2015-09-29, 16:49
Min frys la av förra veckan o all is smälte o rann ut på golvet. Har försökt att torka upp så gott jag kan, men märkte att det runnit in vatten under parkettgolvet. Det låter som att man går i vatten, men översidan är torr.

Jag antar att golvet blir förstört, o det rör sig om ca 2 kvm. Vad kan detta komma att kosta? Det är en hyresrätt, så kanske hyresvärden står för det, det var ju deras frys som la av.
Citera
2015-09-29, 17:00
Avstängd
Meddela hyresvärden omgående. Om du inte själv varit med och orsakat skadan, så är du betalningsfri. Hela parketten behöver som regel bytas, om det är fuktskada.
Citera
2015-09-29, 17:53
Medlem
Q.E.D.s avatar
Under parkettgolv har man vanligen stegljudsisolering i form av en foammatta på ca 3mm. Antingen har den sugit vatten eller finns vattnet mellan mattan och undersidan parketgolvet. I vilket fall som helst kommer det att bli missfärgningar, bulor eller mögel. M.a.o. är parketten med största sannolikhet bortom räddning.
Citera
2015-09-29, 20:15
Medlem
olasvenssons avatar
Kan räcka med en omslipning också. Eller omslipning och betsning.
Citera
2015-09-30, 21:19
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q.E.D.
Under parkettgolv har man vanligen stegljudsisolering i form av en foammatta på ca 3mm. Antingen har den sugit vatten eller finns vattnet mellan mattan och undersidan parketgolvet. I vilket fall som helst kommer det att bli missfärgningar, bulor eller mögel. M.a.o. är parketten med största sannolikhet bortom räddning.

Beror på vad för parkettgolv vi pratar om och vilket år det tillverkades!

ÄR det gammal hederligt 1910-30 ish tals parkett så är först parkett sedan vanliga träplankor sedan ett tomrum och i det tomrummet ligger det lerkulor. men som någon tidigare sa så är det en rejäl fuktskada och det måste åtgärdas snabbt. annars finns det risk för mögel eller att din grannes tak brakar samma.
Citera
2015-10-01, 13:13
Så här ser det ut:
http://i.imgur.com/P0U3Mz8.jpg
Citera
2015-10-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Så här ser det ut:

Haha....vafan, det golvet är ju totalförstört, bara att slänga ut
Citera
2015-12-03, 22:44
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Så här ser det ut:

Det där kan du ju inte göra något åt förutom att byta ut parkett men innan dess lär ni ju torka bort all fukt från stammen.
Citera
2015-12-04, 03:58
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Haha....vafan, det golvet är ju totalförstört, bara att slänga ut

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Munshun
Det där kan du ju inte göra något åt förutom att byta ut parkett men innan dess lär ni ju torka bort all fukt från stammen.
Om man bara utgår ifrån bilden så är det inga svårigheter att laga det golvet, jag har lagat betydligt värre golv. Mot min vilja, men kunder är som dom är. Förutsatt att det inte är något mögel så är det bara att ta ett stämjärn och bända upp stavarna. (Nu ser dessa stavar inte ut att behöva bändas bort, utan det ser betydligt enklare ut)

Men som ni ser består varje planka av ett flertal stavar, dessa stavar tar man bort och ersätter med nya stavar. Nu måste man tyvärr hålla på och mäta och såga till stavarna innan man sätter tillbaka dom. Lim och småspik är perfekt, lägg dit stavarna, dra lite träspackel i alla skarvar och sedan är det bara att slipa golvet och slänga på ny lack.

Man lär självklart se till så att det inte finns vatten eller fukt kvar under golvet eller i själva underredet på plankorna.
Senast redigerad av Burkbubba 2015-12-04 kl. 04:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in