Citat:
Ursprungligen postat av
A-gubbe
Vad beror det på att många har som en vana att börja besvara en fråga med en motfråga? Det gör mig så less på dessa personer.
Själv besvarar jag frågan direkt, eller säjer rent ut att jag inte vill eller inte kan svara.
Exempel på dessa frågor och motfrågor.
Hur bra växer dina växter? Har de tagit sig?
- varför behöver du veta det?
eller - varför frågar du?
Hur mår dina farföräldrar?
- något soeciellt att du undrar?
Cirka 70% av de jag känner svarar så. Ju yngre desto säkrare att en motfråga kommer som svar.
Har ni idéer om varför? Min fru har en egen idé. Att det är mycket misstänksamma och oärliga personer som svarar så per automatik. De tror att man har något i baktanke...
Kan se ett antal möjliga anledningar:
1) Frågan upplevs som nosig och man vill markera att personen inte har med saken att göra. Kan vara frågor som "När ska ni skaffa barn", "Vad kostade ert hus", "Varför var du hos läkaren". Sådant ska man inte behöva svara på i de flesta fall så då är det befogat med en motfråga.
2) Osäkerheten, som redan tagits upp. Vissa ser baktankar i allt även om det inte är några känsliga teman.
3) I diskussioner där man tycker att den fråga som ställs är lite korkad/trångsynt eller liknande. T ex: -Varför är ni svenskar så tystlåtna? (frågan ställd med anklagande ton) -Tja, varför är ni polacker så gormiga?