2015-09-28, 00:22
Medlem
Hej, jag studerar till att bli civilingenjör på KTH och har nyligen bytt linje till andra året på Datateknik. Tidigare erfarenheter av programmering är endast en grundkurs i Python på 6 hp som jag läste för nästan fyra år sedan.

Anledningen till att jag skriver detta är att då jag räknade med att det skulle bli svårt att fasa in sig på andra året med mina dåliga baskunskaper, och det höga studietempot, så hade jag aldrig räknat med att det skulle vara just såhär svårt. Allt från Python och C++ till Haskell och Prolog känns otroligt främmande och obegripbart och allt eftersom kurserna går sackar jag efter mer och mer. Det har nått den graden att jag funderar på att byta tillbaka till mitt tidigare program.

Så vad jag undrar är om det finns någon som känner igen sig i detta (kanske inte i att byta program, men just svårigheterna för ämnet) och hur de agerade i sin situation. Mer än hos någon annan linje verkar studenterna på Datateknik vara de som kommer med störst förkunskaper inom, och generellt intresse för, sitt program. Om ni valde att fortsätta var det någon gång som det bara "klickade" (har hört det hända hos vissa) och ni kände att ni hade en bra uppfattning rörande hur programmering går till, eller fick ni sakta nöta in det sk. "programmeringstänket" tills ni kände att ni hade någorlunda bra kunskaper inom ämnet?
Senast redigerad av pocketofsunshine 2015-09-28 kl. 00:53.
Citera
2015-09-28, 11:25
Medlem
Inte så konstigt att det är svårt att byta till andra året på en datautbildning utan någorlunda tidigare kunskaper.
Vet inte hur du lägger upp dina studier men om du har svårt att greppa programmeringen låter det som att det är grundkurserna från första året du behöver.
Det finns ingen möjlighet för dig att hoppa till ettorna istället?
Då kommer du nog finna mer intresse och glädje i studierna.
Citera
2015-09-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjoxmux
Vet inte hur du lägger upp dina studier

Jag följer en lite annorlunda studieplan än tvåorna för att fasa in mig på bästa sätt. Planen är anpassad för de som har samma förkunskaper som jag, dock är ju tanken att man ska börja på åk2 i data året efter ens första programmeringskurser lästs, inte fyra år senare. Jag har även valt att skjuta upp en av kurserna som går nu till trean, då tempot inte ska vara lika högt då.

Citat:
Det finns ingen möjlighet för dig att hoppa till ettorna istället?

Det kanske är möjligt, helst vill jag gärna undvika det då det känns som att jag "förlorar" ett helt år i skolan, vilket jag tidigare gjort på annan utbildning. Detta kanske är ett dumt sätt att se på det då ett år inte är så mycket i det långa loppet. Men det är ändå någonting jag, om möjligt, vill låta bli.
Om jag inom en snar framtid märker att jag inte klarar av studierna i tvåan tror jag att jag hellre byter tillbaka till mitt tidigare program. Men det kan jag ju inte vänta för länge med.
Citera
2015-09-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pocketofsunshine
Jag följer en lite annorlunda studieplan än tvåorna för att fasa in mig på bästa sätt. Planen är anpassad för de som har samma förkunskaper som jag, dock är ju tanken att man ska börja på åk2 i data året efter ens första programmeringskurser lästs, inte fyra år senare. Jag har även valt att skjuta upp en av kurserna som går nu till trean, då tempot inte ska vara lika högt då.

Det kanske är möjligt, helst vill jag gärna undvika det då det känns som att jag "förlorar" ett helt år i skolan, vilket jag tidigare gjort på annan utbildning. Detta kanske är ett dumt sätt att se på det då ett år inte är så mycket i det långa loppet. Men det är ändå någonting jag, om möjligt, vill låta bli.
Om jag inom en snar framtid märker att jag inte klarar av studierna i tvåan tror jag att jag hellre byter tillbaka till mitt tidigare program. Men det kan jag ju inte vänta för länge med.

betala någon som lär dig grunderna om du har så svårt att komma igång. Kostar dig kanske 2 lax men när du väl kommer igång och det släpper så tjänar du ihop pengarna inom några år :P
Citera
2015-09-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newone
betala någon som lär dig grunderna om du har så svårt att komma igång. Kostar dig kanske 2 lax men när du väl kommer igång och det släpper så tjänar du ihop pengarna inom några år :P

Har faktiskt övervägt detta och tycker absolut att skulle vara bra om det gick att ordna, men har ännu inte lyckats hitta någon som kan tänka sig att agera handledare mot ersättning.
Citera
2015-09-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pocketofsunshine
Har faktiskt övervägt detta och tycker absolut att skulle vara bra om det gick att ordna, men har ännu inte lyckats hitta någon som kan tänka sig att agera handledare mot ersättning.

Ett tips är ju att skriva vart du bor/kan resa, hur gammal du är, kön samt vad du har på dig så kanske det ramlar ner ett PM av någon.

Det är heller inte fel att skriva vad det är för språk du vill lära dig koda i.
Senast redigerad av newone 2015-09-28 kl. 18:34.
Citera
2015-09-28, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newone
...hur gammal du är, kön samt vad du har på dig så kanske det ramlar ner ett PM av någon.
Jo men tjena.

Funderade på att skriva något här men såg sedan i reglerna att annonsering inte är tillåten. Ska försöka hitta någon anslagstavla i skolan.
Citera
2015-09-30, 23:57
Medlem
Trillskes avatar
Även om KTH tyvärr skruvat ned kraven en del så även mindre ambitiösa ska få kalla sig civilingenjör, så är den matematik och teknik du studerar väldigt mycket mer avancerad än den högnivå programmering du måste klara.

Det vill säga kämpa på så kommer det lossna förr eller senare och inte vara några problem sedan. Självfallet har du jättetungt med praktisk programmering just nu - det är lite som om du hoppat på mitt i en språkutbildning och förväntas redan kunna föra en dialog. Typ Japanska med tanke på att digitalteknik är fundamentalt speciellt även högnivå.
Senast redigerad av Trillske 2015-10-01 kl. 00:00.
Citera
2015-10-04, 12:59
Medlem
Clayton80s avatar
Utifrån den kontakt jag har haft med personer som pluggat datateknik på KTH så har just programmeringen varit det minsta problemet och den del av utbildningen de gillar bäst. Det som skapat problem för en del är snarare matematiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in