Citat:
Ursprungligen postat av
pumahunter
Är det nån som har försökt och klarat av att se curling från Paralympics nu, med SVT's Anna-Maria Jansson/Fredholm som event-anpassad kommentator?
Jag kollade dom två första svenska matcherna, men jag snabbspolar i princip alltid mellan stenarna så jag lyssnar inte så mycket på kommentatorerna..
Eftersom jag spelar både med och mot rullare emellanåt så tycket jag det var rätt kul att se att Sverige, Schweiz och Kina alla spelade med olika utrustning/stil. Sverige och Schweiz körde med samma stil, hängande ut med stickan bredvid stolen. Men Sverige hade en modern greppmojäng på stickan som gör att rotationen blir konstant, Schweiz körde med den gamla varianten där man måste vrida stickan för att få stenen att rotera. Och det var därför Schweiz förlorade så stort, dom hade ingen ordning alls på rotationen vilket gjorde att stenarna curlade hej vilt..
Kina körde med samma greppmojäng som Sverige, men hade istället stickan framför sig och ett grepp fastsatt i rullstolen som dom använde som mothåll när dom tryckte på.
Småintressanta detaljer som man kanske inte tänker på om man inte har sett det förut.
Kul dessutom att Kina skriker på stenarna, känns som att dom tagit efter vanlig curling och i princip skriker om det ska sopas eller inte.

Blir lite mer liv då, rullstolscurling är ju väldigt tyst annars.