2015-09-27, 12:03
Medlem
Hej, har köpt mig en begagnad tvättmaskin av märket Bauknecht. Tvättmaskinen har nu börjat visa en felkod som ploppar upp strax efter att man startat valfritt tvättprogram.

Händelseförlopp:
Maskinen hinner tömma ut vatten/fylla upp med vatten, sedan går några sekunder, "F06" börjar blinka och allt stannar av.

Jag har kollat själv och funnit en jordkabel som gått av, denna har jag givetvis fixat men med samma felkod som tidigare. Sedan kollade jag kolen på motorn och dom var helt slut, dom är nu bytta och samma felkod körs fortfarande. Jag är ingen elektriker och kass i ellära, men någon kanske vet vad felkoderna betyder. Bauknecht har ingen support som jag kan ta del av annat än att F05 till F31 är ett elektriskt fel. Väldigt ospecifikt.

Bauknecht WAE 8791

På lappen innanför luckan finner jag detta:
Service 8592 062 61000
S.Nr. 41 0425 027893

På lappen på motorn finner jag detta:
C.E.SET.
MCA 61/64 - 148/WHE8
1,8 A - 400 W
230 - 240 V -50 Hz - cl. F/F

(Sträckkod)IIIiiiiIIIiiIiiiiiiIIIiiiII
4619710 87781

Huvudkomponenterna i Bauknecht verkar komma från Whirlpool.
Tacksam för hjälp.
/Andreas
Citera
2015-09-27, 12:20
Medlem
Troligtvis något fel på motor/motorstyrning. Kolla länk nedan, lycka till.

https://www.ifixit.com/Answers/View/59504/Hasn't+somone+figured+out+the+F06+error+code
Citera
2015-09-27, 12:36
Medlem
welcometorealitys avatar
Det är nog enklast att Googla felkoden F06, jag tror inte att många kan alla felkoder utantill i huvudet på en Bauknecht.Men i ditt fall skulle jag nog satsa på en ny tvättmaskin.Satsa på en kvalitéts märke Husqvarna eller något dylikt istället.

Lycka till!
Citera
2015-09-27, 12:59
Medlem
Ska du köpa en ny hade jag rekommenderat en Miele men såklart kostar dom en slant. Tänk på att Husqvarna & Electrolux är samma produkter så kvaliten är densamma, båda byggs i Ungern på deras fabrik och är bra maskiner. Har besökt både Miele´s fabrik & Electrolux och båda är ganska imponerande anläggningar men Miele´s fabrik är helt outstanding, tysk ordning och kvalite!
Citera
2015-09-28, 10:37
Medlem
Efter en halv dags pillande och letande så visar det sig i slutändan att Felkod F06 innebär att kolen är slut/har dålig kontakt. Jag hittade att ena kabeln till kolet jag monterat satt slarvigt och när jag juckat in den på rätt plats så fungerar nu tvättmaskinen fint igen, hoppas detta är den lösning som behövdes. Har endast hunnit köra en omgång tvätt så här långt.

Jag tror att alla tvättmaskiner, oavsett märke, delar Felkoder. Dvs att F06 är samma fel oavsett Husqvarna eller Whirpool. Men om någon verkligen finner nån vettig lista med alla felkoder så kan ni gärna posta den här för framtida behov.

Tips på ny tvättmaskin kan ni lämna i annan tråd där man efterfrågar det.
Citera
2015-09-28, 14:40
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrkN
Efter en halv dags pillande och letande så visar det sig i slutändan att Felkod F06 innebär att kolen är slut/har dålig kontakt. Jag hittade att ena kabeln till kolet jag monterat satt slarvigt och när jag juckat in den på rätt plats så fungerar nu tvättmaskinen fint igen, hoppas detta är den lösning som behövdes. Har endast hunnit köra en omgång tvätt så här långt.

Jag tror att alla tvättmaskiner, oavsett märke, delar Felkoder. Dvs att F06 är samma fel oavsett Husqvarna eller Whirpool. Men om någon verkligen finner nån vettig lista med alla felkoder så kan ni gärna posta den här för framtida behov.

Tips på ny tvättmaskin kan ni lämna i annan tråd där man efterfrågar det.

Bra att det ordnade sig och du informerade felet också vad F06 var för något, ja du har alldeles rätt att tips på nya tvättmaskiner ska ju vara på Köpråd istället.

mvh.
Citera
2015-09-28, 17:56
Moderator
Tystnads avatar
jobbade en del med sådant tidigare men inte längre, men vad jag minns fanns det ingen gemensam nämnare på felkoderna mellan olika fabrikat.
Sen är inte dom auktoriserade servicefirmorna ett dugg pigga på att lämna ut koderna för att inte förlora jobb.

Många larm är för känsligt inställda, man kan testa låta maskinen vara strömlös ett tag (24h) och se om ev "larmminne" nollställs, gick i alla fall på tidigare modeller, idag är det kanske en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in