2015-09-29, 19:45
Medlem
gato12s avatar
Vad är viktigt att tänka på när man ska bestämma sig för dator genom att klämma på den i butiken? Hur går ni till väga?

Antar att man måste skriva lite på tangentbordet, brukar ni se till att flashbacka lite eller törs ni inte med en butiksanställd som hänger över axeln? Och spana in skärmen, kollar ni YouTube klipp eller drar igång en film? Streama nåt sportaktigt? Och ljudet. Drar ni igång Slayers senaste skiva på högsta volym före att riktigt kunna njuta av basen och diskanten?

Brukar ni ansätta de butiksanställda med en kanonad av initierade frågor de inte har något svar på?
Citera
2015-09-29, 19:47
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vad är viktigt att tänka på när man ska bestämma sig för dator genom att klämma på den i butiken? Hur går ni till väga?

Antar att man måste skriva lite på tangentbordet, brukar ni se till att flashbacka lite eller törs ni inte med en butiksanställd som hänger över axeln? Och spana in skärmen, kollar ni YouTube klipp eller drar igång en film? Streama nåt sportaktigt? Och ljudet. Drar ni igång Slayers senaste skiva på högsta volym före att riktigt kunna njuta av basen och diskanten?

Brukar ni ansätta de butiksanställda med en kanonad av initierade frågor de inte har något svar på?
Jag gör inget av det du nämnt, jag kollar in den bara att skärmen tilltalar mig, skulle jag sedan bli missnöjd lämnar jag bara tillbaka den. (har gjort det en gång)
Citera
2015-09-29, 20:04
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Jag gör inget av det du nämnt, jag kollar in den bara att skärmen tilltalar mig, skulle jag sedan bli missnöjd lämnar jag bara tillbaka den. (har gjort det en gång)
Är det inte ens viktigt att skriva lite på tangentbordet? Touchpaden?
Citera
2015-09-29, 20:17
Medlem
Citat:
Om det är viktigt eller ej beror på vad du själv tycker. Jag skulle definitivt testa tangentbordet. Andra tycker inte att det är så viktigt, eller så använder de ett externt tangentbord större delen av tiden. Högtalarna skulle jag inte lägga någon större vikt vid. Vid de tillfällen jag vill ha bra ljud finns det ändå inga inbyggda högtalare som duger.

Något som kan vara bra bra är att ta reda på hur mycket den väger. Därefter lägger du motsvarande vikt i en datorväska och har den med dig så länge som du vill kunna bära runt på datorn för att se hur det känns. Ett kilo hit eller dit gör stor skillnad om du flänger runt mycket.

En annan sak jag gör ibland är att fråga frågor där jag vet svaret för att kolla om man kan lita på råden från säljaren. En klassiker är hur mycket bättre bild man får av en dyrare hdmi-kabel.
Citera
2015-09-29, 20:37
Citat:

Nja inte så viktigt för min del, men självklart gör jag några prov i butik, eventuella nackdelar kommer jag i alla fall inte utröna i butiken, de visar sig när jag börjar använda den hemma, skulle det då vara skit så blir det retur.
Citera
2015-09-29, 20:38
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
En annan sak jag gör ibland är att fråga frågor där jag vet svaret för att kolla om man kan lita på råden från säljaren. En klassiker är hur mycket bättre bild man får av en dyrare hdmi-kabel.
Antar att man inte alls får en så mycket bättre bild...?
Citera
2015-09-29, 20:53
Medlem
Citat:
Antar att man inte alls får en så mycket bättre bild...?
Inte under normala omständigheter.

Är det långa avstånd, många störande elektriska fält eller något annat som inte hör till det normala kan det kanske påverka, men då signalen är digital går den fram perfekt så länge det inte blir något fel. Tror du att du tankar snyggare porr med en bättre nätverkskabel?
Citera
2015-09-29, 21:09
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2015-09-29, 21:18
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Stationär eller laptop?

Jag tycker specarna hade varit vettigast men jag hade nog inte köpt en färdig stationär oavsett.

För mig hade både tangentbord och skärm varit viktigt men tangentbord är ju normalt en mindre kostnad att byta ut, knappt någon färdig stationär lär säljas med ett mekaniskt tangentbord heller.

På bärbar hade jag brytt mig tokmycket om tangentbordet, mer än skärmen kanske, lika kört med bajs i båda delar dock. Sopig skärm är väl lättare att vänja sig vid dock.
Citera
2015-09-29, 21:40
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Stationär eller laptop?
Oj sorry, främst laptop, men man kan väl vidga diskussionen till stationära också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in