2022-02-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
De flesta skippar som fyra. Tirinzoni däremot är trea och Margareta Sigfridsson var etta. Men har det någonsin funnits en tvåa som är skipper?
Peter de Cruz är tvåa tror jag. Schweiz OS-lag. Sigfridsson var vice skipper för sitt lag men skippern som var fyra hoppade av och då behövde de en ny fyra så de tog in Maria Prytz men var ganska logiskt att hon inte blev kapten när hon var ny. Dessutom lämnande hon laget rätt dramatiskt sen.
Citera
2022-03-06, 16:31
Medlem
Isabella och Rasmus Wranå kommer representera Sverige i VM i Mixed dubbel. OS-bronslaget deltog inte i kvalet, där de mötte Anette Norbergs dotter Therese Westman med Robin Ahlberg.

Reserverna i respektive OS-lag Heldin och Magnusson var tredje tävlande lag men de var inte nära att konkurrera.
Citera
2022-03-07, 10:57
Medlem
Är det nån som har försökt och klarat av att se curling från Paralympics nu, med SVT's Anna-Maria Jansson/Fredholm som event-anpassad kommentator?
Citera
2022-03-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Är det nån som har försökt och klarat av att se curling från Paralympics nu, med SVT's Anna-Maria Jansson/Fredholm som event-anpassad kommentator?
Försökte. Jag blev lite imponerad hur duktiga de var att spela stenarna men deras hjälpmedel kanske gör det lätt. Tyvärr orkade jag inte titta mer då jag behövde spara öronen från Anna-Marias ovidkommande babbel.
Citera
2022-03-07, 11:45
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag kollade dom två första svenska matcherna, men jag snabbspolar i princip alltid mellan stenarna så jag lyssnar inte så mycket på kommentatorerna..

Eftersom jag spelar både med och mot rullare emellanåt så tycket jag det var rätt kul att se att Sverige, Schweiz och Kina alla spelade med olika utrustning/stil. Sverige och Schweiz körde med samma stil, hängande ut med stickan bredvid stolen. Men Sverige hade en modern greppmojäng på stickan som gör att rotationen blir konstant, Schweiz körde med den gamla varianten där man måste vrida stickan för att få stenen att rotera. Och det var därför Schweiz förlorade så stort, dom hade ingen ordning alls på rotationen vilket gjorde att stenarna curlade hej vilt..
Kina körde med samma greppmojäng som Sverige, men hade istället stickan framför sig och ett grepp fastsatt i rullstolen som dom använde som mothåll när dom tryckte på.

Småintressanta detaljer som man kanske inte tänker på om man inte har sett det förut.

Kul dessutom att Kina skriker på stenarna, känns som att dom tagit efter vanlig curling och i princip skriker om det ska sopas eller inte. Blir lite mer liv då, rullstolscurling är ju väldigt tyst annars.
Citera
2022-03-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag kollade dom två första svenska matcherna, men jag snabbspolar i princip alltid mellan stenarna så jag lyssnar inte så mycket på kommentatorerna..
Ska prova denna lösningen, har inte orkat titta mer än 30sek än så länge, pga hon som förstör allt hon kommenterar, hon är outhärdlig. Har mest fokuserat Paralympics-tittandet på Ebba Årsjö i det alpina. Där har det varit förvånansvärt ok och saklig kommentering.

Det är väl en till curlingmatch nu om en halvtimme mellan Sverige och Kanada tror jag, om jag förstått SVTs tablå korrekt. Dom blandar repriser och direktsänt på ett rörligt sätt.
Citera
2022-03-07, 16:53
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Jag såg på Sveriges match mot Kina - även om jag missade några omgångar när man bröt för att visa alpint med Ebba Årsjö.

Jag kan dock inte minnas att Anna-Maria nämnde något matnyttigt om t ex spelarnas styrkor/primära uppgifter, eller om taktik i omgångarna, så tyckte väl inte att hon tillförde något som kommentator egentligen - förutom som lite sällskap på småtimmarna.
Citera
2022-03-07, 17:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag såg på Sveriges match mot Kina - även om jag missade några omgångar när man bröt för att visa alpint med Ebba Årsjö.

Jag kan dock inte minnas att Anna-Maria nämnde något matnyttigt om t ex spelarnas styrkor/primära uppgifter, eller om taktik i omgångarna, så tyckte väl inte att hon tillförde något som kommentator egentligen - förutom som lite sällskap på småtimmarna.
Fast Fredholm ska ju inte vara experten så att hon inte har jättemycket att säga om det är ju inte så konstigt. Det enda jag kommer ihåg (snabbspolade som sagt det mesta) är när det var en krångelomgång på slutet, Kina gjorde en utslagning på en sten som inte spelade någon roll och hon undrade vad poängen med det var. Hennes kompis hade ingen aning och jag såg inte heller någon som helst poäng med det slaget. Så det kändes ju som en helt korrekt förvirring.
Citera
2022-03-08, 08:09
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Eftersom jag spelar både med och mot rullare emellanåt så tycket jag det var rätt kul att se att Sverige, Schweiz och Kina alla spelade med olika utrustning/stil. Sverige och Schweiz körde med samma stil, hängande ut med stickan bredvid stolen. Men Sverige hade en modern greppmojäng på stickan som gör att rotationen blir konstant, Schweiz körde med den gamla varianten där man måste vrida stickan för att få stenen att rotera. Och det var därför Schweiz förlorade så stort, dom hade ingen ordning alls på rotationen vilket gjorde att stenarna curlade hej vilt..
Kina körde med samma greppmojäng som Sverige, men hade istället stickan framför sig och ett grepp fastsatt i rullstolen som dom använde som mothåll när dom tryckte på.

Småintressanta detaljer som man kanske inte tänker på om man inte har sett det förut.

Kul dessutom att Kina skriker på stenarna, känns som att dom tagit efter vanlig curling och i princip skriker om det ska sopas eller inte. Blir lite mer liv då, rullstolscurling är ju väldigt tyst annars.
Det är väl vetenskapligt bevisat att man kan skrika en sten två meter längre
Citera
2022-03-09, 08:56
Medlem
Fin kvalite på spelet i matchen emot SVK nu i Paralympics.
4-4 efter fem omgångar..och en seger till för SWE säkrar semifinalplats.
Citera
2022-03-09, 14:51
Medlem
Kan man polisanmäla Ola bränholm för uruselt kommenterande? Han låter som om det är första gången han ser curling, han har ingen som helst koll på någonting. Tex i dagens match mot Slovakien i underläge med 4-5 ( omg 7 och sverige med hammaren). Så får Sverige chansen att skaffa sig ett 2 tempo ,men den Svenska 3an missar chappen och istället rullar av själv. Då utbrister Bränholm " ett fantastiskt slag". Man hade kanske trott att den kvinnliga experten skulle gå in och rätta och säga att uppgiften var att ligga kvar och inte rulla av. Men icke ,hon håller med om det var ett bra slag. Man tar sig för pannan. Hur dålig får man va som kommentator/expert??
Citera
2022-03-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Fin kvalite på spelet i matchen emot SVK nu i Paralympics.
4-4 efter fem omgångar..och en seger till för SWE säkrar semifinalplats.
De förlorade dock. De kunde gått till 4-0 tidigt i matchen med enkel dragning när de istället valde en svår vick som med största sannolikhet skulle resultera i en tappad tvåa vilket det också blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in