• 1
  • 2
2015-09-26, 09:29
Medlem
Hej,

Min plan är att köpa en lägenhet efter jul för att hyra ut i andra hand. tillåter alla föreningar detta eller bör man kontakta mäklaren eller föreningen för att få det bekräftat?

Hur fungerar det med andrahands uthyrning, villkor och regler, samt att den som hyr lägenhten betalar hyran i tid osv?

Tacksam för alla svar!
Citera
2015-09-26, 09:34
Medlem
Det allra vanligaste är att föreningarna inte tillåter detta. Man skaffar en bostadsrättslägenhet för att bo i den, inte för att hyra ut (och kanske tjäna pengar på det).
Citera
2015-09-26, 09:42
Medlem
Det tillåts i stort sett aldrig, att man hyr ut den i andra hand, direkt efter man köpt den. Om det inte kan förklarar med något alldeles speciellt ( dödsfall, sjukdom osv ). Du ansvarar själv för att hyran betalas.
Citera
2015-09-26, 10:35
Medlem
För de första så låter du som en idiot i formuleringen av din post & för det andra så är det mera vanligt förekommande att föreningarna inte tillåter detta än vanligt.

Tänk om gör rätt Då är det bättre att du skaffar en hyresrätt.. Som är skit samma om du skulle råka att förlora.

Än att lägga en massa deg och kanske arbete på en bostadsrätt som du mest troligt förlorar äganderätten på om du hyr ut i andra hand.
Citera
2015-09-26, 10:52
Medlem
Om tanken är att köpa enbart för att hyra ut är det bättre att du försöker hitta något radhus eller mindre villa.
Citera
2015-09-26, 11:04
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Än att lägga en massa deg och kanske arbete på en bostadsrätt som du mest troligt förlorar äganderätten på om du hyr ut i andra hand.

Vad är det värsta som händer då? Han får tvångssälja lägenheten. Man förlorar ju mer på när man blir av med en hyresrätt enligt mig.
Citera
2015-09-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
För de första så låter du som en idiot i formuleringen av din post & för det andra så är det mera vanligt förekommande att föreningarna inte tillåter detta än vanligt.

Tänk om gör rätt Då är det bättre att du skaffar en hyresrätt.. Som är skit samma om du skulle råka att förlora.

Du kanske ska läsa igenom din egen text innan du kritiserar andra. Du har fler fel i din text än vad TS har.
Citera
2015-09-26, 11:53
Medlem
Lagen om andrahandsuthyrning har ju lättast upp, det räcker med att du har skäl för att hyra ut för att ha laglig rätt att göra det.

Men bäst är väl att kolla med bostadsrättsföreningar, min erfarenhet är att de inte alls är omöjliga (i Stockholm i alla fall). Däremot kan de ha krav och vilja godkänna din hyresgäst.
Citera
2015-09-27, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wreten999
Lagen om andrahandsuthyrning har ju lättast upp, det räcker med att du har skäl för att hyra ut för att ha laglig rätt att göra det.

Men bäst är väl att kolla med bostadsrättsföreningar, min erfarenhet är att de inte alls är omöjliga (i Stockholm i alla fall). Däremot kan de ha krav och vilja godkänna din hyresgäst.
Det finns ett kryphål i lagen: bostadsrättsföreningar har rätt att neka folk medlemsskap om man tror att de inte tänker bo i lägenheten. Vilket du ju inte tänker, om du direkt avser hyra ut den.

När du väl har blivit medlem i föreningen kan de i princip bara neka andrahandsuthyrning om det är i rent vinstsyfte (dit räknas hotellverksamhet av typen AirBnB). Däremot får föreningen tidsbegränsa uthyrningen, så du får be om tillstånd igen varje år. Om du hyr ut utan tillstånd riskerar du att tvingas sälja bostadsrätten.

Om du ska köpa en bostadsrätt för att hyra ut skall du alltså inte yppa ett ord om det till mäklaren eller föreningen. När du sedan blivit medlem och fått tillträde, skaffar du en hyresgäst och ansöker om att hyra ut lägenheten till denne. Du anger också ett vettigt skäl. Exempelvis att du ska ha lägenheten till ditt barn (som ju då helst ska existera), du ska studera/börja jobba på orten om något år eller du ska ha lägenheten själv efter pensionen. Vägrar föreningen kan du anmäla föreningen till hyresnämnen och på så vis ändå få rätt att hyra ut. Dock lär du inte bli så populär i föreningen, men det kanske kvittar dig om du ändå aldrig tänkt bo där.

Föreningen kan alltså inte kasta ut dig ur föreningen bara för att du hyr ut (så länge du ansökt om att få göra det för varje andrahandshyresgäst du hyr ut till)..
Citera
2015-10-03, 15:52
Medlem
Till talaren som kallade mig för idiot; du har rätt, jag är en idiot, en idiot med en massa pengar som vill tjäna mer.

Hur som haver. Jag tänkte köpa ett par stycket bostadsrätter och hyra ut en längre period. 1-5 år. Sen tänkte jag renovera och sälja dom. Men det är tydligen mer bökigt än jag tänkte mig med regler och så med uthyrning i andra hand.
Det känns som att samhället motarbetar en, när man försöker tjäna lite pengar
Tack för alla svar.
Citera
2015-10-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enenen
Till talaren som kallade mig för idiot; du har rätt, jag är en idiot, en idiot med en massa pengar som vill tjäna mer.

Hur som haver. Jag tänkte köpa ett par stycket bostadsrätter och hyra ut en längre period. 1-5 år. Sen tänkte jag renovera och sälja dom. Men det är tydligen mer bökigt än jag tänkte mig med regler och så med uthyrning i andra hand.
Tack för alla svar.

Att det är krångligt att köpa bostadsrätt och hyra ut den med syftet att tjäna pengar är ju för att du inte äger lägenheten när det är en bostadsrätt. Du äger en andel i föreningen. Vill du tjäna pengar på fastigheter genom att hyra ut och renovera får du väl köpa fastighet och hyra ut.
Citera
2015-10-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enenen

Tack för alla svar.

Det är väl inte samhället som motarbetar dig, när man har köpt en lägenhet för ett par miljoner så vill man självklart bo i en schysst förening. Har har trots allt att köpa en lägenhet istället för att bo i en hyresrätt. Då är man inte så sugen på att någon granne ska omvandla sin lägenhet till någon sorts semihyresrätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in