• 2
  • 3
2015-09-27, 06:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Har du någon idé om varför man tecknar hemförsäkring? Vi är väl överens om att du orsakade olyckan genom ditt slarv och att du då är skadeståndsskyldig?

Kämpendahl, du verkar utifrån vad jag kunnat se i andra trådar besitta en del juridisk kunskap, så ställer utifrån den här trådens topic en fråga till dig.

Om man som hyresvärd vill komma runt att den här typen av extremt olyckliga situationer ska kunna uppstå för de hyresgäster man har i sina lägenheter, kan man då som hyresvärd teckna någon försäkring som täcker upp utifall olyckan är framme och det visar sig att hyresgästen inte har hemförsäkring?

Om jag vore hyresvärd med många studerande/yngre hyresgäster, så hade det definitivt varit ett alternativ, för att slippa alla praktiska konsekvenser som uppstår om hyresgästen saknar försäkring.
Citera
2015-09-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför gick det på din hemförsäkring? Bör vara hyresvärden som stå för kostnaden om det inte var ditt fel och inte din varmvattenrör?

Båda min och värdens försäkringsbolag var inkopplade. Jag visade bara kostnaderna för att TS skulle förstå hur otroligt dumt det är att inte vara försäkrad.
Citera
2015-09-27, 09:49
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Att många ungdomar inte har hemförsäkring p.g.a. ignorans, naivitet och/eller dumhet är inte helt ovanligt. Sen finns det tyvärr vissa puckon (flashback...) som menar att försäkringar inte är någonting att ha eftersom man rent statistiskt går back, enligt de själva.

Det är inte bara enligt de själva. Hade försäkringstagaren inte statistiskt sett gått back av en hemförsäkring så hade det varit försäkringsbolaget som statistiskt sett gått back och då hade de inte varit branschen (har dock själv hemförsäkring då jag prioriterar trygghet framför vinstmaximering i detta fall).

OnT: TS, kolla upp så att du inte har ett försäkringsskydd genom någon förening du är med i. Är en longshot på just en hemförsäkringar. Men ibland har man försäkringsskydd genom föreningar.

Och ja det är du som är ansvarig. Är du under 20 tror jag dock du i undantagsfall skulle kunna täckas av dina föräldrars hemförsäkring. Du kan teoretiskt sett räknas till deras hushåll då försörjningsansvar föreligger i detta fall. I så fall kan du omfattas fast det är en annan bostad då ansvarsförsäkringen (som är den del som är tillämpbar i detta fall) inte är begränsad till en särskild bostad.

Jag är dock väldigt tveksam till att det skulle vara så. Men värt att kolla upp. För du kommer snart vara en väldigt fattig student annars.
Citera
2015-09-27, 21:07
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Du har varit vårdslös.
Du kan i bästa fall få betala för självrisken om fastighetsägaren har en utökad försäkring.
Den självrisken brukar då ligga på 20-50k enl min erfarenhet.

Har du sand under golvet, parkett eller linoleum&/plast?
Citera
2015-09-27, 21:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Om man som hyresvärd vill komma runt att den här typen av extremt olyckliga situationer ska kunna uppstå för de hyresgäster man har i sina lägenheter, kan man då som hyresvärd teckna någon försäkring som täcker upp utifall olyckan är framme och det visar sig att hyresgästen inte har hemförsäkring?

Det kan man som värd göra, man kan ärligt talat försäkra ungefär vad som helst. Men det är så otroligt kostsamt att ingen gör det. Försäkringsbolag är vinstdrivande.
Citera
2015-09-27, 23:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det kan man som värd göra, man kan ärligt talat försäkra ungefär vad som helst. Men det är så otroligt kostsamt att ingen gör det. Försäkringsbolag är vinstdrivande.

Man borde kunna tänka sig ett upplägg där hyresvärd och hyresgäster avtalar om att hemförsäkring ingår i hyran, så kan hyresvärden köpa försäkringen, lägga den på hyran och hyresgästerna spara in sin egen hemförsäkring. Om man bortser från praktiska frågor, så som att olika hyresgäster kan vilja ha olika summor för lösöre, tror du att det är genomförbart att ha ett sådant upplägg, eller spricker det ekonomiskt eller juridiskt?
Citera
2015-09-27, 23:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Man borde kunna tänka sig ett upplägg där hyresvärd och hyresgäster avtalar om att hemförsäkring ingår i hyran, så kan hyresvärden köpa försäkringen, lägga den på hyran och hyresgästerna spara in sin egen hemförsäkring. Om man bortser från praktiska frågor, så som att olika hyresgäster kan vilja ha olika summor för lösöre, tror du att det är genomförbart att ha ett sådant upplägg, eller spricker det ekonomiskt eller juridiskt?

Juridiskt.

Hemförsäkringar får enbart tecknas av en fysisk person.

Dessutom så har en bovärd självrisker på fem/sex-siffriga belopp. Jag tror inte de flesta privatpersoner är intresserade av en sån lösning.

Vidare: det är så fruktansvärt få som inte har en hemförsäkring att de helt enkelt får skylla sig själva,
Citera
2015-09-28, 01:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Dessutom så har en bovärd självrisker på fem/sex-siffriga belopp. Jag tror inte de flesta privatpersoner är intresserade av en sån lösning.
3½ basbelopp hade förrförra hyresvärden för fastigheten jag bor i, ~70kkr så den försäkringen användes inte för småsaker.,
Citera
2015-09-28, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Som kan vara på flera basbelopp, kan vara så dyrt att det blir billigare för en hyresvärd att ta på sig hela kostnaden för att åtgärda ex: vattenskada.

Jag hade ingen aning, bara trodde att det kanske fanns den möjligheten.
Citera
2015-09-28, 07:42
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Kämpendahl, du verkar utifrån vad jag kunnat se i andra trådar besitta en del juridisk kunskap, så ställer utifrån den här trådens topic en fråga till dig.

Om jag vore hyresvärd med många studerande/yngre hyresgäster, så hade det definitivt varit ett alternativ, för att slippa alla praktiska konsekvenser som uppstår om hyresgästen saknar försäkring.
Försäkringar är långt i från min grej kan jag säga

Men det verkar som att många hyresvärdar, framförallt de som tillhör allmännyttan kräver att man tecknar en hemförsäkring när man skriver kontrakt. När min son fick sin senaste lägenhet fick han teckna en hemförsäkring i samband med att han skrev på, men bolagen har rutiner för det och samarbete med flera försäkringsbolag. I avtalsvillkoren står ofta att man ska ha en hemförsäkring för att få bo där. Har fastighetsbolaget fått hyresgästen att teckna en hemförsäkring är mycket vunnet eftersom det inte är så stor risk att man säger upp försäkringen när den väl är tecknad.

En annan variant jag kan tänka mig är någon form av kollektivansluten försäkring, ungefär som vissa fackförbund brukar ha. Är du medlem så får du en hemförsäkring också. Hyresbolaget skulle kunna teckna en kollektiv hemförsäkring som du får som ingår i hyran. Jag kan dock tänka mig att det inte är något som är särskilt lätt att införa. Kollektiva lösningar möter ofta motstånd och vissa vill ha andra försäkringsbolag eller har en hemförsäkring genom facket. Någon måste i slutänden betala detta och det blir ju hyresgästen
Citera
2015-09-28, 10:13
Medlem
Beaver14s avatar
Eftersom det är en studentlägenhet tolkar jag att du är student. Det råkar inte vara så att du är studerandemedlem i någon fackförening (det brukar ju vara gratis)? Har du tur har du ju då en hemförsäkring via facket då en sån ingår i de flesta fackmedlemsskap. Kolla upp det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in