Citat:
Ursprungligen postat av
Jakamo
Hej!
Det är så att jag nyligen fått några olika fonder vid Handelsbanken av min föräldrar eftersom att jag nu på senaste tiden tagit tag i mitt liv och lämnat mitt tidigare liv bakom mig, och nu skulle jag vilja sälja av dessa. Hur går det då till? Hur och när skattar man?
Fonderna ligger i ett aktie- & fondkonto, och då har jag förstått det som att det är 30% skatt på vinsten, korrekt? Men när och hur betalar man denna skatt? Betalas den direkt? Eller vid nästa deklaration? Kan man få det förtryck i någon blankett som sedan skickas in?
När försäljningen gått igenom, som verkar ta 1-2 dagar (?) så kommer alltså pengarna från fonderna ligga som rena pengar på ett konto? Eller hur fungerar det?
Som det kanske märks är jag väldigt novis när det gäller det här med fonder och dylikt, så uppskattar all hjälp jag kan få.
Det är egentligen ganska enkelt. Men ovant för den som inte gjort det.
Du behöver ladda ner en K4-blankett från skatteverket. Fylla i. Och göra en jablon för det du satt in , sen reavinsten , stigningen .. 30 % av det skatt..
Om du inte orkar sätta dig in i det så kan banken fixa skiten åt dig för några hundringar.
Lätt värt.
Men om du satte in ett engångsbelopp och tar ut samma år, så är det lättare. Då är det inte schablonbelopp osv, utan bara uttagen summa -minus insatt summa *gånger 0.7 = det du ska skatta.
Nästa gång du skapar ett konto, kör Kapitalförsäkring. Kanon för noobs som bara vill få lite avkastning på sina surt förvärvade slantar.
Ha de