2015-09-27, 20:10
Medlem
Hej!

Det är så att jag nyligen fått några olika fonder vid Handelsbanken av min föräldrar eftersom att jag nu på senaste tiden tagit tag i mitt liv och lämnat mitt tidigare liv bakom mig, och nu skulle jag vilja sälja av dessa. Hur går det då till? Hur och när skattar man?

Fonderna ligger i ett aktie- & fondkonto, och då har jag förstått det som att det är 30% skatt på vinsten, korrekt? Men när och hur betalar man denna skatt? Betalas den direkt? Eller vid nästa deklaration? Kan man få det förtryck i någon blankett som sedan skickas in?

När försäljningen gått igenom, som verkar ta 1-2 dagar (?) så kommer alltså pengarna från fonderna ligga som rena pengar på ett konto? Eller hur fungerar det?

Som det kanske märks är jag väldigt novis när det gäller det här med fonder och dylikt, så uppskattar all hjälp jag kan få.
Citera
2015-09-27, 20:30
Medlem
Wildsomes avatar
Om du har möjlighet så skulle jag låta fonderna ligga kvar något år till. Vi är i ett börsras just nu, och det kommer repa sig på sikt. Behöver du verkligen pengarna just nu så är det bara att ta ut, och i regel får du isåfall betala skatten direkt på pengarna du tar ut. Om du tar ut 10 000 kronor och måste skatta 1000 kronor så får du alltså 9000 i handen. Så har det åtminstone fungerat för mig de gångerna jag tagit ut mina fonder (SEB).

Det är superbra att du tagit tag i ditt liv, jag önskar dig all lycka till på vägen.

/D.L.
Citera
2015-09-27, 20:35
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakamo
Hej!

Det är så att jag nyligen fått några olika fonder vid Handelsbanken av min föräldrar eftersom att jag nu på senaste tiden tagit tag i mitt liv och lämnat mitt tidigare liv bakom mig, och nu skulle jag vilja sälja av dessa. Hur går det då till? Hur och när skattar man?

Fonderna ligger i ett aktie- & fondkonto, och då har jag förstått det som att det är 30% skatt på vinsten, korrekt? Men när och hur betalar man denna skatt? Betalas den direkt? Eller vid nästa deklaration? Kan man få det förtryck i någon blankett som sedan skickas in?

När försäljningen gått igenom, som verkar ta 1-2 dagar (?) så kommer alltså pengarna från fonderna ligga som rena pengar på ett konto? Eller hur fungerar det?

Som det kanske märks är jag väldigt novis när det gäller det här med fonder och dylikt, så uppskattar all hjälp jag kan få.

Du säljer fonderna antingen genom att gå in på ett kontor, där de hjälper dig, eller genom att sälja dem på internetbanken. Pengarna kommer att hamna på det konto du bestämmer.

Du skattar för vinsten i samband med att du deklarerar (alltså året efter). Det är 30% skatt på vinsten. När du sålt fonderna kommer Handelsbanken att skicka ut en blankett (om du inte valt bort detta) där det framgår hur stor vinsten är.
Citera
2015-09-28, 08:24
Medlem
Puffes avatar
Varför måste du sälja fonderna nu?
Börsen är väldigt låg nu och knappast säljläge.

Du säger att du tagit tag i ditt liv, dina föräldrar blir knappast stolta om du
säljer något de skapat åt dig och dessutom troligen gör en förlust!

Du har ju klarat dig utan fonderna tidigare så vad behöver du pengarna till?

Gör dina föräldrar stolta och dig själv en framtida tjänst.
Börjar spara/investera själv in mer pengar varje månad i fonderna.
Nu när börsen är låg så är det köpläge inte säljläge.
Citera
2015-09-28, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Om du har möjlighet så skulle jag låta fonderna ligga kvar något år till. Vi är i ett börsras just nu, och det kommer repa sig på sikt. Behöver du verkligen pengarna just nu så är det bara att ta ut, och i regel får du isåfall betala skatten direkt på pengarna du tar ut. Om du tar ut 10 000 kronor och måste skatta 1000 kronor så får du alltså 9000 i handen. Så har det åtminstone fungerat för mig de gångerna jag tagit ut mina fonder (SEB).

Det är superbra att du tagit tag i ditt liv, jag önskar dig all lycka till på vägen.

/D.L.

Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Du säljer fonderna antingen genom att gå in på ett kontor, där de hjälper dig, eller genom att sälja dem på internetbanken. Pengarna kommer att hamna på det konto du bestämmer.

Du skattar för vinsten i samband med att du deklarerar (alltså året efter). Det är 30% skatt på vinsten. När du sålt fonderna kommer Handelsbanken att skicka ut en blankett (om du inte valt bort detta) där det framgår hur stor vinsten är.

Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Varför måste du sälja fonderna nu?
Börsen är väldigt låg nu och knappast säljläge.

Du säger att du tagit tag i ditt liv, dina föräldrar blir knappast stolta om du
säljer något de skapat åt dig och dessutom troligen gör en förlust!

Du har ju klarat dig utan fonderna tidigare så vad behöver du pengarna till?

Gör dina föräldrar stolta och dig själv en framtida tjänst.
Börjar spara/investera själv in mer pengar varje månad i fonderna.
Nu när börsen är låg så är det köpläge inte säljläge.

Tack för bra svar! Efter att ha tänkt lite mer så kanske jag ska avvakta med att sälja av fonderna eftersom jag egentligen inte är i så stort behov av pengarna just nu, och som sagt kanske jag gör mina föräldrar besvikna om jag säljer när börsen inte är så högt värderad.

Men jag har iallafall fått lite mer klarhet i det här.
Tack ännu en gång för era bra svar.
Citera
2015-09-30, 23:19
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakamo
Hej!

Det är egentligen ganska enkelt. Men ovant för den som inte gjort det.

Du behöver ladda ner en K4-blankett från skatteverket. Fylla i. Och göra en jablon för det du satt in , sen reavinsten , stigningen .. 30 % av det skatt..

Om du inte orkar sätta dig in i det så kan banken fixa skiten åt dig för några hundringar.
Lätt värt.

Men om du satte in ett engångsbelopp och tar ut samma år, så är det lättare. Då är det inte schablonbelopp osv, utan bara uttagen summa -minus insatt summa *gånger 0.7 = det du ska skatta.

Nästa gång du skapar ett konto, kör Kapitalförsäkring. Kanon för noobs som bara vill få lite avkastning på sina surt förvärvade slantar.

Ha de
Citera
2015-09-30, 23:27
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Det är egentligen ganska enkelt. Men ovant för den som inte gjort det.

Du behöver ladda ner en K4-blankett från skatteverket. Fylla i. Och göra en jablon för det du satt in , sen reavinsten , stigningen .. 30 % av det skatt..

Om du inte orkar sätta dig in i det så kan banken fixa skiten åt dig för några hundringar.
Lätt värt.

Men om du satte in ett engångsbelopp och tar ut samma år, så är det lättare. Då är det inte schablonbelopp osv, utan bara uttagen summa -minus insatt summa *gånger 0.7 = det du ska skatta.

Nästa gång du skapar ett konto, kör Kapitalförsäkring. Kanon för noobs som bara vill få lite avkastning på sina surt förvärvade slantar.

Ha de

Det är väldigt få fonder du behöver redovisa på en K4 de är ofta förtrycka på deklaration.
Så är det i alla fall för mig. Har aldrig redovisat någon fond i en K4 utan bara aktier.
Citera
2021-08-18, 17:10
Medlem
Dan88s avatar
Lånar denna tråd.

Har en fråga:

Fondernas värde uppdateras 1 gång varje dag.

När man säljer eller köper en fond, är det den endags uppdateringen som gäller? Eller är det aktiernas värde den sekunden när man trycker på köp/sälj knappen?
Citera
2021-08-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Lånar denna tråd.

Har en fråga:

Fondernas värde uppdateras 1 gång varje dag.

När man säljer eller köper en fond, är det den endags uppdateringen som gäller? Eller är det aktiernas värde den sekunden när man trycker på köp/sälj knappen?

Inget av dem. Vanligtvis är det kursen som sätts på kvällen samma dag som du säljer som du får. Men det beror på dels vilken tid på dagen du säljer samt dels är det olika från fond till fond då vissa har större eftersläpning.

Tex om du säljer fonden Avanza Zero innan kl 13.00 en bankdag så får du kursen som gäller vid stängning 17.30 samma dag. Säljer du efter 13.00 så får du kursen som gäller vid stängning dagen efter.
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero

Kolla under fliken "Handelsinfo".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in