säljare i England. Antingen fick jag ett billigt original eller en svindyr kopia...
Citera
2005-10-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Gör man? Varför det?

Tror jag betalade runt 500 SEK för den av en säljare i England. Antingen fick jag ett billigt original eller en svindyr kopia...

Varför? Varför inte?

Har du kvar tagen på din kavaj?

// peakk
Citera
2005-10-30, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Har du kvar tagen på din kavaj?
Har du kvar din på JL-tröjan?
Citera
2005-10-30, 01:35
Medlem
Wiseguys avatar
Och varför skulle man ta bort den???

Fan, har man betalat svindyra pengar, så ska det förbanne mig synas!!

Inte köper man tex en Breitlingklocka för att öppna den och peta bort märket?? Eller en B&O-stereo och döljer den under en pappkartong eller liknande....

Hehe, påminner mig just om min konkurs för snart två månader sedan. I fredags var det edgångssammanträde (där skulder och tillgångar skall sammanställas under straffansvar).
Konkursförvaltaren, som vi kan kalla Magica de Hex (därför att hon är en kopia), hade lyckats få reda på att jag innehade en B&O-stereo.
Hon krävde därför att denna skall ingå i konkursboet, då hon ansåg den vara så värdefull!!
Men hon har aldrig sett den ens, än mindre visste vad det är för modell eller så.
Jag upplyste då henne om att den var från tidigt åttiotal. Inte komplett, och dessutom med avklippt strömkabel!
På blocket har jag tidigare sett någon sådan för 4-500kr!! Köpte den själv -99 för 1500kr, och då fungerade den till och med.....

Där var ett typexempel på vad märket inverkar på folk!!
Så inte tar man bort några dyra märkeslappar eller emblem här inte! Det är ju bara kul när det sticker i ögonen på folk....
Citera
2005-10-30, 10:35
Medlem
20Qs avatar
kostymer vs vanliga kläder

Det är en viss skillnad på Kostymer och kavajer, och "vanliga" kläder. En kostym är inte något som traditionellt sett ska brandskrytas med, utan har man en dyr fin kostym vet man det själv, och eftersom man är säker på sig, behöver man inte visa det. Däremot hormonstinna gymnasieelever som i vanliga fall bär kläder med stora skrymmande märken över hela bröstet, kommer inte förstå att taggen ska bort, för vad är då meningen med en dyr kostym?

Halsduken i fråga tycker jag ligger lite i gråzonen, eftersom den är såpass dyr och i ett fint material. Personligen skulle jag inte ta bort taggen om den är väldigt liten och inte syns vid dagligt bruk.

EDIT: hehe.. såg precis att det inte alls var taggens kvarstående eller inte som var topic, utan halsdukens äkthet. Släng upp en bild.
Citera
2005-10-30, 10:44
Medlem
CharlieRs avatar
Bild bild bild.
Tags varierar ju med år och modell..
Citera
2005-10-30, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 20Q
Det är en viss skillnad på Kostymer och kavajer, och "vanliga" kläder. En kostym är inte något som traditionellt sett ska brandskrytas med, utan har man en dyr fin kostym vet man det själv, och eftersom man är säker på sig, behöver man inte visa det. Däremot hormonstinna gymnasieelever som i vanliga fall bär kläder med stora skrymmande märken över hela bröstet, kommer inte förstå att taggen ska bort, för vad är då meningen med en dyr kostym?
Vartåt försvann all stil och elegans? Det syns lång väg för den erfarne om en kostym eller kavaj är av god kvalité eller ej. Dessutom behöver plagget inte vara dyrt för att vara bra. Oftast är det dock så, men långt ifrån alltid.
Citera
2005-10-30, 20:19
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Vartåt försvann all stil och elegans? Det syns lång väg för den erfarne om en kostym eller kavaj är av god kvalité eller ej. Dessutom behöver plagget inte vara dyrt för att vara bra. Oftast är det dock så, men långt ifrån alltid.

ja du, fråga herr Lindeberg eller dylik person.

Nej, skämt åsido. Visst är det så att kvalitét inte alltid går hand i hand med pris, men det var inte heller det jag skrev om. Jag skrev om varför dumma ungdomar låter armtaggen vara kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in