• 1
  • 2
2015-09-27, 11:39
Medlem
Fris avatar
Jag vill diskutera den länkade artikeln nedan. Vad har ni som är makroekonomer eller som är intresserade av ämnet och fenomenet för åsikter? Jag avvaktar med att delge mina egna kommentarer tills jag vet hur landet ligger hära.

http://www.dn.se/debatt/lat-alla-inv...e-utbetalning/

Citat:
Vi föreslår att regeringen – allra helst i samförstånd med oppositionen – snarast möjligt gör betydande utbetalningar till alla invånare i Sverige.

Citat:
David Domeij, docent i nationalekonomi, Handelshögskolan i Stockholm.
Tore Ellingsen, professor i nationalekonomi, Handelshögskolan i Stockholm.
Citera
2015-09-27, 11:52
Medlem
Länken funkar inte
Citera
2015-09-27, 12:09
Medlem
Qusimotos avatar
vad menas med det? att alla ska få en 100 lapp var?
Citera
2015-09-27, 12:10
Medlem
Bucketshops avatar
En ganska gammal tanke som nu har börjat diskuteras "på allvar" den senaste tiden (med "på allvar" menar jag flera personer har skrivit redogörande texter om hur man skulle kunna gå till väga samt vad fördelarna skulle vara, detta kommer givetvis aldrig att genomföras i verkligheten).

Om det enda målet är att få upp inflationen så är det svårt att argumentera för att det skulle finnas något mer effektivt sätt. Det som jag finner en aning märkligt och annorlunda i artikeln är att författarna föreslår att det är regeringen som ska göra denna utbetalning. Som vi alla vet (och som har diskuteras en miljon gånger i det här forumet) finns det inget självändamål med att ha ett inflationsmål på 2 % (debatten huruvida KPI är ett bra mått på inflation är en annan fråga som inte hör hemma här). Dock har Riksbanken beslutat att inflationen ska ligga på två procent och för att skapa förtroende (och någon form av stabilitet) bör riksbanken aktivt arbeta för att hålla den nivån (att diskutera ett slopat inflationsmål är givetvis intressant men kommer knappast ske förrän inflationen faktiskt ligger kring målet).

Så därför är det ganska märkligt att föreslå att regeringen skulle gå in och försöka påverka inflationen då det varken är deras uppgift eller ligger i deras intresse. Regeringen och Riksbanken är separerade just av den anledning att samma enhet inte ska kunna kontrollera både finanspolitik och penningpolitik, även om det förmodligen är mindre skadligt att RB påverkar regeringen än tvärtom.

Vanligtvis när man pratar om så kallade helikopterpengar så brukar det ju som sagt handla om att riksbanken ska göre en utbetalning. Huruvida det i praktiken måste godkännas av staten vet jag inte så det kanske inte hade blivit någon reell skillnad. Dock var det här den första text jag läst som faktiskt direkt menade att det var regeringen som skulle utföra betalningen.
Citera
2015-09-27, 12:36
Medlem
RonPaul2008s avatar
"Staten borde trycka mer pengar - betala 4000kr/pers"

Höll på att sätta mackan i halsen i morse.
På TV4 Nyheterna (3:40 in i klippet) var det två ekonomer från DN Debatt som förespråkade att Staten skulle betala varje person 4000kr/mån så folket kan spendera och få igång inflationen för "priserna ska vara i sina rätta nivåer".
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/ny...a-1000-3205195

Är det så vi kommer lösa betalningen av flyktingar, att inflatera bort allt? Ser ni inom kort att den Svenska kronan dyker neråt? Vad rekommenderar ni att man gör om man har sparade medel i Svenska kronor, behålla på banken eller öppna ett dollarkonto någonstans?

Gäller nog att agera snarast innan man ångrar sig...
Citera
2015-09-27, 12:48
Bannlyst
Så fan heller att de är ekonomer.
Citera
2015-09-27, 12:50
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Höll på att sätta mackan i halsen i morse.
På TV4 Nyheterna (3:40 in i klippet) var det två ekonomer från DN Debatt som förespråkade att Staten skulle betala varje person 4000kr/mån så folket kan spendera och få igång inflationen för "priserna ska vara i sina rätta nivåer".
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/ny...a-1000-3205195

Är det så vi kommer lösa betalningen av flyktingar, att inflatera bort allt? Ser ni inom kort att den Svenska kronan dyker neråt? Vad rekommenderar ni att man gör om man har sparade medel i Svenska kronor, behålla på banken eller öppna ett dollarkonto någonstans?

Gäller nog att agera snarast innan man ångrar sig...

Varför inte trycka så pass hela tiden att alla har en basinkomst att leva på... ironi.
Citera
2015-09-27, 13:08
Medlem
Jag anser istället att de bör införa ett generellt "starta eget-bidrag" istället för ett riktat till invandrare och personer med funktionsnedsättning som det ser ut idag. Jag tror det är många i detta land som har idéer som kan leda till stora företag i framtiden och därmed ökad produktion, minskad arbetslöshet etc. Problemet som det ser ut idag är att det är svårt att lämna en trygghet som löneslav för att satsa på ett osäkert kort.

Vi borde satsa på att öka inoviatet och företagsamhet och då menar jag inte inom assylindustrin som verkar vara det som det är lättast att tjäna pengar på idag. Regeringen borde satsa på att försöka bygga ett "Silicon valey" även här i Sverige. Kunskapsintensiva branscher är framtiden, inte kunskapslåga tjänstebranscher som våra ledare tycks tro.

Problemet är inte att det finns för lite pengar på marknaden, problemet är att vi inte har tillräcklig tillväxt i produktionen. För att öka takten i produktionen så behövs investeringar, satsningar, möjlighet att testa idéer etc. Det vi minst av allt behöver är ökad konsumtion och inflation.

Förövrigt så ser jag helst att staten inte gör något alls, dvs även ger fan i att stjäla frukterna av sitt folks hårda arbete eller försöker tvinga svenskar att göra det ena eller andra.
Citera
2015-09-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag vill diskutera den länkade artikeln nedan. Vad har ni som är makroekonomer eller som är intresserade av ämnet och fenomenet för åsikter? Jag avvaktar med att delge mina egna kommentarer tills jag vet hur landet ligger hära.

http://www.dn.se/debatt/lat-alla-inv...e-utbetalning/
Det finns mycket man kan säga om de stolligheterna. Men man kan väl ta sig an själva grundbulten:
Citat:
Om staten ökar mängden kronor i ekonomin sjunker så småningom penningvärdet och inflationsmålet kan uppnås. Produktionen kommer snabbt att höjas, eftersom en del av de extra kronorna kommer att spenderas direkt. Lediga resurser tas i anspråk. Arbetslösheten kommer att sjunka snabbare än annars vore fallet. Även när priserna stiger, kommer en högre efterfrågan att hålla i sig, åtminstone så länge räntorna inte höjs i motsvarande mån. Lönerörelsen blir dessutom enklare om arbetsgivare och fackliga organisationer åter kan enas om att utgå ifrån två procents inflation.
a) Först en förklaring till det något kryptiska "trycka pengar". Det handlar här om att staten skall låna upp och sedan spendera. I deras fall ska staten låna och delat ut som bidrag till konsumtion. Inte investeringar.
Folk får välja vad dom ska använda bidragen till. Men i praktiken innebär detta att staten lånar och köper Iphones av Apple vilket leder till jobb i Kina, och staten köper semesterresor till Thailand, vilket leder till jobb för Thailändare.

b) Ytterligare förklaring. När staten lånar så leder det till sist till en ökning av mängden statsobligationer. Och det är inte pengar/betalmedel.
Det finns exakt ingenting som säger att detta leder till ökad mängd betalmedel. Och ännu mindre ökad omsatt penningmängd.
Tittar vi i verkligheten på Japan som provat detta i ca 30 år så ser vi inte direkt att det varit inflationsdrivande. Låt vara då att man i Japan satsat mer på statliga investeringar, än rena bidrag.

c) Tomtarna väljer helt att bortse från realiteter i Sverige. Skulle nu detta fungera och inflationen kryper upp och reala lönekostnaderna faller och arbetslösheten börja minska,
så finns inga som helst hinder för facken att utpressa sig till löneökningar, vilket omintetgör alltihop. Vi ser att facken idag inte tar någon hänsyn. Förra året utpressade sig byggfacket till sig 2% reallöneökning, Trots att BNP/Capita inte ger något sådant utrymme.
Och så sitter vi där med lika hög arbetslöshet, och samma höga lönekostnader, och med större statsskuld som vi lämnar över till våra barn.

d) I de alternativ som de listade i slutet på artikeln, saknas det alternativ som verkligheten visar fungerar.
Citera
2015-09-27, 13:17
Medlem
Trycka pengar är ju i princip vad man ägnat sig åt i och med att bankernas utlåningsvolymer i Sverige ökat kraftigt de senaste åren.

Skuldmättnad är ordet, du får ingen positiv verkan trots att du injicerar kapital i ekonomin...
Detta är en trolig grund till den situation vi ser i princip alla ekonomier idag...
Befintliga modeller fungerar inte längre, de är empiriskt baserade på en tillväxt situation

4000SEK per skalle är ca 40 miljarder räcker inte på långa vägar för att få i gång någonting...
Detta säger rätt mycket om nivån på aktörerna i radioprogrammet du lyssnade på
Citera
2015-09-27, 13:24
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=4ECi6WJpbzE

Titta på den.

Systemet är uppbyggt som det är. Ändrar man inte på det så fortsätter sådant att ske tills det blir anarki alt att stater har totalkontroll över allt och alla.
Citera
2015-09-27, 13:25
Medlem
desto mer man trycker desto mindre värda blir pengarna, systemet vi har idag liknar mer en religion
Senast redigerad av Xtroxa 2015-09-27 kl. 13:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in