2015-09-29, 16:49
Min frys la av frra veckan o all is smlte o rann ut p golvet. Har frskt att torka upp s gott jag kan, men mrkte att det runnit in vatten under parkettgolvet. Det lter som att man gr i vatten, men versidan r torr.

Jag antar att golvet blir frstrt, o det rr sig om ca 2 kvm. Vad kan detta komma att kosta? Det r en hyresrtt, s kanske hyresvrden str fr det, det var ju deras frys som la av.
Citera
2015-09-29, 17:00
Medlem
Meddela hyresvrden omgende. Om du inte sjlv varit med och orsakat skadan, s r du betalningsfri. Hela parketten behver som regel bytas, om det r fuktskada.
Citera
2015-09-29, 17:53
Medlem
Q.E.D.s avatar
Under parkettgolv har man vanligen stegljudsisolering i form av en foammatta p ca 3mm. Antingen har den sugit vatten eller finns vattnet mellan mattan och undersidan parketgolvet. I vilket fall som helst kommer det att bli missfrgningar, bulor eller mgel. M.a.o. r parketten med strsta sannolikhet bortom rddning.
Citera
2015-09-29, 20:15
Medlem
olasvenssons avatar
Kan rcka med en omslipning ocks. Eller omslipning och betsning.
Citera
2015-09-30, 21:19
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q.E.D.
Under parkettgolv har man vanligen stegljudsisolering i form av en foammatta p ca 3mm. Antingen har den sugit vatten eller finns vattnet mellan mattan och undersidan parketgolvet. I vilket fall som helst kommer det att bli missfrgningar, bulor eller mgel. M.a.o. r parketten med strsta sannolikhet bortom rddning.

Beror p vad fr parkettgolv vi pratar om och vilket r det tillverkades!

R det gammal hederligt 1910-30 ish tals parkett s r frst parkett sedan vanliga trplankor sedan ett tomrum och i det tomrummet ligger det lerkulor. men som ngon tidigare sa s r det en rejl fuktskada och det mste tgrdas snabbt. annars finns det risk fr mgel eller att din grannes tak brakar samma.
Citera
2015-10-01, 13:13
S hr ser det ut:
http://i.imgur.com/P0U3Mz8.jpg
Citera
2015-10-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
S hr ser det ut:

Haha....vafan, det golvet r ju totalfrstrt, bara att slnga ut
Citera
2015-12-03, 22:44
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
S hr ser det ut:

Det dr kan du ju inte gra ngot t frutom att byta ut parkett men innan dess lr ni ju torka bort all fukt frn stammen.
Citera
2015-12-04, 03:58
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Haha....vafan, det golvet r ju totalfrstrt, bara att slnga ut

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Munshun
Det dr kan du ju inte gra ngot t frutom att byta ut parkett men innan dess lr ni ju torka bort all fukt frn stammen.
Om man bara utgr ifrn bilden s r det inga svrigheter att laga det golvet, jag har lagat betydligt vrre golv. Mot min vilja, men kunder r som dom r. Frutsatt att det inte r ngot mgel s r det bara att ta ett stmjrn och bnda upp stavarna. (Nu ser dessa stavar inte ut att behva bndas bort, utan det ser betydligt enklare ut)

Men som ni ser bestr varje planka av ett flertal stavar, dessa stavar tar man bort och erstter med nya stavar. Nu mste man tyvrr hlla p och mta och sga till stavarna innan man stter tillbaka dom. Lim och smspik r perfekt, lgg dit stavarna, dra lite trspackel i alla skarvar och sedan r det bara att slipa golvet och slnga p ny lack.

Man lr sjlvklart se till s att det inte finns vatten eller fukt kvar under golvet eller i sjlva underredet p plankorna.
Senast redigerad av Burkbubba 2015-12-04 kl. 04:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in