2005-10-28, 18:42
Medlem
Vet någon någon bra sida med adresser till gallerier runt om i sverige där man kan visa sin konst?

Eller något sätt man kan använda sig av för att komma ut med sin konst?
Citera
2005-10-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlfHård
Vet någon någon bra sida med adresser till gallerier runt om i sverige där man kan visa sin konst?

Eller något sätt man kan använda sig av för att komma ut med sin konst?
Vill du hamna på ett bra ställe måste du nästan suga kuk i dagens sverige.
Citera
2005-10-29, 14:19
Medlem
Bruce Waynes avatar
Varje galleri har en egen policy och drivs ofta individuellt, finns ingen samlad sida tror jag, annat än Eniro eller telefonkatalogen om man vill hitta dom. Bor man på mindre ort kan det ju vara svårt, sen måste man ju nå upp till den "standard" som gallerierna har ifall man vill ställa ut där - dom brukar ju vilja få konsten som ställs ut såld.

Men gallerier brukar vara rätt hårda, de ställer helst ut någolunda etablerade konstnärer och det kan vara svårt att hitta den där första utställningsmöjligheten... Mitt tips är att du kollar om biblioteket på din ort brukar ha utställningar, eller om det finns nåt museum - man kan ju alltid ringa och fråga. Eller fråga på det lokala caféet.

Jag har ställt ut några gånger (foton, datorgrafik etc) och det har varit bibliotek, hembygdsgård, mindre utställningar med lokala konstnärer. Inget större alltså, det har nog blivit ett tuffare klimat de senaste åren och svårare att nå ut.

Du kan ju alltid ställa ut på nätet, det är absolut enklast.

Mvh
/BW
Citera
2005-10-29, 17:11
Medlem
Hispers avatar
En del museer har en höst- och/eller vårsalong som är saminlingsutställningar med ofta oetablerade konstnärer. Man lämnar in sina alster, en jury tar ut dem som är tillräckligt bra osv osv.

Det finns en del konsthallar där man köper sig en utställningsperiod, man pröjar x tusen, de står för lokal, inbjudningar mm, och de tar ingen provision på din försäljning förrän du sålt för mer än dina x tusen. Det normala är ju att gallleristen tar en ganska hutlös provision på det du säljer.

Ring runt till företag och liknande som har olika former av väntrum-, receptioner eller andra miljöer där folk (=potentiella köpare) vistas. Bla har jag sett konst till salu i olika väntrum.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in