• 3
  • 4
2015-10-03, 04:56
Medlem
Din fru låter aningen paranoid, har den tanken slagit dig?

Citat:
Ursprungligen postat av A-gubbe
Vad beror det på att många har som en vana att börja besvara en fråga med en motfråga? Det gör mig så less på dessa personer.
Själv besvarar jag frågan direkt, eller säjer rent ut att jag inte vill eller inte kan svara.

Exempel på dessa frågor och motfrågor.

Hur bra växer dina växter? Har de tagit sig?
- varför behöver du veta det?
eller - varför frågar du?

Hur mår dina farföräldrar?
- något soeciellt att du undrar?

Cirka 70% av de jag känner svarar så. Ju yngre desto säkrare att en motfråga kommer som svar.

Har ni idéer om varför? Min fru har en egen idé. Att det är mycket misstänksamma och oärliga personer som svarar så per automatik. De tror att man har något i baktanke...

Vad tror eller vet experterna?
Citera
2015-10-03, 08:47
Medlem
Om man följer tråden, märks det att de som använder motfrågor som svar, vill inte besvara frågan. Och visst är det misstänksamma personer som gör så.
Jag kollade med bekanta som INTE använder sig av denna teknik.
De tyckte likadant. Visa t.o.m. stryker dessa personer från sin bekantskapskrets! Då det visade sig hänga ihop med ärlighetsgraden.
Citera
2015-10-04, 17:02
Medlem
Citat:
Om man följer tråden, märks det att de som använder motfrågor som svar, vill inte besvara frågan. Och visst är det misstänksamma personer som gör så.
Jag kollade med bekanta som INTE använder sig av denna teknik.
De tyckte likadant. Visa t.o.m. stryker dessa personer från sin bekantskapskrets! Då det visade sig hänga ihop med ärlighetsgraden.

högst obegåvat tankesätt. Man ställer en motfråga för att få belysa en annan infallsvinkel. Inget konstigare än så, lägg ned era försök till att försöka se verkligheten utifrån konspirationsteoretiska och outbildade synsätt!
Citera
2015-10-05, 23:17
Medlem
esants avatar
Citat:
Vad beror det på att många har som en vana att börja besvara en fråga med en motfråga? Det gör mig så less på dessa personer.
Själv besvarar jag frågan direkt, eller säjer rent ut att jag inte vill eller inte kan svara.

Cirka 70% av de jag känner svarar så. Ju yngre desto säkrare att en motfråga kommer som svar.

Har ni idéer om varför? Min fru har en egen idé. Att det är mycket misstänksamma och oärliga personer som svarar så per automatik. De tror att man har något i baktanke...

Kan se ett antal möjliga anledningar:

1) Frågan upplevs som nosig och man vill markera att personen inte har med saken att göra. Kan vara frågor som "När ska ni skaffa barn", "Vad kostade ert hus", "Varför var du hos läkaren". Sådant ska man inte behöva svara på i de flesta fall så då är det befogat med en motfråga.

2) Osäkerheten, som redan tagits upp. Vissa ser baktankar i allt även om det inte är några känsliga teman.

3) I diskussioner där man tycker att den fråga som ställs är lite korkad/trångsynt eller liknande. T ex: -Varför är ni svenskar så tystlåtna? (frågan ställd med anklagande ton) -Tja, varför är ni polacker så gormiga?
Citera
2021-08-30, 23:36
Medlem
Otrivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag vet det, tjänar för bra, bor bra, har det bra.
- vad jobbar du med ?
Säger jag det så väcks avunden.
Eller leder till debatt.

Ledsen för en ruggig bump. Men då måste jag bara fråga.

1. Vad jobbar du med?
2. Small talk det är inget begrepp du känner till?
3. Om man hamnar i ett sammanhang låt oss säga en middag och du har en person du inte känner eller knappt som bordsherre/bordsdam. Vad vill du prata om? Hur hittar man något gemensamt ämne att prata om? Hur lär du känna en ny person?

Detta är en seriös frågeställning. För mig låter det som att man snarare försöker söka kontakt och lära känna dig.
Citera
2021-09-04, 23:23
Medlem
Citat:

Vad tror eller vet experterna?
paranoida personer ärt sjuka på nåt sätt. alla dåliga. spring.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in