2015-09-27, 16:39
Medlem
Jag har en kran med två röd/blåa handtag, ganska vanlig, gammal modell. Det droppar ganska mycket fastän jag vrider hårt. Hur fixar jag detta? Jag bor i bostadsrätt så och vet alls inte var avstängningskranarna är eller sådant.

Vill verkligen inte betala 600kr för att någon ska komma och byta någon liten packning, men problemet är att jag inte förstår mig på sånt här och kommer misslyckas katastrofalt om jag försöker själv. Tror ni föreningens vaktmästare kan fixa det för en liten peng?
Citera
2015-09-27, 16:42
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Jag har en kran med två röd/blåa handtag, ganska vanlig, gammal modell. Det droppar ganska mycket fastän jag vrider hårt. Hur fixar jag detta? Jag bor i bostadsrätt så och vet alls inte var avstängningskranarna är eller sådant.

Vill verkligen inte betala 600kr för att någon ska komma och byta någon liten packning, men problemet är att jag inte förstår mig på sånt här och kommer misslyckas katastrofalt om jag försöker själv. Tror ni föreningens vaktmästare kan fixa det för en liten peng?
Är det engreppsblandare eller är det en kran för varmvatten, och en för kallvatten?
Vilket märke? Mora, FM Mattsson eller nåt annat?
Citera
2015-09-27, 16:44
Medlem
Bongomans avatar
Kranar kan tillhöra bostadsrätten. Eller inte. Först frågar du vaktmästaren i huset. Om de byter packningen, grattis. Problemet löst. Om inte, ta foto på blandaren och traska iväg till en välsorterad byggmarknad. De bör veta vad du behöver. Det är simpelt att byta eftersom det inte verkar vara en ettgreppsblandare.
Citera
2015-09-27, 16:47
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:

Orsaken till att det droppar är att du (eller någon annan dragit åt för hårt = packningarna skadade.

Ingen stor sak. kolla under handfatet/diskstället och se om du kan stänga av vattnet lokalt, annars stänga v huvudkaranen.

Ta isär kranen/ eller ta med hela kranen till någon större VVS-marknad eller byggmarknad. Köp nya packningar, byt.

Dra därefter inte åt mer än att det precis slutar att droppa.

Lycka till och mycke nöje.
Citera
2015-09-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Är det engreppsblandare eller är det en kran för varmvatten, och en för kallvatten?
Vilket märke? Mora, FM Mattsson eller nåt annat?

En för varmt och en för kallt.
Typ en sånhär https://stentorp.files.wordpress.com...ten-fore-1.jpg
Vet ej märket
Citera
2015-09-27, 17:58
Medlem
du behöver en skiftnyckel och en platt skruvmejsel.
Citera
2015-09-27, 19:12
Medlem
Tullamores avatar
Det är enkelt att byta kranpackningar, men det kan behövas fräsas plant så nya krankäglan tätar ordentligt. Har det droppat ett tag blir det spår i "sätet" och då behöver man köra med en sk ventilfräs. Nästan ingen vits att byta packning annars. Det börjar droppa snart igen.
Om det är ett gammalt hus är det inte säkert heller att det finns vattenavstängningar i lägenheten, utan man kan behöva stänga av stammen i källaren.
Citera
2015-09-27, 19:20
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
En för varmt och en för kallt.
Typ en sånhär https://stentorp.files.wordpress.com...ten-fore-1.jpg
Vet ej märket
Då ska du byta något som kallas käglor.
Stäng av vattentillförseln till kranarna via ballofixer (avstängningsventiler) som brukar sitta under diskbänken. Om dom inte sitter där så kontakta föreningen så hjälper dom dig med att stänga av vattnet.
Här ser du hur kranen är uppbyggd.

Det är lätt att byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in