2005-11-01, 02:49
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Är det inte där det brister från början, att det lagstadgade juridiska rättsmedvetandet föga överensstämmer med det allmänna?

Varför speglar inte straffen i Sverige hur den stora majoriteten tycker?
Straffen och lagarna i allmänhet speglar visst folkflertalets uppfattning. Åtminstone över tid; vilket är det viktiga när det gäller lagstiftning. Vad vore alternativet, tycker du? Naturrättsliga pöbeltribunaler? Straffmätning via poll på Aftonbladet.se?
Citera
2005-11-01, 02:52
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Straffen och lagarna i allmänhet speglar visst folkflertalets uppfattning. Åtminstone över tid; vilket är det viktiga när det gäller lagstiftning.
Har du någon undersökning som visar på det jag skulle ha gissat precis tvärt om.
Citera
2005-11-01, 08:42
Medlem
Soterns avatar
Var det inte en kriminell till som mördades i helgen i Örebro? Hittades i en trappuppgång.
Kanske är en grupp som i boken "Döden från Domrena"? http://boksidan.just.nu eller några som fått inspiration till det? Hur som helst är det skönt att bli av med packet.
Citera
2005-11-01, 09:04
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Har du någon undersökning som visar på det jag skulle ha gissat precis tvärt om.
Valresultaten de senaste sisådär femton valen. Väljarna röstar alltid in förkrossande majoriteter för att ha vårt straffrättsliga system ungefär som nu. Över tid så formar folket politiken och resultatet är lagarna. Just nu går tendensen mot något hårdare straff.

Att det titt som tätt blåser upp mediestormar om enstaka domar är normalt men det är knappast sådana tillfälliga opinioner som skall styra lagstifningen.
Citera
2005-11-01, 09:35
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Straffen och lagarna i allmänhet speglar visst folkflertalets uppfattning. Åtminstone över tid; vilket är det viktiga när det gäller lagstiftning. Vad vore alternativet, tycker du? Naturrättsliga pöbeltribunaler? Straffmätning via poll på Aftonbladet.se?
Jag håller med dig i huvudsak. Varje demokrati har folkvalda som ägnar sig åt lagstiftning. Alltså är lagarna åtminstone indirekt styrda av folket. Det faktum att politiker oftast är mer civiliserade än gemene man och oftast har mer "utslätade" åsikter är en nödvändig motpol mot kvällspressens fallspecifika vänsteraktiga "hata-myndigheten-oavsett-kampanjer".

Det hade väldigt fort blivit en vinnande valfråga med exempelvis dödsstraff om plötsligt hela svenska folket skulle kräva det, långsökt men sant.
Citera
2005-11-03, 09:27
Medlem
tomibollen_2s avatar
Denna kommentar hör väl hemma i medie och journalistik fast den tråden
om ämnet är låst så jag droppar den här.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...724147,00.html

Hur kommer det sig att Den mördade mördarens ansikte inte visas
dom brukar väl visa upp alla mördade i AB
Citera
2005-11-03, 10:09
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomibollen_2
Denna kommentar hör väl hemma i medie och journalistik fast den tråden
om ämnet är låst så jag droppar den här.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...724147,00.html

Hur kommer det sig att Den mördade mördarens ansikte inte visas
dom brukar väl visa upp alla mördade i AB

Säkert för att inte röja hans identitet och ställa till med ett helvete för hans familj.
Citera
2005-11-03, 11:28
Medlem
tomibollen_2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Säkert för att inte röja hans identitet och ställa till med ett helvete för hans familj.

Förvisso men det är väl ett lika helvete för hennes familj, antingen eller liksom
Citera
2005-11-03, 12:40
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomibollen_2
Förvisso men det är väl ett lika helvete för hennes familj, antingen eller liksom

Jo, men dom vet ju redan hur han ser ut. Sen finns det väl alltid en risk att hans familj blir terroriserad av mer eller mindre vänliga människor som vill uttrycka sitt hat.
Citera
2005-11-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gus Caesar
Ska vi gissa att hans elvaårige son nu växer upp med ett hat och en vilja att hämnas sin fars mördare, och vips så har man ett mordkedja som liknar det som finns på Sicilien och Korsika. Har förståelse för att man känner glädje när en sådan här person dör, men som C-W redan påpekat är moral och juridik två skilda saker.

Hans son kommer att förstå varför någon avrättade hans far. Han kommer att sakna sin pappa men inte mördaren som var hans far. Jag skulle inte döma den som avrättade min far om han gjort något liknande.
Citera
2005-11-03, 21:15
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locco Rocco
jag fattar inte varför alla sympatiserar så med just Jennifer... en massa människor mördas varje år i vårt land? hur kommer det sig att alla verkar känna Jennifer?

innan ev. hat-attacker lägger jag till att det självklart är sorglig...

Nej, nej, inte kör jag en hatattack emot dig.

Jennifer var min bästa väninnas dotter.
Jag höll henne i mina armar när hon bara var ett par dagar gammal, och följde henne genom livet. De arton år som nu blev.
Citera
2009-04-20, 00:02
Medlem
Troians avatar
Tråd flyttad. Kriminella nätverk och brottslighet (arkiv) ---> Kriminalhistoria

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem