2022-03-11, 14:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Återkoppling till det jag skrev för några inlägg sen om utrustningen. Slovakiens fyra hade den gamla sortens "grepp" där man bestämmer rotationen genom att vrida på stickan, och det var kanske tack vare den som Sverige vann utan skiljeomgång. Sista stenen i matchen skickade han iväg med väldigt lite rotation vilket gjorde att stenen curlade för mycket och gick i guarden.

Citat:
Ursprungligen postat av Donkmaggan
Kan man polisanmäla Ola bränholm för uruselt kommenterande? Han låter som om det är första gången han ser curling, han har ingen som helst koll på någonting. Tex i dagens match mot Slovakien i underläge med 4-5 ( omg 7 och sverige med hammaren). Så får Sverige chansen att skaffa sig ett 2 tempo ,men den Svenska 3an missar chappen och istället rullar av själv. Då utbrister Bränholm " ett fantastiskt slag". Man hade kanske trott att den kvinnliga experten skulle gå in och rätta och säga att uppgiften var att ligga kvar och inte rulla av. Men icke ,hon håller med om det var ett bra slag. Man tar sig för pannan. Hur dålig får man va som kommentator/expert??
Nu hörde jag inte den grejen men det kan ju ha varit att experten inte ville vara allt för hård mot Bränholm.
Men jag kollade på semifinalen mot Slovakien. Ojojoj va dålig han var, han hade som sagt inte den minsta koll. Det var ett läge där det var jättetydligt att Slovakien inte kunde ta mer än två poäng och Bränholm gick på om att det såg jättefarligt ut för Sverige...
Citera
2022-03-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Återkoppling till det jag skrev för några inlägg sen om utrustningen. Slovakiens fyra hade den gamla sortens "grepp" där man bestämmer rotationen genom att vrida på stickan, och det var kanske tack vare den som Sverige vann utan skiljeomgång. Sista stenen i matchen skickade han iväg med väldigt lite rotation vilket gjorde att stenen curlade för mycket och gick i guarden.

Nu hörde jag inte den grejen men det kan ju ha varit att experten inte ville vara allt för hård mot Bränholm.
Men jag kollade på semifinalen mot Slovakien. Ojojoj va dålig han var, han hade som sagt inte den minsta koll. Det var ett läge där det var jättetydligt att Slovakien inte kunde ta mer än två poäng och Bränholm gick på om att det såg jättefarligt ut för Sverige...
Ja jag såg också semin , och det är bara att konstatera att han är så oerhört dålig. Han förstår inte spelet , han förstår inte uppgifterna och har absolut ingen som helst koll . Det är plågsamt och irriterande att behöva lyssna på honom. Kan bara hoppas att någon annan får kommentera finalen.
Citera
2022-03-11, 15:07
Medlem
Sverige till Paralympics final emot Kina.De slog vi i gruppspelet om minnet inte sviker.
Finalen går 07.30 och skall inkollas.
Jag tycker att Curlingen är den enskilt roligaste sporten att kolla på från Paralympics.
HEJA SWE!
Citera
2022-03-11, 15:35
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Sverige till Paralympics final emot Kina.De slog vi i gruppspelet om minnet inte sviker.
Finalen går 07.30 och skall inkollas.
Jag tycker att Curlingen är den enskilt roligaste sporten att kolla på från Paralympics.
HEJA SWE!

Ja, det blev svensk vinst nu i gruppspelet, men kinesisk vinst i fjol när lagen möttes i finalen i rullstols-VM, så det lär bli en tuff och jämn final.
Senast redigerad av Stefan4 2022-03-11 kl. 15:38.
Citera
2022-03-11, 15:43
Medlem
Stefan4s avatar
Är det någon av våra stående curlingstjärnor som har provat på att spela rullstolscurling och hur gick det i så fall?
Citera
2022-03-11, 16:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Är det någon av våra stående curlingstjärnor som har provat på att spela rullstolscurling och hur gick det i så fall?
Om du vill höra en rapport från nån som inte är en stjärna så kan jag nog testa nån dag framöver.
För typ en vecka sen så fick jag ett erbjudande om att spela rullstols-SM men tackade nej.
Citera
2022-03-12, 09:09
Medlem
Det blir tyvärr silver här om inget oförutsett inträffar.
Bra så..men surt att en pissomgång sabbar allt.
Citera
2022-03-12, 09:22
Medlem
Kina spelar grymt bra och är värdiga guldmedaljörer här.
Citera
2022-03-14, 11:58
Medlem
Gushue såg bekväm ut igen efter OS och tog i natt hem sin fjärde Brier. Representerar därmed Kanada i VM. Extra imponerande i och med att de spelade slutspelet med tre man efter att trean Nichols testade positivt för covid-19. Koe blev tvåa.
Citera
2022-03-17, 18:29
Medlem
Som vanligt i slutet av en säsong, och särskilt en OS-säsong får vi se förändringar i curlingvärlden. Lag Brad Jacobs går skilda vägar. Eller rättare sagt, skip Brad väljer att ta en paus från elitcurling. Övriga tre planerar att fortsätta. John Morris i lag Kevin Koe är färdig med elitcurling. Oklart vad övriga tre gör.

Det har även ryktats om en upplösning av lag Gushue i och med att Gallant planerar att flytta till Alberta. Och kanadensiska regler gör gällande att man endast får ha en provinsimport i sina lag, där man ju i inhemska sammanhang representerar en provins/territorium. Det är antingen var man är född eller var var man bor och verkar som avgör vilken provins man tillräknas.

Koe representerar ju för övrigt Alberta, och blir av med Morris så en sådan lagändring med Gallant in skulle inte alls förvåna om vi får se. Och det är inte heller nödvändigtvis en minusaffär.

I värsta fall för kanadensisk del kommer man bli av med de tre absolut tyngsta lagen i nuvarande tappning. Och om man inte får ihop nya konstellationer på samma nivå blir det ett ganska betydande kvalitetsglapp mot Edin och Mouat. Det finns så klart ett par tre mycket kompetenta lag där bakom, men de har som sagt en bra bit upp till OS-finalisternas nivå.

På damsidan är det lag Fleury som lägger ner. Endast Einarson (VM-laget) kvar för Kanada som är på nivå med de tre stora från Europa.

Fler ändringar lär ske.
Senast redigerad av MacReady 2022-03-17 kl. 18:36.
Citera
2022-03-18, 00:46
Medlem
ercys avatar
Ifall någon missat blev varken Lag Mouat eller Lag Muirhead uttagna till VM. Anledningen är att de skotska mästerskapen startade dagen efter att OS-elden släcktes och lagen hann helt enkelt inte hem. Därför kommer Skottland istället att representeras av Lag Paterson (H) och Lag Morrison (D). Bruce Mouat vill nu att reglerna för uttagning ses över.

Länk:
https://www.bbc.com/sport/winter-sports/60759712
Citera
2022-03-18, 21:09
Medlem
Lag Bottcher, som ju redan gjort en förändring upplöser laget helt efter säsongen. Vilket innebär ytterligare tre högklassiga spelare från Alberta potentiellt tillgängliga. Därifrån lär vi alltså få åtminstone ett förstklassigt lag när det pusslats färdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in