• 4
  • 5
2023-06-26, 00:58
Medlem
Marabouoreos avatar
Ida asperud!! Fruktansvärt jobbig röst som pratar den fulaste Linköpingskan som någonsin yppats!
Citera
2023-06-26, 06:58
Medlem
SylarQQs avatar
Gusten Dahlin
Citera
2023-06-26, 11:10
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArzeniX
Kommer inte på någon speficik person men det finns dock inslag som får håret att resa sig i nacken på mig. Läppsmackningar gör mig helt vansinnig, alltså när vissa personer inleder varje mening med ett ljudligt *SMACK*. Människor som är torra i käften (ofta äldre personer) får ett slags klickande ljud i varje mening. Ungefär som att tungan sitter fastklistrad i gommen. Det spelar ingen roll hur intressant ämnet är som avhandlas. Jag stänger av direkt!

P3-dokumtär har haft med flertalet personer som gjort sig skyldiga till ovanstående saker. Minns exempelvis avsnittet om den kända orienteraren som dog där hans föräldrar intervjuades flertalet gånger. Om jag inte missminner mig så lyckades mammans röst reta upp mig så mycket att jag inte kunde lyssna färdigt.

Lite sent på pucken kanske, men ja, tål det inte heller. Offknappen direkt här också.

Man kan ju dock fråga sig om det inte går att åtgärda sådana ljud i inspelningar genom att välja rätt utrustning eller behandla ljudupptagningen i efterhand?

I övrigt har jag skitsvårt för Edvard Blom. Han verkar superduktig på det han håller på med, och en skön livsnjutartyp jag säkert skulle komma bra överens med, men får rysningar av hans röst, som har undertoner av plågad skrikande gris.
Citera
2023-06-26, 19:50
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Lite sent på pucken kanske, men ja, tål det inte heller. Offknappen direkt här också.

Man kan ju dock fråga sig om det inte går att åtgärda sådana ljud i inspelningar genom att välja rätt utrustning eller behandla ljudupptagningen i efterhand?

Det är jättelätt att ta bort smackljud i efterbearbetning eftersom de är korta, kraftfulla ljud som står ut som varbölder i den grafiska representation av ljud man ser i de flesta program. De som inte gör det är lata.
Citera
2023-06-30, 16:25
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det finns personer som aldrig skulle ha fått jobb på radion - eller TV:n. Har du något exempel?

Finns väl mängder av folk som formulerar sig outhärdligt. Alla fb:are här i tråden tycks fokusera på dialekt, uttal och ljud som det relevanta - (hur sjuka i huvudet är ni?) - men det som är viktigare är väl ändå vad de säger, vilka ord de väljer, och inte HUR de uttalar orden? Snacka om att välja fel detaljer att bli upprörd över ..
Citera
2023-07-12, 04:15
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Titti Schultz röst skär i mina öron. Var har alla sammetslena radioröster tagit vägen?
Nä fy fan värre och mer irriterande röst får man leta efter, örona blöder.

Skulle också vilja nominera Laila bagge, hon var kul i början att lyssna men blir lätt för mycket av det goda tillslut.
Citera
2023-07-12, 07:58
Medlem
Epimetheuss avatar
Carolina Gynning tar verkligen priset med sin hesa, kraxiga, gapiga, skånska äckelröst.
Citera
2023-07-12, 13:03
Medlem
irrblosss avatar
Kanske inte riktigt hör hemma här, för själva rösten är inget knas med - men Maynie Rantala på Sveriges Radio som läser finska nyheter på svenska låter som hon vill mörda alla som lyssnar på programmet.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in