2015-09-29, 19:05
Medlem
Jag behöver en så snygg kostym som möjligt till ett pris anpassat för en student. Var kan man hitta detta?

Ev. en snygg kavaj och något åt chinos-hållet för en finare middag.

Tack!

-w
Citera
2015-09-29, 19:07
Medlem
Det är lättare att svara om du är lite mer precis. "Anpassat för en student" kan vara väldigt brett. Hur mycket har du råd att lägga? Hur mycket tid har du att springa runt och leta?
Citera
2015-09-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brouge
Det är lättare att svara om du är lite mer precis. "Anpassat för en student" kan vara väldigt brett. Hur mycket har du råd att lägga? Hur mycket tid har du att springa runt och leta?

Jag har ganska mycket tid. Ang. pris så absolut max 3000kr, helst 2000kr.

Tack!

-w
Citera
2015-09-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av what-
Jag har ganska mycket tid. Ang. pris så absolut max 3000kr, helst 2000kr.

Tack!

-w
Det är en väldigt tajt budget. 3000 är i absolut minsta laget. 2000 är ännu värre. De kommer att duga för tillställningar där det inte är ok att ha t-shirt, men för att hitta något som sitter bra av hyfsad kvalitet för det priset är väldigt svårt. Då får man leta på reor eller begagnatmarknaden.

Jag menar inte att avskräcka dig, utan bara säga att du inte kan förvänta dig speciellt mycket för de pengarna.

Är du van att ha kostym? Om inte är mitt råd att gå till en kunnig skräddare och förklara läget. Fråga om han kan ge några tips på hur man ser om en kostym sitter bra eller ej. Det är inte helt lätt när man är ovan.

Och oavsett vad du köper kan det finnas behov av att lägga upp ärmar och ben om de är för långa, vilket brukar vara fallet. Om de inte bjuder på det där du köper kostymen kan du räkna med en femhundring på inte alltför dyra ställen.
Citera
2015-09-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brouge
Det är en väldigt tajt budget. 3000 är i absolut minsta laget. 2000 är ännu värre. De kommer att duga för tillställningar där det inte är ok att ha t-shirt, men för att hitta något som sitter bra av hyfsad kvalitet för det priset är väldigt svårt. Då får man leta på reor eller begagnatmarknaden.

Jag menar inte att avskräcka dig, utan bara säga att du inte kan förvänta dig speciellt mycket för de pengarna.

Är du van att ha kostym? Om inte är mitt råd att gå till en kunnig skräddare och förklara läget. Fråga om han kan ge några tips på hur man ser om en kostym sitter bra eller ej. Det är inte helt lätt när man är ovan.

Och oavsett vad du köper kan det finnas behov av att lägga upp ärmar och ben om de är för långa, vilket brukar vara fallet. Om de inte bjuder på det där du köper kostymen kan du räkna med en femhundring på inte alltför dyra ställen.

Tack för ett mycket bra svar!

Förstod att det är alldeles för lite, det är väl därför jag i ren ångest vänder mig till Flashback av alla ställen. Jag är inte en speciellt van användare tyvärr.

Finns det genvägar man kan ta? Kostym är inte ett krav utan kravet är helt enkelt att klä sig så fint man kan (lite oklart). Vad kan anses vara okej på en finare middag? Eller är det enbart kostym som gäller om man själv vill vara så fin som möjligt?

-w
Citera
2015-09-29, 19:33
Medlem
RL har schyssta dressade chinos och sen är det bara att pilla fram en snygg marinblå kavaj och en vit skjorta, paketet jag har räknat på kommer dock ligga ett par tusen över din budget, men det går absolut att fixa.. fixar edit när jag är klar

Lista:

Chinos: http://www.careofcarl.com/sv/artikla...nos-khaki.html
Kavaj: https://frontmen.com/se/edmund-blue-...9aAxoCndLw_wcB
Skjorta: http://www.careofcarl.com/sv/artikla...n-white-2.html

Edit: Vad har du för stl i byxor, skjorta och kavaj?
Senast redigerad av Regeringschefen 2015-09-29 kl. 19:35.
Citera
2015-09-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av what-
Tack för ett mycket bra svar!

Förstod att det är alldeles för lite, det är väl därför jag i ren ångest vänder mig till Flashback av alla ställen. Jag är inte en speciellt van användare tyvärr.

Finns det genvägar man kan ta? Kostym är inte ett krav utan kravet är helt enkelt att klä sig så fint man kan (lite oklart). Vad kan anses vara okej på en finare middag? Eller är det enbart kostym som gäller om man själv vill vara så fin som möjligt?

-w
Det beror på väldigt många olika faktorer, men om du i ren panik måste köpa en kostym för att gå på en middag har jag på känn att din nuvarande garderob inte innehåller något som duger istället.

Är det bara för ett enda tillfälle? Hyr eller låna.

På Myrorna brukar man kunna hitta billiga kostymer. Det är svårt att göra fynd, men det bör inte vara alltför svårt att hitta något som passar någorlunda för några hundralappar. Det kan duga tills du har råd med något bättre.

Har du en skjorta förresten? Hur ser den ut i så fall?
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringschefen
RL har schyssta dressade chinos och sen är det bara att pilla fram en snygg marinblå kavaj och en vit skjorta, paketet jag har räknat på kommer dock ligga ett par tusen över din budget, men det går absolut att fixa.. fixar edit när jag är klar

Lista:

Chinos: http://www.careofcarl.com/sv/artikla...nos-khaki.html
Kavaj: https://frontmen.com/se/edmund-blue-...9aAxoCndLw_wcB
Skjorta: http://www.careofcarl.com/sv/artikla...n-white-2.html

Edit: Vad har du för stl i byxor, skjorta och kavaj?
Lol. Skickar du på honom Eton-skjortor med hans budget?
Citera
2015-09-29, 21:33
Medlem
Kolla in suitsupply, svårslagna i den prisklassen.
Citera
2015-09-29, 21:52
Medlem
Alltså.. För 2papp så är det lika bra att gå till Dressman och köpa en kostym.
Om du har nån av de vanligare storlekarna har de ett helt ok utbud (för de pengarna) och om du har tur kan de sitta riktigt bra på dig.

Till eliten här:
Jag är fullt medveten om vad dressman är för butik men nu var ju pengar en väldigt viktig faktor.
Citera
2015-09-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippiebash
Alltså.. För 2papp så är det lika bra att gå till Dressman och köpa en kostym.
Om du har nån av de vanligare storlekarna har de ett helt ok utbud (för de pengarna) och om du har tur kan de sitta riktigt bra på dig.

Till eliten här:
Jag är fullt medveten om vad dressman är för butik men nu var ju pengar en väldigt viktig faktor.
Visst, du har en poäng, men trots allt går det faktiskt att göra fynd. Jag köpte en riktigt trevlig linnekostym idag. Den var absolut inte märkvärdig på något sätt, men jag fick den för under tusenlappen då den var på rea. Mellanlägget verkar vara limmat, men jag slapp de extremlåga armhålorna som brukar vara standard på Dressman och liknande.
Citera
2015-09-30, 18:28
Medlem
sucuks avatar
Beroende på hur bråttom det är så kan https://www.youtube.com/watch?v=b4l4khCUnIM vara ett alternativ, de verkar dessutom ha rea på kostymerna just nu.

Jag har själv en tm lewin kostym i grått och är riktigt nöjd med kvaliteten mot bakgrund av kostnaden. Slår dressman med hästlängder men kostar ungefär det samma som dressmans polyester
Citera
2015-10-06, 18:47
Medlem
Untouchables avatar
Som någon skrev tidigare, suitsupply är nog (tillsammans med TM Lewin och Charles Thyrwitt) rätt ställe att söka på. Nackdelen är att kostymerna måste beställas, så kan bli knepigt om läget är akut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in