2015-09-29, 12:14
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Brukar inte vara så snäll mot mig själv men skriva texter kan jag bra, ägnar oftast veckor/månader till två verser för att dom ska bli så bra som möjligt.

Släppte en låt förra veckan på facebook som jag blev väldigt nöjd med men jag har bara fått 30 lyssningar.

Hur får man fler lyssningar?
Citera
2015-09-29, 12:50
Medlem
Schweppes99s avatar
du släpper på soundcloud och youtube.
Citera
2015-09-29, 12:53
Medlem
C0ws avatar
Släpp på soundcloud och youtube. Sen kan du väl även lyssna och kommentera andras musik och be dem lyssna och kommentera tillbaka.
Citera
2015-09-29, 12:58
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Har redan lagt upp på soundcloud. Fick bara 30 lyssnare där. La upp på youtube tidigare idag så får väl se.
Citera
2015-09-29, 13:54
Medlem
Hej!
Marknadsföring på rätt ställen är var du behöver (samt att ladda upp låten överallt men det verkar du ju ha gjort redan).
Grejen är den att om du bara laddar upp låten på Facebook, soundcloud och Youtube och sedan använder Facebook som enda kanal för marknadsföring ska det mycket till innan låten får en sådan spridning så att den når utanför din vänskapskrets, missförstå mig rätt dock, Facebook kan vara ett jävligt bra verktyg för att få ut sin musik men det brukar inte räcka till åtminstone i början av en karriär.
Några tips :
Leta efter forumtrådar där man delar egen musik, vet att diskantforum bland annat har en sådan tråd och det finns garanterat fler. Här sitter folk som faktiskt är intresserade av att hitta ny musik och säkerligen är i stånd att dela materialet vidare ifall de gillar vad de hör!
Skicka låten till alla möjliga musikbloggar, tidningar och produktionsbolag - är låten bra är det inte alls omöjligt att de visar upp den alternativt vill använda den i en produktion (först bör du dock registrera dig och låten hos STIM).
Oavsett vilket språk texten är skriven på kolla inte bara svenska kanaler för marknadsföring, vem vet din låt kanske är en dunderhit i Serbien! Eller i Mexiko eller i...ja du hajar. Ett bra exempel på detta är Norska HC-rock n roll-bandet Kvelertak som sjunger uteslutande på Norska men ändå lyckats göra stor internationell karriär.
Sen är det givetvis bra med en artistsida på Facebook och en vanlig hemsida där dina blivande fans kan följa dig och din musik.

Musikbranschen är hård som fan men inte omöjlig, det gäller bara att ligga i och tro på sig själv
Lycka till!
Citera
2015-10-03, 13:51
Medlem
Tomatpures avatar
Skaffar du ett VEVO konto på youtube kan du nog dra åt dig lite mer uppmärksamhet, ingen aning om hur, men det går!

Har du något extraordinellt kommer fansen till dig och därmed DJ's (eller tvärtom)

Dela ut skivor på festivaler/fester med likasinnad musik och lägg på ett extra léende i farten...
Citera
2015-10-22, 21:09
Medlem
bettygoesagogos avatar
Den bistra sanningen är även den att du alltid kommer att ställa samma fråga. När du fått 100 lyssnare/följare, så vill du ha 500. När du fått 1000 vill du ha 10000. Det är klart att man vill nå ut, men till slut blir det ett gift. Glöm inte bort att vara glad över att du blev nöjd med låten.
Citera
2015-11-04, 19:00
Medlem
Är man bra och gör nåt folk vill lyssna på så får man lyssningar.
Nätet svämmar över av glada amatörer som gärna tror dom skapat nåt unikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in