• 1
  • 2
2015-09-27, 06:17
Medlem
Pinkuss avatar
Kör Win7. Plötsligt dök ett fönster upp som sa:
"Ett problem med hårddisken upptäktes" Säkerhetskopiera filerna blabla bla
Stängde först fönstret men sen dök det upp igen. Är det nåt att bry sig om? Allt verkar funka som vanligt...
Citera
2015-09-27, 06:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det flaggas ut ett meddelande för en eller flera anledningar. Ta en backup på dina viktiga filer och kör sedan en analys på hårddisken.

Verktyg för hårddisken finns ofta på tillverkarens hemsida. Annars har du Hiren´s BootCD som ett alternativ.
Citera
2015-09-27, 06:43
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det flaggas ut ett meddelande för en eller flera anledningar. Ta en backup på dina viktiga filer och kör sedan en analys på hårddisken.

Verktyg för hårddisken finns ofta på tillverkarens hemsida. Annars har du Hiren´s BootCD som ett alternativ.

OK, hur kör jag analys?

Är det troligen ett hårdvaru eller mjukvaru fel? Hårddisken verkar funka perfekt...
Citera
2015-09-27, 06:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hur man utför en analys finner du ofta en FAQ på tillverkarens webbsida.

För mig så låter detta som ett hårdvarufel. Lättast felsökning från början är det som har nämnts i tråden. Men det kan ta sin tid beroende på hur mycket lagringsutrymme denna hårddisk har.

Datorn bör vara ifred när man kör en analys.
Citera
2015-09-27, 06:57
Medlem
Pinkuss avatar
OK, tack för hjälp
Citera
2015-09-27, 08:32
Medlem
Det har hänt mig 2-3 gånger att en disk gick sönder mitt i ett långt test med tillverkarens eller liknande test program. Jag hade som tur gjort en backup.

Så det är väldigt viktigt att ta backup INNAN man gör något annat. Har du inte tillräckligt med utrymme på en annan disk så kopplar du ur disken eller låter datorn vara avstängd till du köpt ny disk.

Du får inte leka med disken, inte skulle bara titta något på disken eller annat oviktigt för det kan vara det sista du gör.
Citera
2015-09-27, 08:43
Medlem
Pinkuss avatar
OK, körde en självkontroll av Hårddisken i HPs bios. Funkar inte, stänger av sig själv varje gång och säger "okänt fel". Körde även Win7s felkontroll, verkade inte hitta nåt fel. Men felmedelandet fortsätter.
Läste på nätet att det kan vara sektorer som är skadade på hårddisken och att det kan göra att filer förstörs. Är inte lika kunnig så undrar därför följande:
1. Om det nu är skadade sektorer, innebär det i grunden ett fysiskt fel på hårddisken eller ett mjukvaru/systemfel?
2. Kan det i så fall repareras helt och hållet?
3. Eller är det säkrare att köpa en ny hårddisk?
4. Hur har isf problemet med skadeade sektorer uppkommit från första början? Förslitning?
5. Ett av alternativen i HP biosen är att göra en systemåterställning? Kan det hjälpa?
5. Vad hade du gjort?
6. Köpte denna hp datorna begagnad med en laglig win7 licens men fick inte med nån installations CD utan win7 setupen ligger i en liten partition på hårddisken. Hur gör jag för att föra över den om jag bytar hårddisk?
Senast redigerad av Pinkus 2015-09-27 kl. 08:53.
Citera
2015-09-27, 09:19
Medlem
Pinkuss avatar
OK, när jag startar upp datorn så får jag följande felmeddelande (innan windows startat):
1720 - SMART Hårddisk upptäcker överhängande fel (Failing Attribute: B8)
Säkerhetskopiera innehållet och kör Självtest för HDD i Setup programmet

Körde även en Checkdisk i Windows där det stod att 0 sektorer (0 kB i skadade sektorer) var skadade. I diskhanteraren så står det att alla partitioner på disken är felfria.

Så vad kan felet vara? systemet känns stabilt och vill ogärna byta ut hårddisken i onödan...
Senast redigerad av Pinkus 2015-09-27 kl. 09:26.
Citera
2015-09-27, 09:37
Medlem
Niggerbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus

Så vad kan felet vara? systemet känns stabilt och vill ogärna byta ut hårddisken i onödan...

http://h30434.www3.hp.com/t5/Noteboo...s/td-p/1465539

Citat:
B8 - End-to-End error Quote: This attribute is a part of HP's SMART IV technology and it means that after transferring through the cache RAM data buffer the parity data between the host and the hard drive did not match

This is the error. It is rather unusual but no SMART error is good and they all mean you need to back up and get a new hard drive. If you have not made recovery disks do so while you can using the HP Recovery tool.
Citera
2015-09-27, 10:02
Medlem
sommarlovs avatar
Om det dyker upp meddelanden i Windows har det gått långt.
Windows eller du har ingen aning om vad som händer i disken.
Disken är så pass intelligent att den själv har upptäckt, flyttat runt och gjort vad den kunnat för att klara sitt jobb.

Köp ny disk, låna någons Windows7-HP skiva och installera om.
Citera
2015-09-27, 11:28
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om det dyker upp meddelanden i Windows har det gått långt.
Windows eller du har ingen aning om vad som händer i disken.
Disken är så pass intelligent att den själv har upptäckt, flyttat runt och gjort vad den kunnat för att klara sitt jobb.

Köp ny disk, låna någons Windows7-HP skiva och installera om.

Känner ingen med Win7 hp skiva.
1. Finns det inget sätt att kopiera installationspartitionen till en disk och installera från den efter att jag bytt hårddisk?
2. Har en annan version av Win7, kan jag använda samma password?
Citera
2015-09-27, 11:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Känner ingen med Win7 hp skiva.
1. Finns det inget sätt att kopiera installationspartitionen till en disk och installera från den efter att jag bytt hårddisk?
2. Har en annan version av Win7, kan jag använda samma password?

Vilken sorts licens har du?

Du kan annars hämta hem Windows 7 på Microsofts hemsida. Du skriver in produktnyckeln så får du efter kontroll hem en nedladdningsbar fil.

Du kan återaktiverar produktnyckeln som du då har tagit fram med Belarc - se Google. Om det inte fungerar med återaktiveringen så kontaktar du Microsofts aktiveringcentral. Be dom återaktiverar produktnyckeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in