2015-09-25, 18:09
Medlem
Iloveludas avatar
Hur gör man med denna vackra växt? Har hört att den kan överleva om jag förvarar den svalt typ i en källare. Stämmer det? Och om när tar jag in den och skall den ha vatten osv. Tål den lätt frost eller skall jag ta in den redan nu? Dom blommar ännu. Södra halvan av landet ds.
Citera
2015-09-28, 10:51
Medlem
PaulPaljetts avatar
http://www2.dicom.se/wintercareswe.html
Citera
2015-10-20, 23:49
Medlem
Rompetrolls avatar
Är det de "vanliga" Fuchsiorna du har - som man kan ha inne också?
(men mår bäst ute)
Faktiskt så lyckades jag överleva en vinter i källaren med några små plantor - mörkt får jag väl påpeka. De hade nya gulvita skott när jag tog upp dom men plötsligt gav dom upp helt och vissnade.
Det som ska övervintra vill ju gärna ha ljus o. svalt vintertid - och enstaka gånger lite vatten.
Det finns också en sort som är perenn och växer som buske ute. Den kan klara sej i södra delarna - zon 1 i alla fall. F.ö. kan man nog klara den om man täcker den i resten av södern.

Ska se om jag kan släpa ner ett olivträd i källaren - uppe är för varmt - sist avled det jag hade.
Men misstänker att det tyvärr blir samma resultat i källaren. Som är mörk.
Citera
2015-10-22, 19:47
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Är det de "vanliga" Fuchsiorna du har - som man kan ha inne också?
(men mår bäst ute)
Faktiskt så lyckades jag överleva en vinter i källaren med några små plantor - mörkt får jag väl påpeka. De hade nya gulvita skott när jag tog upp dom men plötsligt gav dom upp helt och vissnade.
Det som ska övervintra vill ju gärna ha ljus o. svalt vintertid - och enstaka gånger lite vatten.
Det finns också en sort som är perenn och växer som buske ute. Den kan klara sej i södra delarna - zon 1 i alla fall. F.ö. kan man nog klara den om man täcker den i resten av södern.

Ska se om jag kan släpa ner ett olivträd i källaren - uppe är för varmt - sist avled det jag hade.
Men misstänker att det tyvärr blir samma resultat i källaren. Som är mörk.
Det är en variant som kom i kruka i våras. Nu är dom stora och fina och har växt till en liten buske. Ca 40 cm höga har dom blivit. Växer för närvarande i en Zink balja. Denna blir ju bottenfrusen så dom lär dö om jag inte gör något snarast. Blommar fortfarande.
Citera
2015-10-23, 20:30
Medlem
gniff754s avatar
Du fick en bra länk tidigare. Vad har du för rum som håller sig svala men frostfria under vinterhalvåret? Utgå från vad du har och bestäm sen strategi från det. I södra Sverige blir det inte så kallt så ett ljust förråd eller inglasad balkong med frostvakt borde funka bra. Kanske komplettera med lysrör några timmar per dag och vattna sparsamt. Har du inget lämpligt svalt utrymme så kanske du kan bygga en frigolitlåda utomhus mot en yttervägg, klippa ner dem och förvara dem där, eller försöka övervintra dem inomhus i rumstemperatur.
Citera
2015-11-20, 23:03
Medlem
Rompetrolls avatar
Så här i södra delen av landet zon 1 ska jag för första gången testa att vira in lådor o. några krukor direkt i gamla mattor som blev kvar efter reparation. Ute på balkongen mot väggen.
Andra plantor, ex, en klematis, några rosor svepte jag bara in i genomskinlig plastpåse. Med lite lufthål.
Men mest för att det inte ska regna/snöa som fryser i krukan. Det är när fukten fryser som det skadar/dödar plantorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in