2015-09-25, 22:54
Medlem
Hej

Har möjlighet att tillsammans med arbetsgivaren ordna mig mer arbetslös

Hur ska jag helst planera arbetslösheten

jobba 1 vecka arbetslös 1?

jobba 1 vecka arbetslös 2 veckor

arbetslös 1 månad jobba 1 månad

arbetslös flera månader i en följd o inte arbeta alls osv
kom gärna med egna förslag
Jag har aldrig tagit ut akassa i hela mitt liv så undrar lite vad som kan vara bäst

Kenske är några fallgropar att tänka på som minskar akassan förutom att arbetsförmedlingen förmedlar ett jobb är väl otroligt...

Vad är bäst

berätta era erfarenheter kunskaper bra som dåliga erfarenheter av arbetslöshetsplanering

Hur lägga upp arbetslösheten bäst?

Jag tjänar ca 23 000 i månaden på en timanställning jobbar ca 35 tim i veckan(ibland 25 ibland 55 tim i veckan har gjort det i 1 år o varit med i akassan hela tiden
Citera
2015-09-25, 23:01
Medlem
Du får bara akassa i 75 dagar när du deltids-stämplar, sen får du valet om att vara helt arbetslös lr jobba vidare. Det är inte heller säkert att din a-kassa godkänner din ansökan. Arbetsgivaren måste motivera varför det nu inte finns jobb motsvarande de 23000 du tar upp
Citera
2015-09-26, 06:00
Medlem
Bunnys avatar
TS, vet inte om du missförstått hur a-kassan fungerar, eller så är det jag som missförstår din fråga, men i grund och botten är det till att börja med givetvis så att mest pengar tjänar du på att jobba så mycket som möjligt.

Därutöver har du, precis så som påtalats i tråden, endast möjlighet att stämpla 75 deltidsdagar. Det innebär att om du exempelvis jobbar måndag och tisdag varje vecka, och stämplar onsdag-fredag, så använder du dig av 3 deltidsdagar per vecka. 75 / 3 = 25. Du kan i så fall alltså stämpla deltid i 25 veckor.

A-kassan kommer att räkna på ovan nämnda sätt även om du stämplar varannan vecka. Hur dom gör om du har längre perioder än så med arbete eller arbetslöshet, till exempel två veckor arbete, två veckors arbetslöshet osv, vet jag inte. Mitt tips är att maila a-kassan och fråga. Vill du så kan du ju göra det anonymt, en del a-kassor svarar anonyma frågeställare, andra inte.
Citera
2015-09-26, 09:20
Medlem
cyber_zekes avatar
Det känns lite som om det går dåligt för din arbetsgivare, och att du vill hjälpa till genom att gå lite på a-kassa. Tänk på att du har ett begränsat antal dagar som du kan ta ut innan du blir utstämplad. När du väl är ute, så tar det ett år till innan du är med igen. Dessutom har du 7 dagars karens. Om det går dåligt för ditt företag, hade jag personligen sökt ett annat jobb, du kan ju alltid komma tillbaka när företaget går bättre.
Citera
2015-09-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
TS, vet inte om du missförstått hur a-kassan fungerar, eller så är det jag som missförstår din fråga, men i grund och botten är det till att börja med givetvis så att mest pengar tjänar du på att jobba så mycket som möjligt.

Därutöver har du, precis så som påtalats i tråden, endast möjlighet att stämpla 75 deltidsdagar. Det innebär att om du exempelvis jobbar måndag och tisdag varje vecka, och stämplar onsdag-fredag, så använder du dig av 3 deltidsdagar per vecka. 75 / 3 = 25. Du kan i så fall alltså stämpla deltid i 25 veckor.

A-kassan kommer att räkna på ovan nämnda sätt även om du stämplar varannan vecka. Hur dom gör om du har längre perioder än så med arbete eller arbetslöshet, till exempel två veckor arbete, två veckors arbetslöshet osv, vet jag inte. Mitt tips är att maila a-kassan och fråga. Vill du så kan du ju göra det anonymt, en del a-kassor svarar anonyma frågeställare, andra inte.

Hur är det om jag jobbar heltid varannan vecka el varannan månad t ex o helt arbetslös den andra veckan alt andra månaden.
Räknar man ändå av dagar som att jag är deltidsarbetslös o ja måste snart antingen säga upp mig eller får ej stämpla mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in