• 1
  • 2
2015-09-28, 11:36
Medlem
Knastomtes avatar
Hej!
Har haft min backup/lagerdisk urkopplad ett bra tag nu (ca 2 månader) för att slippa surret. Skulle koppla in den idag och givetvis dyker den inte upp i windows...
Hårddisken var fullt fungerande när den drogs ut. Inkopplad på exakt samma sätt som sist också.

Har testat refresha både device manager och disk management utan att lyckas. Om jag kollar boot-ordningen i bios så dyker den dock upp. Testade även koppla in en annan disk som också ska funka och denna hittade inte windows heller.

Tips på hur detta löses mottages tacksamt!
Citera
2015-09-28, 11:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Testat att byta enhetsbeteckning? Du bör kunna utföra detta under Diskhanteringen.
Citera
2015-09-28, 12:26
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Testat att byta enhetsbeteckning? Du bör kunna utföra detta under Diskhanteringen.
Hittar ju inte den i disk management, så borde ju inte kunna byta namn väl? Eller menar du i bios?
Citera
2015-09-28, 13:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vilken version/utgåva på Windows använder du?
Citera
2015-09-28, 18:04
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vilken version/utgåva på Windows använder du?
Det är windows 10. Har tidigare haft disken inkopplad efter jag uopgraderade till win 10 dessutom.
Citera
2015-09-29, 14:05
Medlem
BreakingBads avatar
Testat jacka in den i en annan S-ATA port på moderkortet?

Sedan har du säkert redan gjort det, men dubbelkolla gärna att strömmen/SATA-kabeln verkligen sitter 100% fast i disken, vissa av de billigare standardkablarna slits ut fort och kan glappa rejält. Var själv med om det häromdagen. Kopplade in allt och allt satt 100% bra, ingen disk i systemet, öppnade chassit - strömkabeln satt på sniskan trots att jag monterade den korrekt..
Citera
2015-09-29, 22:36
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakingBad
Testat jacka in den i en annan S-ATA port på moderkortet?

Sedan har du säkert redan gjort det, men dubbelkolla gärna att strömmen/SATA-kabeln verkligen sitter 100% fast i disken, vissa av de billigare standardkablarna slits ut fort och kan glappa rejält. Var själv med om det häromdagen. Kopplade in allt och allt satt 100% bra, ingen disk i systemet, öppnade chassit - strömkabeln satt på sniskan trots att jag monterade den korrekt..
Testat båda alternativen... disken spinner upp så det bör väl inte vara glapp i kabeln? Har dock nån extra liggande, så jag kan testa byta den imorn.
Citera
2015-09-30, 12:17
Medlem
BreakingBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
Testat båda alternativen... disken spinner upp så det bör väl inte vara glapp i kabeln? Har dock nån extra liggande, så jag kan testa byta den imorn.

Ja om inget annat funkar så återstår väl att köra disken i en annan dator. Funkar den inte där heller så lär den väl vara död. Dyker den inte ens upp i BIOS som du skriver så är det ju något lurt.
Citera
2015-09-30, 20:38
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ja om inget annat funkar så återstår väl att köra disken i en annan dator. Funkar den inte där heller så lär den väl vara död. Dyker den inte ens upp i BIOS som du skriver så är det ju något lurt.
Den har alltid synts i bios.

Har äntligen löst problemet! Testade flytta om bland diskarna i bios (boot-ordningen) och sen flytta tillbaka det som vanligt. När jag sedan kom in i windows fanns plötsligt disken där...

Tack för all hjälp!
Citera
2015-10-01, 23:40
Medlem
Tajger66s avatar
Har samma problem, datorerna hittar inte disken. Det är en 1TB disk som körts som usb-disk förut och nu verkar den va stendöd. Har testat den som usb utan positivt resultat sen kopplade jag in den direkt i datorn och jag hittar den i datorhanteraren/diskhantering men den har ingen enhetsbokstav och det står exakt så här /Disk2 Dynamisk främmande/ och en gul varningsskylt ! Går inte att tilldela den en bokstav eller göra något med den.
Disken funkar mekaniskt och är formaterad i win7. Har testat den i 2 olika datorer, en med win 10 och en med win7. Har även lagt till den i bios. Misstänker att alla filer och data är förlorade på den då den åkt halva jorden runt. Det är en Samsung 103Si 1TB. Synd på alla filer och foton jag har i disken sen är det ju en bra disk om man skulle kunna formatera den och få den att funka, utrymme behövs alltid.
Citera
2015-10-02, 09:56
Medlem
BreakingBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Har samma problem, datorerna hittar inte disken. Det är en 1TB disk som körts som usb-disk förut och nu verkar den va stendöd. Har testat den som usb utan positivt resultat sen kopplade jag in den direkt i datorn och jag hittar den i datorhanteraren/diskhantering men den har ingen enhetsbokstav och det står exakt så här /Disk2 Dynamisk främmande/ och en gul varningsskylt ! Går inte att tilldela den en bokstav eller göra något med den.
Disken funkar mekaniskt och är formaterad i win7. Har testat den i 2 olika datorer, en med win 10 och en med win7. Har även lagt till den i bios. Misstänker att alla filer och data är förlorade på den då den åkt halva jorden runt. Det är en Samsung 103Si 1TB. Synd på alla filer och foton jag har i disken sen är det ju en bra disk om man skulle kunna formatera den och få den att funka, utrymme behövs alltid.

Vad har du för val när du högerklickar på disken i diskhanteraren? Kan du välja "Initiera" eller finns det inga val alls?
Citera
2015-10-02, 12:11
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Vad har du för val när du högerklickar på disken i diskhanteraren? Kan du välja "Initiera" eller finns det inga val alls?
Finns inga val tyvärr, har försökt klicka och leta i menyn efter verktyg men verkar som datorn inte vill veta av den. Nu är det inte jag som använt den från början utan har tagit över den nyligen.
När man kör en sata disk som denna som usb-disk, hur formateras den och hur behandlas den av win7? Det är en sån här disk från början: https://www.ephotozine.com/article/v...14034#Features

Är inte så bekant med såna här diskar men kan tänka att den använder sig av någon annan typ av filer då den gått som usb-disk. Ser att det finns möjlighet att bygla hårddisken som man gjorde förr med de gamla ide-diskarna om man ville ha dom som master eller inte men hittar ingen info om hur man ska bygla. Synd om killen som har en massa bilder och annat på disken, det är därför det är viktigt att få igång den. Kör annars med usb-ssd som ju är många gånger bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in