2005-10-30, 09:42
Medlem
Locco Roccos avatar
jag fattar inte varför alla sympatiserar så med just Jennifer... en massa människor mördas varje år i vårt land? hur kommer det sig att alla verkar känna Jennifer?

innan ev. hat-attacker lägger jag till att det självklart är sorglig...
Citera
2005-10-30, 12:02
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locco Rocco
jag fattar inte varför alla sympatiserar så med just Jennifer... en massa människor mördas varje år i vårt land? hur kommer det sig att alla verkar känna Jennifer?

innan ev. hat-attacker lägger jag till att det självklart är sorglig...

Jag kan bara svara för mig själv. Jag var kompis med Jennifers pojkvän när det hände, och träffade Jennifer vid ett flertal gånger.
Citera
2005-10-30, 12:26
Medlem
Jag kande inte Jennifer eller hennes familj, men jag kanner empati med alla oskyldiga som valdtas eller mordas.
Dock kanner jag ingen empati for mordare som till slut far sitt riktiga straff.
Citera
2005-10-30, 12:38
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Det jag upplevde som provocerande var ditt uttalande "De verkar även ha svårt att släppa det hela och gå vidare." Varför jag upplevde det som provocerande tror jag de flesta förstår. Ett mördat barn är inget man "lägger bakom sig".

Det kanske det inte är. Det hör dock till saken att föräldrarnas sorgearbete verkar ha tagit lång tid och fortfarande är fokuserat mycket på den här mördaren. Den slutsatsen har jag dragit efter att ha läst aktuella inlägg och texter på den där hemsidan. Därmed verkar det vara en relevant faktor för att det finns ett tydligt och i högst grad levande motiv. Att du provoceras av ett sådant konstaterande tycker jag är lite konstigt.

Citat:
Nu har jag förtydligat mig. För övrigt behöver det inte vara någon närstående. Det kan ju vara en avrättning beordrad av någon på kåken som han gjort sig ovän med.

Jo, det kan det ju vara. Men det verkar inte särskilt sannolikt eftersom anstalten han satt på var en ganska lite och okänd anstalt och personen i fråga inte verkade ha varit särskilt kriminellt belastad innan.

Citat:
Det kan också vara en ensam mördare som snöat in på fallet och beslutat sig för att göra världen till en bättre plats genom att knäppa mördaren. Det senare alternativet vore intressant eftersom det är något mycket ovanligt. I övrigt bör det noteras att avrättningen tycks ha skötts tämligen professionellt, med tanke på vapen och så.

I så fall inställer sig ju frågan - varför just denna person? Det svenska rättsamhället är fullt med mördare och våldäktsmän på permisson.

/CW
Citera
2005-10-30, 12:42
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Din dryga jävel, är det så konstigt att dom har svårt att släppa att någon har mördat deras dotter!? Om dina inavlade gener någonsin förs vidare tror jag nog att du också skulle ha det svårt at släppa att någon avkomma till dig blev mördad.

Hör inte till saken. Ditt inlägg är rapporterat.

Citat:
Sabina!? Och?

Du har rätt. Jag läste på www.alskadejennifer.nu ett inlägg daterat 2005-02-27 som hette namnsdag. Missförstod, måste i så fall handla om ett andra eller tredjenamn.

/CW
Citera
2005-10-30, 13:18
Medlem
Ska vi gissa att hans elvaårige son nu växer upp med ett hat och en vilja att hämnas sin fars mördare, och vips så har man ett mordkedja som liknar det som finns på Sicilien och Korsika. Har förståelse för att man känner glädje när en sådan här person dör, men som C-W redan påpekat är moral och juridik två skilda saker.
Citera
2005-10-30, 14:32
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gus Caesar
(...)men som C-W redan påpekat är moral och juridik två skilda saker.

Är det inte där det brister från början, att det lagstadgade juridiska rättsmedvetandet föga överensstämmer med det allmänna?

Varför speglar inte straffen i Sverige hur den stora majoriteten tycker?
Citera
2005-10-30, 16:39
Medlem
canibuss avatar
fy fan vad förstörd den 11 killen måste vara, först mördar hans pappa en flicka och sedan blir hans pappa ihjälskjuten mitt framför ögona på han. fy fan vilken bra start på livet han har fått. han är kanske det största offret i hela den här grejen.
Citera
2005-10-30, 20:52
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Är det inte där det brister från början, att det lagstadgade juridiska rättsmedvetandet föga överensstämmer med det allmänna?

och hur rättvist skulle det bli?

Ett straff ska dömas objektivt, utan känslor...
Citera
2005-10-30, 22:53
Medlem
AlfaPers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm
Det kanske det inte är. Det hör dock till saken att föräldrarnas sorgearbete verkar ha tagit lång tid och fortfarande är fokuserat mycket på den här mördaren. Den slutsatsen har jag dragit efter att ha läst aktuella inlägg och texter på den där hemsidan. Därmed verkar det vara en relevant faktor för att det finns ett tydligt och i högst grad levande motiv. Att du provoceras av ett sådant konstaterande tycker jag är lite konstigt.
Alla sörjer på olika sätt. Men att ta steget från att sörja till att hämnas är stort. Finns inget belägg för att dom har varit inblandade i detta brott, vilket du mycket kraftigt insinuerar.

Citat:
Jo, det kan det ju vara. Men det verkar inte särskilt sannolikt eftersom anstalten han satt på var en ganska lite och okänd anstalt och personen i fråga inte verkade ha varit särskilt kriminellt belastad innan.
Med tanke på hur vårt rättssystem fungerar så är det inte så underligt att han placerades där. Och dessutom vet vi inte vad denna grekiska mördare hade gjort som inte polisen har fått reda på.

Citat:
I så fall inställer sig ju frågan - varför just denna person? Det svenska rättsamhället är fullt med mördare och våldäktsmän på permisson.

/CW
Sammanträffande? Jag vågar spekulera i att de flesta mördare inte började sin kriminella bana med ett mord.
Citera
2005-10-30, 23:05
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaPer
Alla sörjer på olika sätt. Men att ta steget från att sörja till att hämnas är stort. Finns inget belägg för att dom har varit inblandade i detta brott, vilket du mycket kraftigt insinuerar.

Det är klart det finns belägg för att de SKULLE kunna vara anhöriga inblandade i detta brott. Detta anser ju även polisen som enligt tidningarna jobbar efter den teorin. I övrigt har jag inga åsikter eller kunskaper om de här människorna, utan konstaterar endast vad som är tydligt utifrån. Det luktar hämnd helt enkelt. Det är det fler än jag som anser.

Citat:
Med tanke på hur vårt rättssystem fungerar så är det inte så underligt att han placerades där. Och dessutom vet vi inte vad denna grekiska mördare hade gjort som inte polisen har fått reda på.

Jag tror det är ganska ovanligt med beställningsmord i Sverige, även bland kriminella. Att han beviljades permission så ofta tyder ju även det på att han knappast kände sig hotad.

Citat:
Sammanträffande? Jag vågar spekulera i att de flesta mördare inte började sin kriminella bana med ett mord.

Vi talar om en småbarnfar som tidigare varit polis, och därtill gift med en polis. Brottet han begick har inslag av svartsjuka och känslor. Han dumpade kroppen i ett buskage nära en skola. Tycker du det verkar som en yrkeskriminell?

/CW
Citera
2005-10-30, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt

Jag håller med dig, det är ett stort problem. Samtidigt är det mycket enklare att ändra folks moraluppfattning än juridiska lagar, vilket är bra. Vem vet vad den allmänna uppfattningen är om 15 år? Den allmänna uppfattningen att lagarna är för slappa har redan fått effekt då straffen höjts de senaste åren, och detta under sossarnas styre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in