2015-09-27, 19:00
Medlem
Jag kan spela några låtar på piano, och har koll på tangenternas namn och sånt. That's it.

Jag skulle vilja lära mig spela bättre! Men har funderat länge på nåt som skulle få mig på banan när det gäller att bli bättre!

Hur vet man vilket ackord som passar till vilken tangent man trycker in?

Låt oss säga att jag trycker in ett G med högerhanden. Vilket ackord passar då in med det som jag ska spela med vänsterhanden?

Finns det någon regel för detta? Någon video som tar upp just detta? Någon som kan ge mig en lättare förklaring?

Tack!!
Citera
2015-09-27, 19:03
Medlem
Mosebys avatar
Här har du en bild som visar de mesta olika ackord som "låter" bra.

Lycka till:
http://i.imgur.com/5JALzsC.jpg
Citera
2015-10-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Jag kan spela några låtar på piano, och har koll på tangenternas namn och sånt. That's it.

Jag skulle vilja lära mig spela bättre! Men har funderat länge på nåt som skulle få mig på banan när det gäller att bli bättre!

Låt oss säga att jag trycker in ett G med högerhanden. Vilket ackord passar då in med det som jag ska spela med vänsterhanden?

Finns det någon regel för detta? Någon video som tar upp just detta? Någon som kan ge mig en lättare förklaring?

Tack!!

Det gör det!

Men, börja med att spela andras låtar, d v s där du redan har harmonierna utskrivna. Då lär du dig grundläggnde spel och gehör.
Läs sen på litet teori, t ex om olika tonarters kadenser, d v s vilka ackord som är släkt med varandra.
I t ex G-dur-låtar förekommer c-dur och d-dur ofta, och det är ingen slump.
Citera
2015-10-05, 20:48
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullan

Tack!!
Här kommer ett försök till förklaring till din fråga.

Om du trycker in "g" med högerhanden - vilka ackord passar då? Enkelt sagt passar de ackord som har tonen "g" i ackorden. Ett G-dur-ackord innehåller tonerna g, b och d och därför låter det bra om du spelar tonen "g" med ackordet G-dur. Ett annat ackord som innehåller tonen g är E-moll (som är uppbyggt av tonerna e, g och b). Ett C-dur-ackord består av tonerna c, e och g och därför låter det också bra.

Det finns mycket att gå vidare med. Till exempel så passar vissa ackord ihop med varandra (när man gör en så kallad rundgång).

Men åter till det första exemplet som jag gav. Om du spelar tonen "g" samtidigt som du byter ackord med vänsterhanden mellan ackorden G-dur, E-moll och C-dur så kommer du höra att det låter inte så entonigt som man skulle befara i och med att du byter ackord. Ett fjärde ackord som du skulle kunna lägga till är D-dur. Då kommer du märka att om du spelar D-dur samtidigt som du slår ned tonen "g" så låter det inte så jättebra. Det beror på att D-dur inte har tonen "g" i sig (det är ju tonerna d, f# och a som ingår i ett D-dur). Men om du ändå trycker ned tonen "g" för att snabbt gå upp till exempelvis tonen a och "landa" på den tonen så att säga så har du en liten låt med en rundgång.

Alltså - testa att spela dessa ackord i följd:
G-dur, E-moll, C-dur, D-dur (slå ned varje ackord fyra gånger - ungefär en gång i sekunden)
samtidigt som du spelar på tonen "g" med högerhanden. Glöm inte att gå till tonen "a" när du har slagit ned ackordet D-dur två eller tre gånger.
Efter att du spelat D-dur går du tillbaka och börjar om med G-dur. Det är så en rundgång är uppbyggd och så är ju de allra flesta låtar uppbyggda. Med tre-fyra-fem ackord som spelas om och om igen.
Senast redigerad av BF_Sweden 2015-10-05 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in