• 1
  • 2
2015-09-25, 17:21
Medlem
Har nyligen flyttat och gjorde det enorma misstaget att använda mig utav hemsidan e-adressändring.se som är snarlikt det kostnadsfria adressändring.se men kostar 500 kr. Slängde papperet jag fick hemskickat av dom direkt då jag redan gjort det gratis genom skatteverket. Nu har jag fått en faktura på 500 plus expeditionsavgift och påminnelseavgift, totalt 615:- av "Adressenheten Sverige". Finns det något sätt att bestrida det här? Har jag några legitima grunder att gå på? T.ex. vilseledande marknadsföring eller liknande?

All hjälp om hur jag ska gå tillväga uppskattas enormt!
Citera
2015-09-25, 17:39
Avstängd
Företaget är väldigt aggressivt och har många klagomål hos Konsumentombudsmannen, men dom vinner oftast och lägger på en massa extra avgifter förutom det du redan fått, om du inte betalar.
Har du dessutom aktivt gjort ändringen, så sitter du nog fast. Betala och bli av med problemet. Summan du är uppe i är överskådlig, nästa steg efter en påminnelse är inkasso, och då får
du några hundra till att betala, och näst steg Kronofogden, och då är du markerad i tre år.
Citera
2015-09-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Företaget är väldigt aggressivt och har många klagomål hos Konsumentombudsmannen, men dom vinner oftast och lägger på en massa extra avgifter förutom det du redan fått, om du inte betalar.
Har du dessutom aktivt gjort ändringen, så sitter du nog fast. Betala och bli av med problemet. Summan du är uppe i är överskådlig, nästa steg efter en påminnelse är inkasso, och då får
du några hundra till att betala, och näst steg Kronofogden, och då är du markerad i tre år.
Enligt den här hemsidan kan man däremot inte bli anmärkt så länge dom inte lyfter det till tingsrätten, och jag ser inte varför dom skulle göra det med ett så pass litet belopp som 600:-? http://www.helsingborg.se/startsida/...ngsanmarkning/

Edit: Här är förövrigt en artikel om företaget jag pratar om http://www.vk.se/1527973/varning-for...sandringsbolag
Citera
2015-09-25, 20:05
Medlem
Om nu ts nyttjat den tjänst som detta företag säljer och beställt den på nätet så har all information om priser, påminnelseavgift mm kunnat läsas på företagets sida. Att bestrida detta kräver då att något inte blivit levererat eller att fel i tjänsten föreligger. Om inte detta kan påvisas är det nog lämpligast att snarligen reglera uppkommen skuld.

Vad betalningsanmärkning beträffar kan sådan uppstå om kronofogden utfärdat ett utslag eller att en domstol fastställt krav et och det därefter förblir oguldet.
Citera
2015-09-25, 22:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Storejohan
Enligt den här hemsidan kan man däremot inte bli anmärkt så länge dom inte lyfter det till tingsrätten, och jag ser inte varför dom skulle göra det med ett så pass litet belopp som 600:-? http://www.helsingborg.se/startsida/...ngsanmarkning/

Edit: Här är förövrigt en artikel om företaget jag pratar om http://www.vk.se/1527973/varning-for...sandringsbolag

Betalar du inte, så hamnar det hos inkasso, ibland går det direkt till Kronofogden. Var står att det måste hamna i Tingsrätten först? Du har ju godkänt ett avtal och nu vill du inte betala. Klockrent att du förlorar och bara drar på dig mer avgifter, om du skiter i det. Grundavgiften hos KF är 600 ytterligare, och bolaget vinner garanterat.

Och du kan ju inte ha missat att det kostar 495:- att använda tjänsten. Det står ju tydligt och klart på allra första sidan. Innan man börjar registreringen.
Senast redigerad av PatricHbg 2015-09-25 kl. 22:33.
Citera
2015-09-26, 00:53
Medlem
Enydrions avatar
Surfade in på sidan med mobilen, priset står längst ner på första sidan, osynligt om man inte scrollar med på sidan men överst står det en ruta beställ...

Om de ansvariga för sidan vore värda att få fortsätta i de levandes värd, så skulle de naturligtvis skrivit kostnaden överst på sidan. Asen har dessutom betalat google för att komma överst på googels sida
Citera
2015-09-26, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Betalar du inte, så hamnar det hos inkasso, ibland går det direkt till Kronofogden. Var står att det måste hamna i Tingsrätten först? Du har ju godkänt ett avtal och nu vill du inte betala. Klockrent att du förlorar och bara drar på dig mer avgifter, om du skiter i det. Grundavgiften hos KF är 600 ytterligare, och bolaget vinner garanterat.

Och du kan ju inte ha missat att det kostar 495:- att använda tjänsten. Det står ju tydligt och klart på allra första sidan. Innan man börjar registreringen.
Tydligt och klart? Du måste ju skoja med mig. Börjar misstänka att det är du som ligger bakom sidan
Citera
2015-09-26, 11:26
Medlem
adressandring.se är inte kostnadsfri?

Använde den tjänsten när jag flyttade, har för mig att det kostar omkring 300. Så 200 spänn i läxa för dig.
Citera
2015-09-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storejohan
Tydligt och klart? Du måste ju skoja med mig. Börjar misstänka att det är du som ligger bakom sidan

Till yttermera visso finns information om påminnelseavgifter mm att läsa i deras allmänna försäljningsvillkor, ser inget direkt fel i informationen på sidan, att det däremot går att utföra liknande tjänster billigare eller helt utan avgift är det självfallet upp till den presumtive kunden att undersöka.
Citera
2015-09-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonbindning
adressandring.se är inte kostnadsfri?

Använde den tjänsten när jag flyttade, har för mig att det kostar omkring 300. Så 200 spänn i läxa för dig.
Den är visst gratis, citerat från hemsidan "Flyttanmälan kostar inget, men för att eftersända post adresserad till din gamla adress under ett år tar vi en avgift."
Citera
2015-09-26, 13:57
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Till yttermera visso finns information om påminnelseavgifter mm att läsa i deras allmänna försäljningsvillkor, ser inget direkt fel i informationen på sidan, att det däremot går att utföra liknande tjänster billigare eller helt utan avgift är det självfallet upp till den presumtive kunden att undersöka.

Ser man det då?

På mobilen kunde man trycka på beställ och komma till en sida där man fyller i sina uppgifter, då det hos den normala tjänsten är gratis finns det ju ingen anledning att leta efter försäljningsvillkor, då ingen försäljning normalt sker...

Det är naturligvis bedragare som driver sidan och helt saknar moral...
Citera
2015-09-26, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ser man det då?

På mobilen kunde man trycka på beställ och komma till en sida där man fyller i sina uppgifter, då det hos den normala tjänsten är gratis finns det ju ingen anledning att leta efter försäljningsvillkor, då ingen försäljning normalt sker...

Det är naturligvis bedragare som driver sidan och helt saknar moral...

Har inte öppnat sidan med någon mobil. Det jag sammanfattningsvis skrev i föregående inlägg var enbart ett konstaterande att informationen fanns på sidan, ingen bedömning om hur det var presenterat.

Det blir nog svårt att klassa det som bedrägeri, om nu inte svårigheten att se prisinfo är svårare via en mobil om nu det är det som avgör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in