• 1
  • 2
2015-09-26, 21:06
Medlem
Jag har tänkt att köpa en jacka som tål snö kylan, och på vissa sidor så ser jag att det finns en kategori för dunjacka och en annan för vinterjacka.

Så jag tänkte fråga er vad skillnad är mellan en dunjacka och en vinterjacka?

Jag har tänkt att köpa denna: http://www.stadium.se/klader/herrkla...q#.VgbsXXrtmko och den har en hög fillpower men vet ej om det räcker bra att ha till några vintrar.
Citera
2015-09-26, 21:10
Medlem
olasvenssons avatar
En dunjacka är en vinterjacka som innehåller dun. En vinterjacka är en jacka som inte innehåller dun.
Citera
2015-09-26, 21:16
Medlem
Köp en vettig varm vinterjacka i stället, en dunjacka är så plufsig.
Stadium har skit fina vinterjackor just nu, inte för att det är något fel på din som du vill ha men när jag hade en dun så var de så stor i omfång, man kände sig så gigantisk. Hängde man upp jackan, tog den halva garderoben eller hallen.
Den kastade jag efter något år.
Sen beror det på vad du ska ha den till. Resa till Nordpolen eller om du bor i smälla kalla Norrbotten där det kan bli - 45, eller om du bor söder om Skellefteå. Själv har jag en parkas.
Citera
2015-09-26, 21:16
Medlem
Tack för svaret.

Finns det annars några för och nackdelar? Lite jämförelse alltså? Är båda alltså lika varma, tvättas på samma sätt osv?
Citera
2015-09-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Köp en vettig varm vinterjacka i stället, en dunjacka är så plufsig.
Stadium har skit fina vinterjackor just nu, inte för att det är något fel på din som du vill ha men när jag hade en dun så var de så stor i omfång, man kände sig så gigantisk. Hängde man upp jackan, tog den halva garderoben eller hallen.
Den kastade jag efter något år.
Sen beror det på vad du ska ha den till. Resa till Nordpolen eller om du bor i smälla kalla Norrbotten där det kan bli - 45, eller om du bor söder om Skellefteå. Själv har jag en parkas.

tack för svaret, jag förstår vad du säger. Dock det jag mest är ute efter är hur varm den är (samt att den ska väga mindre), så den liksom håller mig varm om jag är ute 2+ timmar. Och jag bor bredvid stockholm
Citera
2015-09-26, 21:28
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t.A.T.u
Tack för svaret.

Finns det annars några för och nackdelar? Lite jämförelse alltså? Är båda alltså lika varma, tvättas på samma sätt osv?

En dunjacka tvättas med tennisbollar i tvättmaskinen. Dom är lika varma.
Citera
2015-09-26, 21:45
Medlem
Citat:
Tack för svaret.

dunjacka måste du ha tumlare till - flera golfbollar för att slå ut dunet.
EJ: torkskåp.

En vanlig jacka kan du tvätta och hänga upp i torkskåpet.
Citera
2015-09-26, 21:45
Medlem
James91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
En dunjacka tvättas med tennisbollar i tvättmaskinen. Dom är lika varma.
En dunjacka torktumlas väl ändå med tennisbollar, inte tvättas.
Citera
2015-09-26, 21:46
Medlem
Citat:
tack för svaret, jag förstår vad du säger. Dock det jag mest är ute efter är hur varm den är (samt att den ska väga mindre), så den liksom håller mig varm om jag är ute 2+ timmar. Och jag bor bredvid stockholm

Dun är "knökvarm", och en vanlig helt OK här i sthlms län.
Citera
2015-09-26, 21:48
Medlem
Citat:
Tack för svaret.

Sen är det bra om du kikar på tvättrådet på jackan innan du köper den.
Mina fördomar om stadium är inte att de säljer vinterjackor som ska på kemtvätt...
Citera
2015-09-26, 22:34
Medlem
En dunjacka innehåller fjädrar som ryckts från levande fåglar.
Köp en jacka med syntetiskt skit i istället.
Eller ryck av allt ditt jävla hår på huvudet o låt det sedan växa ut o ryck det igen. Gör detta sedan 5-8 ggr.
Skönt?
Citera
2015-09-26, 23:30
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
En dunjacka är en vinterjacka som innehåller dun. En vinterjacka är en jacka som inte innehåller dun.

Jävligt märkligt resonemang..

Det finns dunjackor som är till för både sen vår och tidig höst, alltså inte per definition en vinterjacka.
Att sen citat "en vinterjacka" definieras av en jacka som inte innehåller dun är lika bakvänt.

TS: En dunjacka är helt enkelt en jacka som innehåller dun, vilket används som isolator för att hålla värmen. Billigare jackor innehåller merparten fjäder medan dyrare innehåller (oftast) uteslutande dun - bägge kallas dock för dun i folkmun. De finns i allt från tunna kavaj-modeller till modeller som klarar av den mest extrema vinterkyla man kan hitta på jorden. En vinterjacka är en jacka ämnad för vintersäsongen, således med mer isolering än en höst eller sommarjacka. Allt från skapligt isolerad till riktigt välisolerad med antingen syntetmaterial eller naturmaterial (t.ex. fjäder eller dun) som isolator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in