Citat:
Ursprungligen postat av
S-cup
Att många ungdomar inte har hemförsäkring p.g.a. ignorans, naivitet och/eller dumhet är inte helt ovanligt. Sen finns det tyvärr vissa puckon (flashback...) som menar att försäkringar inte är någonting att ha eftersom man rent statistiskt går back, enligt de själva.
Det är inte bara enligt de själva. Hade försäkringstagaren inte statistiskt sett gått back av en hemförsäkring så hade det varit försäkringsbolaget som statistiskt sett gått back och då hade de inte varit branschen (har dock själv hemförsäkring då jag prioriterar trygghet framför vinstmaximering i detta fall).
OnT: TS, kolla upp så att du inte har ett försäkringsskydd genom någon förening du är med i. Är en longshot på just en hemförsäkringar. Men ibland har man försäkringsskydd genom föreningar.
Och ja det är du som är ansvarig. Är du under 20 tror jag dock du i undantagsfall skulle kunna täckas av dina föräldrars hemförsäkring. Du kan teoretiskt sett räknas till deras hushåll då försörjningsansvar föreligger i detta fall. I så fall kan du omfattas fast det är en annan bostad då ansvarsförsäkringen (som är den del som är tillämpbar i detta fall) inte är begränsad till en särskild bostad.
Jag är dock väldigt tveksam till att det skulle vara så. Men värt att kolla upp. För du kommer snart vara en väldigt fattig student annars.