• 1
  • 2
2005-10-28, 22:30
Medlem
Hej,

Kan man enkelt smälla upp en riktig tennisbana på en villatomt om den rymms, eller måste man ha bygglov? Kan grannar sätta sig emot?
Citera
2005-10-28, 22:33
Medlem
Terror!s avatar
Är du insatt i ämnet? Tänkte mest om du visste ifall du skall köra gräs, grus, matta eller något annat?

Ganska jobbigt att sköta grejerna.
Citera
2005-10-28, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terror!
Är du insatt i ämnet? Tänkte mest om du visste ifall du skall köra gräs, grus, matta eller något annat?

Ganska jobbigt att sköta grejerna.

Nej, kan varken spela tennis eller har villatomt, en undran som dök upp bara.
Citera
2005-10-28, 22:54
Medlem
danbanans avatar
Grus skulle jag föredra, men en asfaltsbana är väl troligen mest lättskött.
Frågan är vilket som blir billigast.
Citera
2005-10-28, 23:06
Medlem
En asfaltsbana måste ju bli billigast, men är ju också tråkigast att spela på, finns ju massa sorters underlag och billigt är väl inget.

Men bygglov borde du knappast behöva, kanske för staket runt om ifall du ska ha det
Citera
2005-10-30, 15:31
Medlem
Megaforces avatar
Om bygglov behövs för tennisbana beror faktiskt på vilka regler som gäller i kommunen. Dock behövs i princip alltid bygglov för det staket som omgärdar en tennisbana.

Har man minst 5 meter från tennisbanan till grannen så brukar man heller inte behöva grannens tillstånd.

Anlägger man en tennisbana i gräs, med tätbevuxen häck runt den så lär man knappas behöva bygganmälan eller bygglov.
Citera
2014-09-30, 13:06
Medlem
JayGatsbys avatar
Lyfter en 9 år gammal tråd (fan vad tiden går) för att belysa frågan som aldrig riktigt fick ett svar.

Om man har en ganska trång tomt men vill ha en tennisbana (grus) med stängsel runt om som man klär med fasadväxter; kräver det bygglov?
Tanken med fasadväxten är att man kan ha banan ute vid gatan och stängslet både förhindrar en förlupen boll samt fungerar som insynsskyddande häck.

Någon som vet?
Citera
2014-09-30, 17:14
Jag skulle troligen avliva en granne som spelade tennis på sin villatomt om man tänker sig ett villaområde med normalt avstånd mellan fastigheterna. Att lyssna på det ljudet kan få vem som helst att gå bärsärk.
Citera
2014-09-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Jag skulle troligen avliva en granne som spelade tennis på sin villatomt om man tänker sig ett villaområde med normalt avstånd mellan fastigheterna. Att lyssna på det ljudet kan få vem som helst att gå bärsärk.
Du är jättetuff.
Citera
2014-09-30, 19:21
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Du är jättetuff.

Jag vet.
Citera
2014-09-30, 19:24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Hade en klasskamrat på högstadiet som byggde tennisbana på sin tomt. Kan inte svära på det med för mig att de behövde bygglov.
De ville också bygga en driving range, men fick inte bygglov för det eftersom det var för liten kontroll över var bolljävlarna hamnade.
Tror att de var tvugna att bygga staket kring tennisplanen just för att inte bollar skulle kunna flyga åt helvete, trots att de bodde så att det var en praktisk omöjlighet att en boll skulle kunna hamna på grannes tomt.
Citera
2014-09-30, 23:22
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy

Va? Är du störd eller?
Tennis låter inte särskilt mycket. Särskilt om man har ljuddämpande fasadväxter som jag nämnde.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Hade en klasskamrat på högstadiet som byggde tennisbana på sin tomt. Kan inte svära på det med för mig att de behövde bygglov.
De ville också bygga en driving range, men fick inte bygglov för det eftersom det var för liten kontroll över var bolljävlarna hamnade.
Tror att de var tvugna att bygga staket kring tennisplanen just för att inte bollar skulle kunna flyga åt helvete, trots att de bodde så att det var en praktisk omöjlighet att en boll skulle kunna hamna på grannes tomt.

Staket känns ganska givet; jobbigt att springa efter bollar eller att riskera en boll genom en ruta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in