2015-09-30, 07:46
Medlem
Om man verkligen är bara nyfiken på varför en person ställer en fråga, bör man börja med att besvara frågan och avsluta med en fråga. Då visar man att man har inget att dölja och sen bara undrar.

Att ställa en motfråga direkt, tolkar jag som att vinna tid och avgöra om denna bör besvaras.
Citera
2015-09-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-gubbe
Vad beror det på att många har som en vana att börja besvara en fråga med en motfråga? Det gör mig så less på dessa personer.
Själv besvarar jag frågan direkt, eller säjer rent ut att jag inte vill eller inte kan svara.

Exempel på dessa frågor och motfrågor.

Hur bra växer dina växter? Har de tagit sig?
- varför behöver du veta det?
eller - varför frågar du?

Hur mår dina farföräldrar?
- något soeciellt att du undrar?

Cirka 70% av de jag känner svarar så. Ju yngre desto säkrare att en motfråga kommer som svar.

Har ni idéer om varför? Min fru har en egen idé. Att det är mycket misstänksamma och oärliga personer som svarar så per automatik. De tror att man har något i baktanke...

Vad tror eller vet experterna?

Inget expert, men din fru har ratt.

ja oarliga personer pratar ogarna om sig sjalva, da dom ar medvetna om att ju mer man sager till en annan person desto storre makt far man over en manniska.

Darfor dom bara fragar fragor om dig och nar du fragar nagot om dom pratar dom bort det eller staller en foljd fraga.

Sa vill dom inte beratta saker, tjata pa dom och fraga och fraga, sa blir dom skit sura till slut, och ger sig av, sa slipper man dem jobba personerna.

For personer med ett rent hjarta skams inte over nagot och kan beratta allt i sitt liv, till ratt manniska dvs.

det marker man vilka som pratar om sig sjalva och staller fragor, dem har balans och dem kan man lita pa.

manniskor som bara fragar vill ha makt over dig, manniskor som bara pratar ar ofta ego styrda och vill bara beratta om sina liv.

Kunskap ar makt, och smarta manniskor vet detta,

Du vet alla zombi filmer dar zombies ater manniskors hjarnor, det ar en synoym for manniskor som bara vill veta saker av dig, dvs dom ater din hjarna, eller din kunskap, for den sitter i hjarnan.
Darfor walking dead ar en ett sa pass popular serie, manga manniskor ar zombies utan att veta om det, och vi dras till saker i kanner igen.

Dumpa vanner som du mar daligt av och du inte kan lita pa, och lita pa din fru hon verkar smart
puss
Citera
2015-09-30, 13:26
Medlem
Citat:
Om man verkligen är bara nyfiken på varför en person ställer en fråga, bör man börja med att besvara frågan och avsluta med en fråga. Då visar man att man har inget att dölja och sen bara undrar.

Att ställa en motfråga direkt, tolkar jag som att vinna tid och avgöra om denna bör besvaras.

Vi tar ett exempel här.

- hur mycket har du gett för huset ?
- 9, 8 miljoner, varför undrar du det ?
eller:
- hur mycket har du det gett för huset ?
- 300 tusen, varför vill du veta det ?

Eller det som gör mig så upprörd, jobbet.

- vad jobbar du med ?
- jag jobbar som sjuksköterska / långtradarchaufför / golvläggare eller vad som helst, varför undrar du det ?

" Vad jobbar du med " handlar om status och lönegrad, jag vet inte hur många som blivit avundsjuka eller kläckt ur sig " ja, då har DU pengar / bra lön en sån som DU ska inte klaga "

Vilken fråga hade du tänkt att man skulle avsluta med ?

Jag kan själv avgöra om jag vill besvara frågan eller inte.

Vi kan ta ett annat exempel:
- vilka goda kakor, kan man få receptet ?
- självklart ska jag ge det till dig innan du åker här ifrån.

Det beror helt och hållet på vilken fråga man ställer.

- Vilka snygga skor du har. Var har du köpt dessa ?
- Å dessa har jag köpt för 3 år sedan på Din sko, men tack för komplimangen.

- Varför håller du på att städa jämt ?
- jag är så allergisk.

- Vad gör du på dagarna då ?
- jag sitter och skriver.
- vad skriver du på då ?
- en bok.
( så är debatten igång )

SÅ det beror Helt på vilken fråga man ställer.
Citera
2015-09-30, 17:36
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Vad beror det på att många har som en vana att börja besvara en fråga med en motfråga? Det gör mig så less på dessa personer.
Själv besvarar jag frågan direkt, eller säjer rent ut att jag inte vill eller inte kan svara.

Exempel på dessa frågor och motfrågor.

Hur bra växer dina växter? Har de tagit sig?
- varför behöver du veta det?
eller - varför frågar du?

Hur mår dina farföräldrar?
- något soeciellt att du undrar?

Cirka 70% av de jag känner svarar så. Ju yngre desto säkrare att en motfråga kommer som svar.

Har ni idéer om varför? Min fru har en egen idé. Att det är mycket misstänksamma och oärliga personer som svarar så per automatik. De tror att man har något i baktanke...

Vad tror eller vet experterna?
De kanske läser till psykologer?
Citera
2015-10-01, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Glöm inte att svenska män är extremt känsla för pengar och status.
Pengar och status är väl härligt? Tycker inte du? Det är ju därför man frågor. Är de en höJDARE. vARS STÅR DE?? vAD JOBBAR DE MED?

vad är det för fel på det då???
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-10-01 kl. 02:57.
Citera
2015-10-01, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Berit1937
Inget expert, men din fru har ratt.

ja oarliga personer pratar ogarna om sig sjalva, da dom ar medvetna om att ju mer man sager till en annan person desto storre makt far man over en manniska.

Darfor dom bara fragar fragor om dig och nar du fragar nagot om dom pratar dom bort det eller staller en foljd fraga.

Sa vill dom inte beratta saker, tjata pa dom och fraga och fraga, sa blir dom skit sura till slut, och ger sig av, sa slipper man dem jobba personerna.

For personer med ett rent hjarta skams inte over nagot och kan beratta allt i sitt liv, till ratt manniska dvs.

det marker man vilka som pratar om sig sjalva och staller fragor, dem har balans och dem kan man lita pa.

manniskor som bara fragar vill ha makt over dig, manniskor som bara pratar ar ofta ego styrda och vill bara beratta om sina liv.

Kunskap ar makt, och smarta manniskor vet detta,

Du vet alla zombi filmer dar zombies ater manniskors hjarnor, det ar en synoym for manniskor som bara vill veta saker av dig, dvs dom ater din hjarna, eller din kunskap, for den sitter i hjarnan.
Darfor walking dead ar en ett sa pass popular serie, manga manniskor ar zombies utan att veta om det, och vi dras till saker i kanner igen.

Dumpa vanner som du mar daligt av och du inte kan lita pa, och lita pa din fru hon verkar smart
puss
aH skit. tOLKADE ALLT FEL. sORRY.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-10-01 kl. 02:53.
Citera
2015-10-01, 02:56
Medlem
Citat:
Det står inte i min text utan det är vad jag brukar svara när folk frågar mig - ställa en motfråga.

Glöm inte att svenska män är extremt känsla för pengar och status.
dU ÄR JU RIKTIGT DRYG OM DU STÄLLER MOTFRÅGOR HELA TIDEN NÄR FOLK FRÅGAR ENKLA SAKER. eLLER FÖRSÖKER DU BARA VARA EN SMART ASS??
Citera
2015-10-01, 03:01
Medlem
mEN VISST. gÖR SOM DU VILL.

nÄR JAG VAR INLAGD. så VAR DET EN TJEJ DÄR SOM BLEV EXTREMT irriterad OM NÅGON FRÅGADE HENNES ÅLDER. HON KLAGADE HÖGT OCH LJUDLIGT.

mEN VIKT SKA MAN ABSOLUT INTE FRÅGA TJEJER. dÅ BLIR DE SOM TOKIGA. eLLER SÅ kan de dra till med en lögn. hEHEHE
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-10-01 kl. 03:25.
Citera
2015-10-01, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Pengar och status är väl härligt? Tycker inte du? Det är ju därför man frågor. Är de en höJDARE. vARS STÅR DE?? vAD JOBBAR DE MED?

vad är det för fel på det då???

Nej, väck inte avundsjukan.
Citera
2015-10-01, 03:07
Medlem
Citat:
dU ÄR JU RIKTIGT DRYG OM DU STÄLLER MOTFRÅGOR HELA TIDEN NÄR FOLK FRÅGAR ENKLA SAKER. eLLER FÖRSÖKER DU BARA VARA EN SMART ASS??

Kan så vara, det får man leva med.
Citera
2015-10-01, 03:20
Medlem
Citat:
Nej, väck inte avundsjukan.
mAN BEHÖVER VÄL INTE VARA avundsjuk BARA FÖR ATT MAN FRÅGAR?? vars har du fått det ifrån, tjejen??

elleR mENAR DU DIN AVUNDJUKA KaNSKE?
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-10-01 kl. 03:22.
Citera
2015-10-01, 03:45
Medlem
Citat:
mAN BEHÖVER VÄL INTE VARA avundsjuk BARA FÖR ATT MAN FRÅGAR?? vars har du fått det ifrån, tjejen??

elleR mENAR DU DIN AVUNDJUKA KaNSKE?

Jag vet det, tjänar för bra, bor bra, har det bra.
- vad jobbar du med ?
Säger jag det så väcks avunden.
Eller leder till debatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in